הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרויקט חלוצי – בשר עוף מתורבת בישראל


הפרויקט הראשון במסגרת הקמפיין של 'העמותה לחקלאות מודרנית' ייצא לדרך ב-1 לינואר בראשותו של פרופ' עמית גפן מאוניברסיטת ת''א, פרופסור להנדסת רקמות מהמובילים בעולם, ומטרתו הקמת תשתית מחקרית ואקדמית בינלאומית, ליצירה של בשר חזה עוף מתורבת

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-12-2014




העמותה לחקלאות מודרנית - עמותה ישראלית ללא כוונות רווח שהוקמה בתחילת 2014 – מקדמת בימים אלה קמפיין חלוצי בישראל ובעולם כולו בתחום חקר הבשר המתורבת, המתמקד בבשר העוף. הפרויקט הראשון במסגרת הקמפיין ייצא לדרך ב-1 לינואר בראשותו של פרופ' עמית גפן מאוניברסיטת ת"א, פרופסור להנדסת רקמות מהמובילים בעולם, ומטרתו הקמת תשתית מחקרית ואקדמית בינלאומית, ליצירה של בשר חזה עוף מתורבת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במסגרת הפרויקט ימופו כל האתגרים והבעיות בתהליך הנדרש ליצירת חזה עוף וייבחנו פתרונות אפשריים והמשמעויות של מימושם. עבודה זו תהיה הראשונה מסוגה בתחום הבשר המתורבת שתפורסם לעיני כל ותופץ לציבור הרחב. העמותה שמה לעצמה כיעד לפתוח ולהנגיש את תחום מחקר הבשר המתורבת ולייצר תשתית מחקרית ומימונית לכל חוקר ויזם וללוות ולתמוך בתהליך.

מחקר הבשר המתורבת כיום נמצא בראשיתו. ''חוקרים ויזמים שייקחו חלק בתהליך יעזרו לעצב מחדש את תעשיית ייצור המזון ולהצעידה לעולם נקי ובריא יותר. יעד העמותה באמצעות פרויקט זה והפרויקטים הבאים אחריו - להביא בשר עוף מתורבת למדפי הסופר והמסעדות הקרובים לביתכם'' אומרים בעמותה לחקלאות מודרנית. ''בשר מתורבת לא יצריך שחיטת בעלי-חיים וגידולם בצפיפות, וכמו כן יהיה ידידותי לסביבה, חסכוני מאוד במשאבים (אדמות, מים וכו') וייוצר בתנאים תברואתיים טובים לאין שעור מבשר העוף הנפוץ כיום, שמקורו במשקים מתועשים''.

בשר מתורבת הוא בשר המיוצר בתנאים היגייניים ומבוקרים מתאי גופם של בעלי-חיים, בתהליך שתוצרו הסופי הוא בשר לכל דבר, ולא "תחליף" כזה או אחר. הפקת בשר מתורבת מתחילה ביצירת מאגר תאים מבעל-החיים, והדגרתם במצע גידול עשיר בחומרים מזינים, על מנת שהתאים יוכלו להתרבות ולגדול. לאחר ימים ספורים מתקבלת שכבה דקה של רקמת שריר, זהה לבשר שהציבור צורך כיום.

''תעשיית הבשר הנוכחית אחראית למפגעים רבים בתחומי איכות הסביבה, בטיחות המזון, דילול משאבי כדור הארץ, וכמו-כן לפגיעה, התעללות והרג של מיליארדי בעלי-חיים כל שנה'' אומרים בעמותה לחקלאות מודרנית. ''בכוחו של הבשר המתורבת למזער ואף להעלים מפגעים אלו, על-ידי שינוי חדשני ומהפכני באופן בו אנו מייצרים בשר למאכל''

פרופ' עמית גפן: "עם גידול האוכלוסייה והסתכלות על העתיד, האנושות צריכה לשקול מודלים ברי קיימא של ייצור מזון, אשר יספקו חלופות לדרכי הייצור המסורתיות של חלבון מן החי לצריכת הציבור. הנדסת רקמות תסייע ביצירה של חלופות אלו, מה שיבוא לידי ביטוי בפרויקט המחקר הנוכחי. אנחנו מכוונים לפיתוח של חזה עוף, המהווה בחירה פופולארית כמנה עיקרית בארצות ובתרבויות רבות, תוך בדיקת היתכנות של רעיון זה וזיהוי פערי ידע ואתגרים בדרך לייצור תעשייתי".

הקמפיין נעשה בתמיכתם של ארגונים מהארץ והעולם ביניהם הארגון האמריקאי A well-fed World הפועל לסיום הרעב העולמי. מידע נוסף ניתן למצוא בקישור כאן