הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הורחבו הגדרות הפעילות החקלאית בנחלות


מועצת מקרקעי ישראל אישרה השבוע את תכנית משרד החקלאות לשימושים משלימים בעלי אופי כפרי בנחלות חקלאיות, כדוגמת גידול בעלי חיים, קטיף עצמי, פעילות בתי בד, יקבים ועוד. מנכ''ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר רמי כהן: ''מדובר בהחלטה היסטורית אשר תתרום לחיזוק המשק המשפחתי וההתיישבות כולה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-01-2014



רפת תיירותית במושב יבניאל. צילום: מועצת החלב

מועצת רשות מקרקעי ישראל אישרה ביום שלישי השבוע את שינוי היעוד של קרקע חקלאית לטובת תעסוקה משלימה ותומכת בחקלאות. בשנים האחרונות משנה המרחב הכפרי בישראל את פניו, והמשק המשפחתי מפתח לצד החקלאות המסורתית גם יזמות כפרית. תופעה זו הינה חלק מתהליך רחב יותר, המתרחש במרבית המדינות המפותחות, ואשר הופך את המרחב הכפרי למגוון ורחב יותר. מרבית המיזמים קטנים יחסית הן במספר העובדים בהם והן בשטחם, אך תרומתם לפיתוח המקומי והאזורי ולחוסן הקהילתי משמעותי. לאור זאת, משרד החקלאות ופיתוח הכפר מקדם את פיתוח היזמות המשלימה לחקלאות בכל ענפיה.

כיום, על פי הכללים הקבועים על ידי מועצת מקרקעי ישראל, חוכר בעל זכויות בנחלה רשאי לקיים תעסוקה לא חקלאית בחלקת המגורים שלו. משרד החקלאות נוכח כי בתנאים אלה, לא ניתן לפתח שימושים משלימים לפעילות החקלאית, ועל כן יזם פתרונות תעסוקתיים משלימים לפעילות החקלאית, בעלי אופי כפרי מובהק, בתמורה לתשלום דמי חכירה של השטח החקלאי לרשות מקרקעי ישראל. החלטה בנושא התקבלה ביום שלישי במועצת רשות מקרקעי ישראל, והיא מרחיבה את ההגדרה של פעילות חקלאית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההחלטה מאמצת את תכנית משרד החקלאות ופיתוח הכפר, ומהווה מענה לשימושים משלימים לחקלאות בכל ענפיה. על פי ההחלטה, פעילות חקלאית תחשב גם בתחומים הבאים: שימושים נלווים לגידול בעלי חיים, כדוגמת גידולם למטרות טיפוליות רפואיות, לימודיות וחינוכיות, ולמטרות ספורט - מרוצים, רכיבת אומנותית ועוד. בנוסף, עיבוד תוצרת חקלאית אשר תתאפשר במבנים חקלאיים על פי המלצת משרד החקלאות ופיתוח הכפר, כדוגמת יקב, בית בד, מחלבה, מגבנה, יצור שמנים ארומטיים ועוד.

תחום נוסף לפעילות משלימה הינו פיתוח פעילות בחקלאות התיירותית. מדובר בפעילות חקלאית לכל דבר אשר נלווה אליה היצע תיירותי, כדוגמת גידול פירות אקזוטיים, שיתוף המבקרים בקטיף פרי או פרחים, צפייה בהליכי עיבוד התוצרת החקלאית, לימוד והתנסות בגידול בעלי חיים.  בכל הפעילויות הללו תותר גם מכירת תוצרת המקום, מן היצרן לצרכן.

מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר רמי כהן: "מדובר בהחלטה היסטורית אשר תתרום לחיזוק המשק המשפחתי וההתיישבות כולה. אני מודה לרשות מקרקעי ישראל שסייעה לנו לעשות את השינוי ההיסטורי והמתבקש. הישג זה מצטרף לרשימת הישגים הולכת ומתארכת בחצי השנה האחרונה, המגלמות תוספת משמעותית בכלל אמצעי הייצור, ביניהם: תוספת מים שפירים לחקלאות והגדלת מכסת העובדים הזרים בענף".

רותי פרום-אריכא, סגנית מנהל הרשות לתכנון במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "פיתוח ענפים משלימים אלו, יאפשר את גיוון התעסוקה במרחב הכפרי ויתרום לחיזוק הישובים החקלאיים, תוך שמירה על האופי החקלאי והכפרי שלהם. פעילות זו הינה פעילות התומכת בחקלאות ותאפשר את המשך קיומה ותפקודה של הפעילות החקלאית החשובה כל כך הן מבחינת השפעה ותרומה חברתית-חינוכית, והן מבחינה ערכית כחלון ראווה לערכי החקלאות, הטבע והסביבה".