הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנזקי הבצורת: יבול החיטה בישראל ירד ב-50%


היקף שטחי גידולי החיטה במדינת ישראל נאמדים בכמיליון דונם - כשליש מסך השטחים החקלאיים. בארגון עובדי הפלחה מעריכים כי יבול החיטה השנה יגיע למחצית מהיבול השנתי, ויסתכם בכ-75 אלף טון בלבד. במסגרת תערוכת אגרו משוב שתערך בחודש הבא, יתקיים כנס בנושא גידולי הפלחה בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-05-2014



קציר חיטה, צילום: אבי פז

אמנם המדינה לא הכריזה על כך רשמית, אך לכולם ברור, ובעיקר לחקלאים, שישראל נמצאת בעיצומה של שנת בצורת. השבוע תתכנס ועדת הכספים של הכנסת לדיון חרום בנושא ביוזמת החקלאים. הפגיעה הקשה השנה היא דווקא בגליל ובגולן שם ירדה רק מחצית מכמות הגשמים השנתית.

"החורף השנה היה משוגע לגמרי", אומר מנכ"ל ארגון עובדי הפלחה אורי נעמתי. "התחלנו אותו בדצמבר, עם גשמי שיא שהתרכזו בחלקה הדרומי של הארץ. אחר כך הגשמים נעצרו לחלוטין למשך חודשיים. אמנם בנגב ובאזור הדרום ירדו כמויות גשמים המתאימות לממוצע הרב שנתי, אבל בצפון הן היו קטנות מהממוצע, מה שהביא לבצורת קשה''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

נעמתי מציין כי הבצורת שלא פקדה את ישראל כבר למעלה מעשור, נרשמה השנה בעיקר בצפון - בעמק בית שאן ובחלקים המזרחיים של עמק יזרעאל. גם בנגב נפגעו שטחים מהבצורת, ולמרות שבדרך כלל היא פוקדת את אזור הדרום, השנה היא נרשמה שם בהיקף מצומצם יותר.

לקראת שבועות, חג הקציר, נמסר מארגון הפלחה, כי שטחי גידול החיטה במדינת ישראל נאמדים בכמיליון דונם - כשליש מהשטחים החקלאיים המעובדים במדינה. בארגון מעריכים שיבול החיטה השנה יגיע למחצית מהיבול בשנה שעברה, ויסתכם בכ-75 אלף טון בלבד.  בישראל מעובדים גם כ-50 אלף דונם של שעורה, המשמשת בעיקר למאכל בעלי חיים.

במסגרת תערוכת החקלאות הבינלאומית "פרש אגרו משוב", שתתקיים בתאריכים 10-11 ביוני, ייערך השנה כנס פלחה שכותרתו "לשבור את תקרת הזכוכית בגידול החיטה - 1,000 קילוגרם לדונם". בכנס ישתתפו מיטב החוקרים בתחום, שינסו לחשוב יחד איך ניתן לעבור את הנתון הזה. כיום, יבולי החיטה בארץ מגיעים עד ל- 850 קילוגרם לדונם.