הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בעקבות המשבר הכלכלי ברוסיה: ''היצוא החקלאי מישראל על סף קריסה''


ייצוא תוצרת חקלאית הינו ענף הייצוא העיקרי לרוסיה המהווה כ-30% מסך הייצוא של ישראל למדינה. כעת, בעקבות המשבר ברוסיה, היצוא נמצא על סף קריסה. היום יתקיים כנס חרום בנושא בהשתתפות שר החקלאות, חברי כנסת, בעלי חברות ייצוא ומאות חקלאים מכל הארץ

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-12-2014



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

כנס חירום בנושא משבר הייצוא החקלאי לרוסיה יתקיים מחר (ד') במושב באר טוביה, בהשתתפות שר החקלאות יאיר שמיר, מנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן, חברי כנסת, בעלי חברות ייצוא וחקלאים. אל הכנס שיזם מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל מאיר צור, צפויים להגיע מאות חקלאים מרחבי המדינה.

במכתב ששלח לחקלאים ולחברות הייצוא, התריע צור בפני קריסת ענף היצוא לרוסיה : "המצב הכלכלי ברוסיה משליך באופן ישיר על היצוא החקלאי הישראלי. היקף הנזק הכספי של החקלאים עומד היום על כ- 200 מיליון ₪ לחקלאים כתוצאה מהמשבר ברוסיה. המצב שנוצר הוא חמור ומחייב את התערבותה המידית של המדינה".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עוד הוסיף צור ואמר: "החקלאים והיצואנים קורסים כלכלית, קיימת האטה ניכרת ביצוא וחשש בקרב החקלאים הישראלים שהחובות של המשווקים בשוק הרוסי יהפכו לחובות אבודים בעקבות הקשיים הכלכליים. כ-30% מהיצוא של מדינת ישראל לרוסיה הוא מתוצרת חקלאית לרבות תפו"א, פלפלים, גזר, אבוקדו, צנוניות ופרי הדר. החקלאים הישראלים נפגעים כלכלית מהמשבר ברוסיה, המשבר כה עמוק עד כי חקלאים באזור הערבה קורסים כלכלית ממחירי הפלפל הזולים שנמכרים בימים אלה במחירי הפסד הנמוכים מעלות הייצור".

כידוע, בשנים האחרונות הפכה רוסיה ליעד מרכזי לייצוא חקלאי מישראל. כיום, כ-30% מהייצוא הכללי של מדינת ישראל לרוסיה זה הוא של תוצרת חקלאית, לדוגמא תפוחי אדמה - 95% מהיצוא הולך לרוסיה, פלפלים 70-78%, גזר 100%, צנוניות 100%, אבוקדו 30% ופרי הדר.

מועצת הצמחים דורשת פיצוי ממשרד החקלאות

במקביל, הודיע השבוע מאיר יפרח, יו"ר הנהלת ענף הירקות במועצת הצמחים, כי החקלאים מתכוונים לדרוש פיצוי מיידי ממשרד החקלאות בסך של  150 מיליון שקל, בגין נזקים שנגרמו להם בעקבות המשבר בכלכלה הרוסית.  לדבריו, קריסת הרובל גרמה להקטנה ניכרת בתמורה שיקבלו היצואנים מהלקוחות ברוסיה, ובנוסף קיים חשש לאי קבלת תשלומים בגין הקשיים של הלקוחות.

"כמה מגדלי פלפלים בערבה, שנמצאים בקשיים כבר ארבע שנים, סגרו את המשקים, וקיים חשש מפשיטות רגל נוספות של מגדלים שהפנו השקעות לרוסיה בלבד. יש מגדלים, בעיקר של גזר וצנונית, שביצעו השקעות גדולות ביצוא לרוסיה. גם חלק מיצואני הפלפלים מוכווני יצוא לאירופה וחלקם לרוסיה", אמר יפרח לעתון דה מרקר. היצוא לאירופה נפגע בעקבות משבר הסחר בין אירופה לרוסיה, שכלל איסור רוסי על יבוא תוצרת חקלאית, מה שהוביל להצפת השווקים באירופה בתוצרת טרייה מקומית. יפרחהוסיף כי לא כל הפיצויים חייבים להיות מענקים ישירים. "אפשר להוריד מס מעסיקים ואגרות יצוא", הוסיף. "אנחנו במשא ומתן עם משרד החקלאות, שצריך לדבר עם משרד האוצר, אבל אין עם מי להתקדם בגלל הבחירות".

בסוף השבוע נערכה פגישה של הנהלת מועצת הצמחים עם שר החקלאות יאיר שמיר, לדיון בתקציב המועצה, במהלכו עלה נושא המשבר ביצוא לשוק הרוסי.  יו"ר מועצת הצמחים צבי אלון, הציג נתונים על פיהם היצוא השנתי לרוסיה מסתכם בכ–877 מיליון שקל - 660 מיליון שקל מיצוא ירקות, 150 מיליון מיצוא פירות ו–67 מיליון יצוא פרי הדר.  הנפגעים העיקריים בתחום הפירות הם מגדלי האבוקדו, הרימון והאפרסמון. בתחום הירקות מגדלי הפלפל, הגזר, תפוחי האדמה והצנוניות. בנוסף, הביעו בענף חשש מהתייקרות פרמיית הביטוח של סיכוני הסחר מול רוסיה.

לפי חישוב מועצת הצמחים, מכיוון שהמטבע הרוסי קרס משער של 35 רובל לדולר לשער של 67 רובל לדולר, התמורה בדולרים שיקבלו היצואנים קטנה, והפגיעה נאמדת ב–300 מיליון שקל. "לקח לנו כעשר שנים והרבה מאמץ לבסס את עצמנו בשוק הרוסי כשחקן מוביל. אני מצפה מהמדינה שברגעים קשים וקריטיים כמו עכשיו, תסייע לנו על ידי גיבוש תוכנית מסודרת כמו מענקי הלוואות".  אמר אלון בפגישה.

צמצום התוכנית לביטוח סיכוני סחר חוץ הותיר את היצואנים ללא הגנה

בכנס השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית שנערך בשבוע שעבר, הציג מנכ''ל האיגוד את הנתונים השנתיים של מפעלי הקיבוצים מהם עולה כי חלה התאוששת קלה של 1.6% ביצוא של התעשייה הקיבוצית לחו''ל, בעיקר הודות לעלית הדולר בחודשים האחרונים, אולם העמקה של המשבר ברוסיה מסכנת את חידוש הצמיחה ביצוא.

היצוא של התעשייה החקלאית הקיבוצית לרוסיה מגיע להיקף של 300 מיליון שקלים, וזאת לאחר עליה של עשרות אחוזים בשנה האחרונה מאחר והיצואנים נאלצו להטות כמויות גדולות של יצוא לרוסיה. לדברי אורנשטיין, עסקאות היצוא לרוסיה נקובות בדרך כלל בדולרים ולכן היצואנים לא מושפעים בטווח המיידי מהירידה בשער הרובל, אולם המצב גורם לכך שכושר הקניה של הצרכן הרוסי נפגע בצורה קשה ולכן צפויה ירידה בהזמנות. בנוסף, עלולים להיות מקרים של חדלות פרעון של חברות רוסיות שקולטות את התוצרת והמוצרים בישראל.

''צמצום התוכנית לביטוח סיכוני סחר חוץ הותיר את היצואנים ללא הגנה מאירועים חריגים כמו שקורה כעת ברוסיה שקשה עד בלתי אפשרי לחזות אותם ולהיערך להם מראש. המדינה צריכה להתגייס ולמצוא דרך למתן את הפגיעה ביצוא'' אמר אורנשטיין. ''המצב בשווקי היצוא מורכב כעת במיוחד מאחר והפסקת יבוא תוצרת חקלאית מאירופה לרוסיה גרם לכך שהשווקים המסורתיים של ישראל באירופה רוויים בעודפים ואינם נזקקים ליצוא הישראלי. לכן התדרדרות השוק הרוסי עלולה לגרום לנזק כבד במיוחד בהעדר חלופה''.