הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מכוורת דבורים ביו-דינמית נחנכת לראשונה בישראל


תנועת המשולש החברתי תחנוך בסוף החודש את המכוורת הביו דינמית הראשונה בישראל. המיזם נועד לעודד את עצירת תהליך התמוטטות המושבות שגרמה עד כה להעלמות של כשליש מהדבורים בעולם. הגישה הביו דינמית מתאפיינת ביצירת סביבת גידול הקרובה ביותר לטבע ולוקחת בחשבון את מכלול התנאים הסביבתיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-02-2014



המכוורת הביו דינמית הראשונה בישראל, צילום: ארז סרלין- קיבוץ הרדוף

תנועת המשולש החברתי בשיתוף קיבוץ הרדוף והקהילה השיקומית חירם תחנוך בסוף החודש את הקמת המכוורת הביו דינמית הראשונה בישראל. יוזמת התנועה היא בייזום טיפוח דבורת הדבש בישראל תוך יצירת מערכת אקולוגית ברת-קיימא, בדרך של פעילות סביבתית-חברתית עם חשיבות עולמית. לדברי היזמים, במקומות שבהם מגדלים בעולם דבורים באופן הביו דינמי לא קיימת תופעת התמוטטות מושבות הדבורים שגרמה עד היום להיעלמותן של כשליש מהדבורים בעולם. מיזם זה מבקש לעודד את עצירת תהליך התמוטטות המושבות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הגישה הביו דינמית מתאפיינת ביצירת סביבת גידול הקרובה ביותר לטבע במסגרת האפשר ולוקחת בחשבון את מכלול התנאים הסביבתיים. בשיטת גידול זו מקיימים תנאים מיוחדים שהדבורה זקוקה להם בכדי להתחזק ולהתמודד בהצלחה עם האתגרים שהקידמה מזמנת לה, בניהם - נמנעים מהאכלה בסוכר לבן, מאפשרים למלכה להתחלף בכוורת באופן טבעי, מאפשרים את יציאת הכוורת להתנחלות באביב, רודים 20%-30% מהדבש בלבד, מאפשרים לדבורים לבנו לעצמן את יערות הדבש, מאפשרים לכוורת להיות חלק מהאקוסיסטמה ולא מזיזים אותה ממקום למקום, משתמשים בתרופות ביו דינמיות, נמנעים משילוב חומרים כימיים מכל סוג שהו בבניית הכוורת והטיפול בה ועוד.


מכוורת ביו דינמית, צילום: ארז סרלין- קיבוץ הרדוף

המיזם ייצור מקורות תעסוקה והתנדבות לאנשים בעלי מוגבלויות ויהווה מוקד לפעילות גישור וקירוב לבבות בין יהודים וערבים. בין השאר מקדמת התנועה הקמת מכוורות ברשות הפלסטינאית ובמקומות נוספים בעולם. התנועה תקים מכוורות בגישה הוליסטית ביו-דינמית ברחבי הארץ ובמקומות נוספים.

את הפרויקט מוביל יוסי אוד העוסק מזה 30 שנה פרויקטים סביבתיים חינוכיים חברתיים ועסקיים. את הפרויקט מלווה מדעית ומחקרית דר' אליעזר פרנקנברג מאוניברסיטה העברית , אוספי הטבע הלאומיים, חוקר אורח בין שאר תפקידיו היה "המדען הראשי" של רשות שמורות הטבע והגנים.

האירוע יתקיים ביום שבת 1.3.14 בקיבוץ הרדוף.
פרטים נוספים ניתן למצוא באתר האינטרנט ובדף הפייסבוק