הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עשרות מיליוני דבורים מתו ברחבי הארץ בגלל ריסוסים


עצירת הגשמים הממושכת, שהביאה להופעתם המוקדמת של המזיקים בגידולי החקלאות, הגבירה את הצורך בשימוש בחומרי הדברה. מבדיקת מומחים שהגיעו לשטח עקב תלונות רבות של דבוראים על תמותה חריגה ורחבת היקף של דבורים, עולה כי נעשה ריסוס שלא על פי הנהלים, אשר הביא לחיסולן של כ-1000 כוורות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-02-2014



דבורים מתות לצד מטעי השקד בגליל העליון, צילום: יח''צ 

בימים האחרונים מדווחים דבוראים רבים על תמותה חריגה ורבת היקף של דבורים בכ-1000 כוורות ברחבי הארץ, שנגרמה ככל הנראה בשל שימוש חריג בחומרי הדברה נגד מזיקים בשטחים חקלאיים. הנזק שנגרם מוערך על ידי מועצת הדבש בארבעה מיליון שקלים. ''אני מקווה שהרשויות המוסמכות ייקחו אחריות על המחדל הקשה'' אמר היום מנכ''ל מועצת הדבש הרצל אבידור. ''אני קורא לשירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות, שהינם הזרוע לאכיפת נהלי הריסוס, רישוי ופיקוח על תכשירי הדברה לשימוש חקלאי, לחקור לעומק את המקרה".

החורף החם ועצירת הגשמים הממושכת, הביאו להופעתם המוקדמת של המזיקים בגידולי החקלאות, דבר שהגביר את הצורך בשימוש בחומרי הדברה. מבדיקת מומחים שהגיעו לשטחים החקלאיים עקב תלונות רבות של דבוראים מכל הארץ, עולה כי נעשה ריסוס שלא על פי הנהלים, אשר הביא לחיסולן של מאות הכוורות באזור הגליל, העמקים וכן באזור הדרום. ריסוס שטחי החקלאות בעונה זו, מתקיים בעיקר לצד פריחת עצי השקד, באמצעות חומרים חזקים הקוטלים חרקים ומזיקים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

קיימים נהלי ריסוס ברורים באזורים בהם מוצבות כוורות'' מסביר הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש ''אין לרסס בשעות היום כאשר הדבורים נמצאות בפעילות, אלא רק בשעות הלילה או בשעות הבוקר המוקדמות. בנוסף, חל איסור על ריסוס מהאוויר. כנראה שבמקומות מסוימים חרגו מהנהלים ולצערי הרב זו התוצאה הקשה. תמותת הדבורים בכוורות, בעונה זו, הינה קריטית במיוחד ותפגע בהאבקת הגידולים החקלאיים. בעונה זו זקוקים החקלאים להצבת כוורות על פי פריחת גידולי החקלאות לצרכי האבקה. אין גורם אחר חוץ מהדבורה המאביקה את הגידולים החקלאיים, לכן כבר באביב ובקיץ הקרוב תורגש הפגיעה בגידולים וכן ירידה בתפוקת הדבש".

הדבוראי יריב סרוסי מהמושבה יבניאל בגליל מספר כי נדהם למראה כמויות הדבורים המתות כתוצאה מהריסוס. "בשבוע האחרון חוסלו 250 מהכוורות שלנו. גם כך מתחילה השנה באופן רע עבור הדבוראים, מבחינת תנאי מזג האוויר, אני באמת לא יודע כיצד נצליח לצאת מהאסון הזה, יש לכך השלכות מאוד כבדות. עלינו להתכונן לתקופה כלכלית קשה במיוחד. עבדנו קשה כל השנה וכעת הכל ירד לטמיון".


דבורים מתות בכוורת בגליל העליון, צילום: יח''צ

במועצת הדבש מציינים, כי בארץ ובעולם ממשיכים להתמודד עם תופעת היעלמות הדבורים. דבורת הדבש הינה בעלת חשיבות אדירה עבור האדם, עקב היותה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים ולקיומה של תזונה מהצומח, פירות וירקות. ללא הדבורים לא יהיה לאדם מזון ויש לשמור על קיום ענף גידול הדבורים. בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל  כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה (ערך האבקת הדבורים בארצות הברית עומד על יותר מ- 14 מיליארד דולר בשנה ובעולם כולו על כ- 215 מיליארד דולר).

בימים אלה מנהלים הדבוראים מאבק כנגד כוונת משרד החקלאות להלאים את הענף ולספח את חלוקת המשאבים והאמצעים על פי שיקול דעתו. צעד פוליטי, שהדבוראים נאבקים מולו מזה חצי שנה ואמור להידון בועדת הכלכלה בכנסת. מטרת הדבוראים, לדבריהם, היא ''למנוע קבלת החלטות פוליטיות מסוכנות הקשורות לייצור מזון בישראל''.

בישראל כיום ישנם 500 דבוראים המטפלים ב-100,000 כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ וכ- 60,000 כוורות המשמשות להאבקת גידולים חקלאיים של פירות וירקות.