הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תופעה באילת: מאות ציפורים נחתו בעיר כשהן תשושות מהחום הכבד


ציפורי ה'מלכישלו' שעושות דרכן מדרום אפריקה לאירופה נצפו כשהן מתרוצצות בשטחים הפתוחים, בחיפוש אחר אוכל ומים. אנשי הפארק הבינלאומי סיפרו על ציפורים תשושות עם משקל מועט וחוסר חמור במסת שריר. המלכישלו הוא קרוב רחוק של ציפור השלו המוזכרת בתנ''ך, בו תוארה לראשונה נפילת ציפורים מהשמיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-05-2014



מלכישלו - צילום: יעל לנרד

גל החום אשר פקד את אילת בימים האחרונים הזכיר לרבים מתושבי העיר את מזג האוויר השורר בעיר בדרך כלל בחודש אוגוסט. מעבר לתחושה הקיצית והנהירה לחוף הים, השרב הוביל לעיכוב חמור של מאות מבקרות מאפריקה.

אין מדובר בבני אדם הפעם, אלא באורחות מעופפות - שפע ציפורים נודדות, אשר בימים אלו של השנה חולפות מעל ישראל בדרכן מאפריקה לאזורי הקינון שבאסיה ואירופה. גל חום כבד עלול לגרום לנחיתה המונית שלהן למנוחה, כתוצאה מתשישות מוגברת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הציפורים שנפגעות על פי רוב מגל החום הן ציפורי שיר קטנטנות, אשר מתחבאות בדרך כלל בין השיחים ובעצים. אך הפעם עשרות הציפורים מסוג מלכישלו  נמצאו בשטחים פתוחים בעיר, באזורי החקלאות הסמוכים אליה וכמובן בפארק הבינלאומי לציפורים אילת, שהוא אתר עצירה מועדף על ציפורים תשושות.

נפילה של שלווים מהשמים מוכרת לנו מהתנ"ך בו תוארה במדבר סיני הסמוך אלינו. המלכישלו, הוא קרוב רחוק של השלו, אשר מגיע אלינו כעת מדרום אפריקה בדרכו לשדות הנרחבים במערב ומרכז רוסיה. צפרים זרים שהגיעו לאילת נדהמו לראות אותם מתרוצצים בשטח הפתוח, המדברי, בחיפוש אחר כל פיסת אוכל או טיפת מים. על פי רוב המלכישלו הוא עוף ביישן ביותר והסיכוי לראותו באתרי הקינון נמוך מאוד, רק קולו הרם נשמע למרחקים.

אנשי הפארק הבינלאומי לציפורים אילת מדווחים על הגעת מספר רב של מלכישלוים תשושים, בעלי משקל מועט וחוסר חמור במסת שריר. ציפורים אלו אשר עפו מעל למדבר ונתקלו בגל החום הגיעו לאחר שפירקו כל רקמת שומן והרבה מרקמת השריר בגופם, כדי להגיע למקום מבטחים. הכתם הירוק הראשון בו נתקלו היה העיר אילת וסביבותיה ובודדים אפילו נאספו על ידי התושבים בלב העיר והועברו לטיפול.


זהבן - צילום: יעל לנרד

לא רק מין אחד של ציפורים הגיע לאילת בעקבות החום. נוסף על המלכישלוים, נראו בשטח פארק הציפורים שפע זהבנים וסבכים ניציים. שני המינים הללו ידועים בהופעה חיצונית מרשימה: הראשון צבוע כולו צהוב ושחור וגודלו בינוני ואילו השני הוא קטנטן אך מזכיר במראהו את הנץ. לא כל שנה נראות כמויות כאלו גדולות מהמינים הללו וזוהי ללא ספק חגיגה לעיניים ובמקרה של הזהבן גם לאוזניים בשל שירתו המקסימה.


סבכי ניצי - צילום: יעל לנרד 

למרות הקושי אשר חוו הציפורים עקב השרב, למרות העיכוב במרוץ לתפיסת אתרי קינון מובחרים, מבקרי וצוות הפארק הבינלאומי לציפורים באילת ביום העצמאות זכו לצפות בציפורים ייחודיות ולראות כיצד הן זוכות לנוח ולהתאושש בפארק הירוק והמזמין.