הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נפגשים בתערוכה החקלאית ומחסלים את פערי התיווך


במסגרת תערוכת Fresh Agro-Mashov שתפתח ביום שלישי בתל-אביב, יערכו מפגשים ישירים בין חקלאים לקניינים ברשתות שיווק, רשתות בתי קפה, בתי מלון, צה''ל, שב''ס ועוד, במטרה לצמצם את פערי התיווך על התוצרת החקלאית. המפגשים יערכו ביוזמת מארגני התערוכה והמיזם 'חקלאות חברתית ישירה'

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-06-2014



מהחקלאי לצרכן, צילום: חקלאות חברתית ישירה

הנהלת תערוכת החקלאות הבינלאומית "Fresh Agro-Mashov" לשיווק תוצרת חקלאית טריה, בשיתוף עם מנהיגי "מחאת הפלפל" ו"חקלאות חברתית ישירה" , ייערכו מפגשים ישירים בין חקלאים לבין בעלי רשתות שיווק וקניינים במסגרת התערוכה החקלאית שתפתח ביום שלישי בגני התערוכה בתל-אביב. מטרת המפגשים, לעודד מכירה ישירה מהחקלאי לקניין על מנת לצמצם את פערי התיווך, לתת לחקלאי מחיר גבוה יותר עבור התוצרת שלו ולמכור לצרכנים ירקות ופירות במחירים הוגנים יותר.

פערי התיווך בין המחיר שמקבלים החקלאים עבור התוצרת החקלאית שלהם לבין המחיר הנקוב לצרכנן גבוהים מתמיד וגורמים להפסדים לחקלאים ולמחיר מופקע ברשתות השיווק, אותו נאלצים הצרכנים לשלם. אחת הסיבות לפערי התיווך הגבוהים, נובעת מהעובדה שמרבית התוצרת החקלאית עוברת דרך מספר ידיים, עד שהיא מגיעה לצרכן הסופי. רוב התוצרת נמכרת לחברות מתווכות, המוכרות לעוד מתווך אשר מוכר אותה לרשת, כאשר בדרך כל אחד גוזר קופון על מכירת התוצרת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

גל "מחאת הפלפל'' החל לשטוף לאחרונה את הארץ, כאשר ג'קו שיפמן וכרמית משיח, שניהם חקלאים ממושב פארן שבערבה, הודיעו כי נמאס להם למכור סחורה במחיר הפסד של 1 ₪ לק''ג, בעוד הפלפלים שלהם נמכרים ברשתות השיווק במחיר מופקע של 10 ₪ לק''ג. השנים הודיעו כי יתווכו בין חקלאים לצרכנים למכירה ישירה והפניות החלו לזרום בכמויות.

עקב ההיענות הרבה, הקימה משיח עמוד פייסבוק שנקרא "חקלאות חברתית ישירה", דרכו התארגנו תוך מספר ימים קבוצות רכישה של צרכנים והמאבק התרחב מפלפלים לסוגי ירקות נוספים. מאז בוצעו מכירות ישירות לקואופרטיב משפחות ברחובות, לסטודנטים במכללת ספיר וכן באוניברסיטאות תל-אביב, בן גוריון ובקמפוסים נוספים.

אייל רביד, מנכ"ל רשת השיווק ויקטורי הודיע כי הוא מתכוון להשתתף בתערוכת החקלאית, במטרה לצמצם את פערי התיווך. ''אני לא רוצה לקנות מכל מיני מתווכים ומשווקים – אני רוצה לקנות את התוצרת ישירות מהחקלאים" אמר רביד.

ג'קו שיפמן ממנהיגי "מחאת הפלפל" ו"חקלאות חברתית ישירה", מסר בתגובה: "אם מר רביד מציע מתווה חדש שיעזור הן לחקלאים במחיר והן לצרכנים בהורדת המחירים, אז אנחנו בוודאי לא נעמוד בדרכו. המטרה שלנו היא פשוטה: אנחנו רוצים שלצרכנים יהיו מחירים הוגנים ושהחקלאים יוכלו להתפרנס בכבוד". שיפמן הוסיף, כי כבר עתה משווקת "חקלאות חברתית ישירה" בין 14 ל-16 סוגים של פירות וירקות, מרמת הגולן ועד לערבה, ע''י כ-100 חקלאים בכל רחבי הארץ. "אנחנו מסוגלים לספק לכל רשת שמעוניינת כבר עכשיו, 100 טון של תוצרת חקלאית טריה במכירה ישירה. החקלאים רק ממתינים שנפתח את השערים, לאפשרות שיהיו יותר קשרים בין חקלאים ללקוחות סופיים או ישירות לצרכנים. אנחנו רק מחכים שאחת הרשתות תרים את הכפפה ואם רשת 'ויקטורי' מעוניינת בשיווק ישיר, נשמח לספק לה כבר מחר כמויות גדולות של תוצרת ובלבד שיהיה מחיר רווחי לחקלאים ושהצרכנים יקבלו מחיר הוגן", אמר שיפמן.

הציבור כבר מודע לחשיבות הקשר הישיר בין החקלאים לרשתות

חיים אלוש, מנכ"ל תערוכת "Fresh Agro-Mashov 2014": "במסגרת התערוכה, כבר שנים רבות, אנחנו מנסים ליצור עבור החקלאים פלטפורמה שיווקית, שתוזיל את המחירים לצרכן מחד ותיתן למגדלים יכולת גדולה יותר להתפרנס בכבוד. אנחנו מלווים את החקלאים כבר שנים ומודעים לקשיים הרבים שהם נתקלים בהם ביום-יום. בעצם, התערוכה הנוכחית שתהיה התערוכה ה-24 שלנו תתקיים בנקודת זמן שבה כל הארץ מבינה את חשיבות הקשר הישיר בין החקלאים לרשתות השיווק ולרוכשי התוצרת במטרה להוזיל את יוקר המחייה".

אלוש קרא לחקלאים ולמנהלי חברות הזקוקים לתוצרת חקלאית, כמפעלי מזון ומשקאות, חנויות סיטונאיות, נציגים של צה"ל והמשטרה, לבוא לתערוכה ולהיפגש במטרה להגיע לעסקאות שיתנו ערך נוסף לחקלאים ויוזילו את המחיר לצרכנים. "הציבור בכל רחבי מדינת ישראל מודע היום יותר מתמיד לנחיצות המכירה הישירה בין החקלאים ובין מנהלי רשתות בתי קפה, לרשתות בתי המלון, למסעדות, לחברות הקייטרינג וכו'. לא יתכן שהחקלאי לא ירוויח בכבוד ושהצרכנים לא ייהנו מהמכירה הישירה, כי רק כך נצליח להוריד את המחירים".

אלוש הוסיף לדוגמא, כי בין מנהלי החברות שיבקרו בתערוכה יהיו אושרי פז-טל, מנכ"ל חברת "פרי הדמיון", המשווקת פירות חתוכים לאירועי שמחות ואירועים אחרים. פז-טל יגיע לתערוכה במטרה להיפגש עם המגדלים ישירות. כן יגיע לתערוכה נציגים מרשת "אפונה וגזר", המשווקת אך ורק פירות וירקות, במטרה ליצור קשרים עסקיים ישירים מול החקלאים.

"זאת המגמה היום, לדלג את התיווך'' אומר אלוש. ''רק לאחרונה פנה יאיר מנע, מנכ"ל חברת 'מושבי הנגב' – החברה החקלאית הגדולה בארץ, המייצגת עשרות מושבים בנגב, לחברת 'שטראוס' בהצעה לרכוש ישירות תוצרת מהחברה ולוותר על המתווכים. הכוונה היא להגיע למיזמים מעשיים וישירים כבר בתערוכה ובמקום שהשיווק יתבצע שניים-שלוש ידיים הוא יתבצע ביד ראשונה וכך נוכל לקצר את שרשרת הערך ולהטיב עם החקלאים והצרכנים".

קובי זי-אב, חקלאי ממושב עין יהב ואחד ממגדלי פלפל ההבנרו הבודדים בישראל, משתתף זה שנתיים בתערוכה "Fresh Agro-Mashov 2014". הגידול של זיו-אב נחשב לנישה והשיווק הוא לא פשוט. זיו-אב משווק בעזרת האגודה השיתופית בעין יהב ובעיקר בעצמו. לדבריו: "ההשתתפות בתערוכה הביאה לי שפע של הזמנות ולקוחות חדשים, להם אני מוכר באופן ישיר".

מחר תערוך וועדת תלונות הציבור של הכנסת דיון מיוחד, בהשתתפות מנהיגי "מחאת הפלפל", "חקלאות חברתית ישירה" והחקלאים, שיציגו את המציאות הצרכנית כפי שהיא היום וידחפו ליצירת מהלך פרלמנטרי, שיאפשר הוגנות במסחר של תוצרת חקלאית טריה, הן לחקלאים והן לצרכנים.

תערוכת החקלאות הבינלאומית Fresh AgroMashov 2014 אשר יוצאת לדרך ביוזמת קבוצת "משוב", תפגיש בין מגדלי תוצרת חקלאית טרייה - ירקות, פירות, פרחים ותוצרת מן החי, לבין קניינים, סיטונאים, יצואנים ומשווקים מהארץ ומחו"ל. התערוכה צפויה למשוך יותר מ-30 אלף מבקרים.

Fresh AgroMashov 2014 : התערוכה הבינלאומית לייצור ושיווק תוצרת חקלאית טרייה
10-11.06.2014 גני התערוכה ת"א.
שעות פעילות: יום ג': 19:00-10:00; יום ד': 18:00-10:00
לפרטים נוספים: טל': 08.6273838,  www.agro.mashovgroup.net