הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דליפת הנפט בערבה: אושרה התכנית לשיקום שמורת עברונה


הממשלה אישרה את תכנית המשרד להגנת הסביבה לשיקום שמורת עברונה, שזוהמה ב-5 מיליון ליטר של נפט גולמי. בנוסף לכספים שיתקבלו מקצא''א עליה יופעל עיקרון המזהם-משלם, תקצה הממשלה כ-17 מיליון שקלים ותוספת כח אדם לטיפול בקרקעות מזוהמות ושיקום אוכלוסיית בעלי החיים שנפגעה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-12-2014



שמורת עברונה בשבוע שעבר, צילום: רועי טלבי - רשות הטבע והגנים

הממשלה אישרה הבוקר (א') את תכניתו של סגן השר להגנת הסביבה, ח"כ אופיר אקוניס, לשיקום הערבה ושמורת הטבע עברונה, לאחר אירוע דליפת צינור הנפט של קצא''א בבאר אורה בו זיהמו 5 מליון ליטרים של נפט גולמי את השמורה וסביבותיה. על פי ההצעה, בנוסף לכספים שיתקבלו ומתקבלים כבר כיום מקצא"א עליה יופעל עיקרון המזהם-משלם, תקצה הממשלה כ-17 מיליון שלים ותוספת כח אדם לטיפול בקרקעות מזוהמות ושיקום אוכלוסיית בעלי החיים שנפגעו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במסגרת התוכנית שהגיש סגן השר אקוניס, יושלמו פעולות היערכות המשרד להגנת הסביבה לאירועי חומרים מסוכנים עתידיים. חשיבותה של היערכות זו באה לידי ביטוי באסון הנפט שארע ותביא להגנה טובה יותר על בריאות הציבור באירועים אשר עלולים להתרחש בלבה של האוכלוסיה. בנוסף, יוקם צוות מיוחד שיבדוק את כל היבטי הסביבה בפעילותה של קצא"א ביבשה ובחופים. בין היתר, יבחן הצוות את שחרור החוף הסגור של קצא"א באילת לשימוש הציבור הרחב ותושבי אילת. במשך עשרות שנים קטע החוף שצמוד לריף הדולפינים סגור על ידי קצא"א על אף שלא מתבצעת בה כל פעילות. בחוף זה קיימים ערכי טבע נדירים ודגים מרהיבים שיזכו להגנת המשרד ורשות הטבע והגנים.

סגן השר אקוניס ימנה מנהלת שתפקח על פעולות השיקום והניטור ותגיש דיווח אודות פעילותה, בהתאם לתכנית שתאושר על-ידי המשרד להגנת הסביבה. התוכנית תכלול סקרים סביבתיים לבדיקת השפעות סביבתיות בערבה ובמפרץ אילת, טיפול בטכנולוגיות מתקדמות לשיקום הקרקע, טיפול בבעלי חיים בסכנת הכחדה שהושפעו מהדליפה ובניית גשרי מעבר לבעלי חיים מעל כביש הערבה. בנוסף יאותרו שטחים סביבתיים באזור שמורת עברונה שייהוו פיצוי סביבתי לשימוש בעלי החיים וציבור המטיילים, כך שיתאפשר שיקום האזור שנפגע מהדליפה.

שמורת עברונה, צילום: רועי טלבי - רשות הטבע והגנים
שמורת עברונה, צילום: רועי טלבי - רשות הטבע והגנים

כחלק מפעולות המניעה וההיערכות לארועי סביבה עתידיים ירכוש המשרד להגנת הסביבה ציוד ייעודי לתגובה ראשונית, ביצוע דיגומים, והכל במסגרת תפקידו של המשרד כ"מגיב שני" בארועי חירום אחרי שרותי הכבאות. האוצר יעמיד תקציב לאמצעים ומשאבים להשלמת ההיערכות לטיפול ולניהול תקריות זיהום ים בשמן ולהבטחת קיומו של ציוד מתאים, לרבות כלי שייט מצוידים כראוי, וכח אדם מקצוע

סגן השר להגנת הסביבה, ח"כ אופיר אקוניס: "הממשלה אימצה את עמדתי שבנוסף לעיקרון המזהם-משלם שיופעל על קצא"א, יש לנקוט בצעד ראשון ומיידי בתיקון העוול שנגרם לציבור כולו, לחי ולצומח בערבה. התוכנית שאושרה היום בממשלה תאפשר שיקום מהיר של אוכלוסיות בעלי החיים הייחודיות בערבה שנפגעו כדוגמת הצבאים שייהנו משטחים נרחבים יותר ובמקביל מתניעה מהלך להשלמת היערכות המשרד להגנת הסביבה לאירועי חומרים מסוכנים עתידיים כדי להבטיח את בריאות הציבור"

החברה להגנת הטבע: למנות ועדת חקירה ממלכתית

לפני כ-11 ימים, פנתה החברה להגנת הטבע לסגן השר אופיר אקוניס, וביקשה כי הצעת ההחלטה לממשלה שהובאה היום לאישור, תכלול בין היתר הקמת מנהלת שתהיה אחראית על גיבוש ויישום תכנית פעולה כוללת לשיקום השמורה, ניטור ושיקום השטח על ידי צוות אקולוגי מקצועי והרחבת והגדלת השמורה באופן משמעותי, כפיצוי על השטחים שנהרסו כתוצאה מדליפת הנפט. בחברה בירכו את המשרד להגנת הסביבה ואת רשות הטבע והגנים, על הגיבוש המהיר של התכנית ועל העלאת הנושא לאישור הממשלה

במקביל, לקראת אישורה של התכנית היום בממשלה, פנתה החברה להגנת הטבע לשרי הממשלה בקריאה למנות ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת תפקודה של קצא"א. "אנו קוראים לכם לאשר את הצעת ההחלטה החשובה. עם זאת, יש להוסיף בהצעת ההחלטה שני נושאים חשובים - הקמת ועדת חקירה ממלכתית והגברת הפיקוח על תשתיות המוליכות חומרים מסוכנים. אסון עברונה חשף את פערי הידע והיעדר המשילות של המדינה ביחס לפעילות קצא"א, לאור מעמדה החוקי המיוחד. יש לבחון מחדש את ההצדקה למעמד מיוחד זה ומגבלותיו, לאור שינוי הנסיבות מאז מתן הזיכיון. עוד מוצע לגבש מדיניות לגבי פריסת קווי חומרים מסוכנים, תוך שימת דגש על העברתם באזורים ובשטחים רגישים, לרבות בשמורות טבע".

מרשות הטבע והגנים נמסר כי בימים אלו, 3 וחצי שבועות לאחר דליפת הנפט בערבה, עדיין פועלים הצוותים לשאיבת הנפט מהבריכות האחרונות שנותרו בשטח. בשל פניות רבות שהתקבלו מחברות שונות שהציעו את שירותיהם לפירוק חכם של הנפט, רשות הטבע והגנים הוציאה בימים האחרונים "קול קורא" מסודר לבחינת ההצעות הללו. בנוסף נמצאת הרשות בקשר עם מדענים רבים מהארץ ובעולם אשר מסייעים ומייעצים בכל הקשור לשיקום השמורה.