הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חידושים ופיתוחים מהערבה: התערוכה החקלאית 'יום פתוח 2015'


שיח שמניב עגבניות ותפוחי אדמה, עגבניה צהובה בטעם אגס, גידול צמחים ודגים על מצע מים משותף, דגי טטרה חדשים וזוהרים, צמח אפונת המדבר מאוסטרליה שאוקלם בערבה ועוד. הפיתוחים שמוצגים בתערוכת החקלאית הגדולה בישראל, על קצה המזלג

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-01-2015



פפינו - מו''פ ערבה תיכונה וצפונית

עגבניה ותפוח אדמה בשתיל אחד, עגבניות צהובות בטעם אגס, פרי שמוריד את רמת הסוכר בדם וירקות למסעדות עם כוכבי מישלן - הם רק חלק מהפיתוחים החדשים שמוצגים גם היום (ה') בתערוכה החקלאית בגדולה בישראל בערבה.

התחרות בשווקי העולם בענפי הירקות, הפירות, הפרחים והתבלינים ותנאי הפתיחה של ישראל, מחייבים מאמץ מתמשך להכנסת מוצרים חדשים ואטרקטיביים לשווקים, שיבטיחו לחקלאים בערבה יציבות כלכלית וגם יתרמו לקופת המדינה. למוצרים חדשים. במסגרת החיפוש אחר פיתוחים חדשים, חוקרי תחנת "יאיר" למחקר ופיתוח חקלאי בערבה תיכונה וצפונית,  מטפחים ומאקלמים זני ירקות חדשים, כאשר הידע המקצועי מועבר לחקלאי הערבה. כך יוצר המו"פ יתרון יחסי בהתמודדות שיווקית-כלכלית של הירקות המובחרים מהערבה התיכונה והצפונית, אל מול המתחרים בשוק העולמי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעוד שהעולם נמצא בעונת החורף, בערבה שלה יתרון בולט בשל תנאי האקלים השוררים בה, מגדלים ומייצאים מידי יום תוצרת חקלאית במיליוני דולרים לשווקים המובילים בעולם, לבורסות באירופה ולרשתות שיווק נבחרות. התוצרת עומדת בכל הסטנדרטים הגבוהים של תקנון האיחוד האירופי המוקפד, וכוללים פרמטרים של איכות, בריאות, צורה מושלמת, גודל ועוד.

השנה נמשכת העליה במגמה לצריכה מזון טרי ובריא, בעקבות דרישת הצרכנים בכל העולם. כך, נראים יותר ויותר הכלאות בין זנים שונים לשם השבחתם, תוספת ויטמינים, עגבניות מועשרות בליקופן, ארומה ומתיקות טבעית, והארכת חיי המדף של התוצרת החקלאית. כמו כן, תכונות שהופכות את התוצרת לאטרקטיבית, כמו שילוב בין טעמי ירקות ופירות, ירקות המסייעים להורדת רמת הסוכר והשומנים בדם ועוד.

פפינו - Pepino

חוקרי המו''פ בוחנים את טיפוס הפרי החדש והבריא - בחממות המו"פ ואצל החקלאי משה מדיני. הפפינו ידוע כפרי המוריד את רמת הסוכר בדם באופן ניכר וצופים לו ביקוש רב בקרב הציבור הרחב. הפפינו עשיר באשלגן ובויטמין A, B ו- C. דומה לביצת אווז גדולה בצבע צהוב בהיר עם קווים סגולים ומגיע לאורך של עד 10 ס"מ, מרקמו עסיסי וטעמו חמוץ- מתוק.

עגבנייה צהובה בטעם אגס - עגבניאגס?

חברת "זרעים טכנולוגיות" המתמחה בייצור, טיפוח ושיווק של מכלואי זרעי ירקות, מציגה בתערוכה פיתוח ישראלי לזן חדש של עגבנייה צהובה מיוחדת בטעם אגס פירותי אשר אינו אופיינו כלל לטעמה הרגיל של עגבנייה, והתקבל על ידי הכלאה בין מגוון רחב של סוגי עגבניות. העגבנייה החדשה בעלת חיי מדף ארוכים במיוחד, חברת זרעים טכנולוגיות הצליחה לגדלה ביבול יציב ומשקלה מגיע ל- 160 גרם.

העגבנייה מיועדת למלונות בוטיק, מעדניות יוקרה ומסעדות גורמה ייחודיות בדירוג 2-3 כוכבי מישלן באירופה ולשווקי נישה בעולם, בשלב זה זרעי הזן ימכרו אך ורק בהזמנה מיוחדת של הלקוח. חברת זרעים טכנולוגיות הינה בעלת ציוד וידע מתקדמים לביצוע טיפולים מסוגים שונים המשפרים את פוטנציאל הנביטה של הזרעים, כמו כן מפעילה החברה מעבדה מתקדמת המבצעת בדיקות נביטה ואיכות על פי התקן הבינלאומי (ISTA Orange certificate)עובדה המאפשרת לחברה לייבא זנים מובחרים ונדירים ולגדלם בהצלחה גדולה.


עגבנייה בצהובה בטעם אגס, צילום: באדיבות חברת זרעים טכנולוגיות

חקלאות אורבנית: עגבנייה ותפוח אדמה בשתיל אחד

רבקה אופנבך, מנהלת תחום ירקות במו"פ ערבה תיכונה וצפונית : בשנה האחרונה ערכנו מבחן הכלאה בין שתילי עגבנייה ותפוח אדמה בחממות המו"פ. הניסיון הוכרז כמוצלח במיוחד. כל מי שחלם להיות חקלאי ולגדל בעצמו ירקות, יוכל מעתה לעשות זאת בסלון ביתו או במשרד בו הוא עובד ולטפח חווה חקלאית קטנה בעזרת הכלאה שהורכבה בין עגבנייה ותפוח אדמה שניהם ממשפחת הסולניים, כך שהם מתערבבים גנטית ויוצרים בתוך שתיל אחד שיח של עגבניות הצומח לגובה ובאדמה גדלים תפוחי האדמה.



אקוופוניקה

שיטת גידול צמחים ודגים על מצע מים משותף שנמצאת בשלבים הראשוניים של מחקר. מערכת האקוופוניקה ,תוכננה על ידי צוות החוקרים בתחומי חקלאות המים במו"פ, בעזרת מחזור חומרים קיימים בשימוש חקלאי בערבה.  האקוופוניקה הינה מערכת גידול המנותקת מהקרקע ומתבססת על מים, והחיבור ביניהם מקנה למערכת הגידול כולה יתרונות כלכליים וחסכוניים .במחקר הנוכחי, מגדלים יחד חסות ודגי אמנון, אך ניתן להשתמש בשיטה זו כדי להניב מינים של צמחי תבלין וירקות נוספים. הדגים מפרישים למים נוטריינטים, אמוניה וחומרים נוספים, תרכובות כימיות החיוניות לצמיחה וגדילה, אשר לא נצרכות על ידי הדגים עצמם, ומהוות עבורם פסולת שמלכלכת את מי הגידול. הנוטריינטים מהווים דשן אורגני איכותי עבור החסות שגדלות על מצע מי הגידול של הדגים, צורכות את הנוטריינטים וכך גם מנקות עבור הדגים את המים.

יתרון נוסף יצירת מערכת גידול אורגנית - הגידולים מנותקים לחלוטין מהקרקע, דבר המונע את הצורך בהדברה, ומבטל כל נגישות לשאריות של כימיקלים באדמה ולמזיקים. אין כל צורך בשימוש בדשנים סינטטיים וכימיקליים, כי המערכת מפיקה את אלה באופן טבעי. כך, השיטה יכולה להוות כלי גידול יעיל לחקלאות אורגנית.

השיטה האקוופונית מתאפיינת בחיסכון רב במים, והינה שיטת גידול חקלאי אידיאלית עבור חקלאי הערבה, הנדרשים כל העת למצוא פתרון למחסור במים שפירים הקיים באזור.-
המערכת מפיקה את המקסימום מהמים. בגידולי חקלאות סטנדרטיים, לא כל המים שמשמשים את החקלאי בעת ההשקיה מגיעים למיצוי מקסימאלי ונצרכים על ידי הצמח, חלקם מחלחלים ולא ניתן להשתמש בהם. באקוופוניקה, בזבוז המים הוא מינימלי כיוון שהמים נשארים במערכת סגורה. כמו כן, אין צורך בשיטה זו בנגישות לאדמה פורייה, מאחר והגידולים מנותקים לחלוטין מהקרקע וגדלים רק על המים.


אקוופוניקה - מו''פ ערבה תיכונה וצפונית

מכשיר לחימום כרמי ענבים אורגניים למאכל

פתרון לבעיה ייחודית לגידול אורגני לענבי מאכל - דפנה הררי, מנהלת תחום פירות במו"פ. הביקוש למזון אורגני במגמת עליה בארץ ובחו"ל. מאחר ותהליך הבשלת ענבים אורך זמן רב ואין אפשרות לגידול ענבים מוקדמים, הוחלט לבדוק טיפולי שוק חום בגפנים.  בתחנת המו''פ תכננו והרכיבו מתקן ייחודי המאיץ את הבשלת כרמי הענבים למאכל באמצעות פיזור חום. ביצועי המתקן שנבחנו בכרם אורגני בחוות יאיר מהווה שילוב של ניסיון לפתרון בעיה ייחודית של גידול ענבים אורגניים עם פיתוח שיתאים לענבי מאכל בכלל

המתקן פותח על פי תכנית מחקר שמומנה ע"י קרן המדען הראשי שכותרתה "פיתוח אמצעים לשבירת תרדמה בגפן באמצעות שוק חום" שהראתה כי חשיפת גפן לאוויר חם (150 מ"צ) בזמן קצר יחסית (15 שנ') גורם להקדמת התעוררות בתנאי מעבדה. על בסיס זה נבנה מתקן נגרר ליישום יעיל (מבחינה אנרגטית ואגרוטכנית) של אוויר חם והוא הותאם להדליה אנכית של גפן יין. החום במתקן סופק על ידי גופי חימום חשמליים שייצרו אווירה של 150 מ"צ בסביבת הגפן בשדה. שימוש במתקן בתנאי כרם הוביל להקדמת התעוררות ולעלייה ביבול.

המתקן אשר מחוללת שוק של חום בנויה, באופן ציורי, כבועת אוויר כמעט סגורה העוברת דרך שורת הגפנים ומשרה בהן אווירה של אוויר חם. כדי לא להזדקק לאנרגיה רבה, מצומצמת בריחת החום מהבועה על ידי דלתות מיוחדות דרכן עוברות הגפנים תוך שהן פותחות אותן רק במעט ומקטינות למינימום בריחת אוויר חם.  אתגר משמעותי נוסף נובע מהצורך לבסס את חימום האוויר על שימוש בגז ולא בחשמל, להקטנת הסרבול שבגרירת גנרטור ולחסכון בעלויות.


מכונה לכרם אורגני - מו''פ ערבה תיכונה וצפונית

זני פרחי עציץ וגינה מתורבתים-חדשים

מעין קיטרון מנהלת תחום פיתוח פרחי נוי במו"פ ערבה תיכונה וצפונית : אמרנטוס- Amaranthus - עשב בר – (שם עברי ירבוז ) צמח עשבוני , תפרחת אדומה דמוית שיבולת. המכילה כמות רבה של ביטאציאנינים המקנים לה את צבעו האדום מגיע מן הטבע והבר. אך משמשים כצמחי תועלת, מקור מזון (בעיקר עלים וזרעים), צמחי מרפא ומקור לצבע בתרבויות עתיקות.

הפלאחים הערביים נהגו לצרוך את העלים והגבעולים למאכלים טריים או מבושלים . עדיין נפוץ למאכל במזרח הרחוק. מקור טוב לויטמינים ומינראלים. בחלק מארצות המגרב נטחנים הזרעים לקמח שאינו מכיל גלוטן. התפרחת מכילה ביטלאן (שנמצא גם בסלק) האינדיאנים השתמשו בצמח זה להפקת צבע אדום.  הצמח משמש כצמח מרפא- אלטרנטיבי- מכיל אשלגן חנקן ץ משרה של עלים יבשים וטחונים כתרופה לפצעים , זירוז מחזור חודשי ,הורדת חום ונגד ברונכיטיס.
במו"פ ערבה תיכונה וצפונית אקלמו את צמח הבר לשתילה בגינות נוי ועציצים.

קאלות צהובות- Zantedeschia

הסוג קאלה Zantedeschia כולל גיאופיטים בעלי קנה שורש או פקעת, הנמנים על משפחת הלופיים Aracea. מקור הסוג ביבשת אפריקה, מאזור הכף הדרומי ועד אזור קו רוחב ◦10 (אנגולה, מלאוי, זמביה וניגריה). ניתן לחלק את הסוג לשתי קבוצות, תת הקבוצה Aestivae הכוללת ששה מינים מרביתם צבעוניים, קומפקטיים, בעלי פקעת וקבוצת ה- Zantedeschia הכוללת שני תת מינים בעלי קנה שורש ביניהם הקאלה האתיופית (Z. aethiopica) ותת המין Z. odorata. לא ניתן לבצע הכלאות בין שתי הקבוצות בשל חוסר התאם גנטי, הגורם לקבלת טיפוסים חסרי כלורופיל, אך ניתן לבצע הכלאות בין מרבית המינים הצבעוניים מקבוצת ה- Aestivae.

בשנים האחרונות מתקיים בעולם טיפוח מסיבי בקאלה צבעונית בעיקר בהולנד, קליפורניה וניוזילנד וקיימים במסחר מאות זני מכלוא - תוצרי הכלאות של המינים הצבעוניים. קבוצת הקאלה הצבעונית מתאפיינת בגל פריחה קיצי, שלאחריו הפקעות נכנסות לתקופת תרדמה הכרחית (אובליגטורית)

בבית הגידול הטבעי, אזורים הררים קרירים בגובה 1200-2000 מטר, הפריחה מתרחשת בעונת האביב המאוחר והקיץ. המינים הצבעוניים והזנים הנגזרים מהם זקוקים לטמפרטורות גידול קרירות יחסית ביום אך מתונות בלילה. טמפרטורות מיטביות לגידול והפרחה הינן13-24 C.

בשנים האחרונות החל יבוא חומר ריבוי מניו זילנד של זנים חדשים ואיכותיים. במו"פ ערבה החלטנו לבחון את הגידול במערכת צינון השורשים על מנת לאפשר גידול אופטימלי של הפקעות מתקופת השתילה ועד איסוף הפקעות. הזן שנשתל הוא פלורקס גולד. הקאלות נשתלו בטמפרטורת קרקע של 24 מ"צ ואנו עוקבים אחר התפתחותן ואחר היבול.

אפונת המדבר

במסגרת המחקר ליצירת יתרון יחסי גם בפרחים, נעשים ניסיונות לאקלום זני פרחים שיתאימו לגידול בחממות בערבה. אחד הפרחים הייחודיים הוא צמח אפונת המדבר - Swainsona formosa . נושא תפרחות מרשימות נבחן ואוקלם בשיתוף פעולה במו"פ ערבה דרומית תיכונה וצפונית במהלך שש השנים האחרונות, כדי להתאימו למטרות גינון, יצור עציצים וענפים פורחים.

צמח אפונת המדבר הוא צמח מדברי הגדל במקור באוסטרליה ונושא תפרחות מרשימות. במסגרת המחקר פותחו שיטות לגידולו כענף נושא תפרחות וכעציץ פורח. נבחנה התאמתו לתנאי הגידול בערבה, פותחו שיטות ליצור זרעים ולנביטה באחוזים גבוהים. נבחנו שיטות ריבוי, עונות, ממשק הדישון וההשקיה, מועדים ועומדים. לאחר פתרון בעיות התשתית התמקד המחקר בפיתוח המוצר – ענפי קטיף פורחים ועציצים פורחים.


אפונת המדבר - מו''פ ערבה תיכונה וצפונית

דגי טטרה חדשים וזוהרים

עם ההצטמצמות בהיקף גידול פלפלים ועגבניות בערבה, ממשברים כלכליים גלובלים ובעיות תמידיות בידיים עובדות, נמצאו בשנים האחרונות חקלאים שהפכו את החממות לבתי גידול ענקיים לדגי נוי, המיועדים לייצוא בעולם. במו"פ ערבה תיכונה כבר טיפוחו מיני דגים למים מתוקים ומלוחים, וכן אצות ואלמוגים ייחודיים לקישוט האקווריומים. בשנה שעברה טופח גם סוסן ים, שאותו קשה מאוד לגדל, אך אצל מספר מגדלים כבר נרשמה הצלחה. כעת מציגים החוקרים מין חדש נוסף של דג טטרה.

ניצן רייס מנהלת אגף חקלאות ימית במו"פ ערבה:  "אנו מרחיבים את סל מיני הדגים הייחודיים למגדל ומוסיפים כעת שלושה מיני טטרה נוספים שהשניים הראשונים טופחו בהצלחה לפני מספר חודשים והשלישי יגיע במהלך 2015. הכוונה ליצר פרוטוקול גידול ורביה לדגים אלו ולהעביר אותו לגידול בחוות חקלאות ימית בערבה לחקלאים המעוניינים לפתח משק גידול זה לייצוא בעולם" אומרת רייס.

טטרה אף אדום Red Nose Tetra Hemigrammus bleheri - מקורות של הדג ממשפחת ה- Characidae, בקולומביה וברזיל, והוא מגיע לגודל של כ- 5 סמ'. שמו  ניתן לו בשל כתם הצבע האדום המעטר את אפו . גופו בצבע כסף זוהר וזנבו שחור עם פסים כסופים זוהרים המשווים לו מראה של כנפי מטוס. בשל צבעוניותו וזוהרו הטטרה נחשב לדג מבוקש מאוד ברחבי העולם. במקור הטטרה אף אדום חי בטבע חי בנהרות ופלגים בהם המים חומים וחומציים מאוד כתוצאה מהצטברות חומר אורגני במים. באקווריומים החומציות יכולה לנוע בין 5.5 ל- 7 והטמפרטורה בין 23-26 מעלות צלזיוס. באקווריומים ביתיים רצוי להחזיקם בקבוצות של 6 פרטים ויותר בסביבה עם צמחייה ודגים נוספים. דגי הטטרה אף אדום יכולים להתרבות בזוגות או בקבוצות אך הריבוי קשה ומרבית הדגים בשוק מגיעים מהטבע. בכדי להימנע מלהכחידו בטבע ומאחר ואינו מצוי כיום בשפע, נוצר הביקוש לדג זה בריבוי מבוקר.

טטרה גלו לייט Hemigrammus erythrozonus - גם דג זה ממשפחת ה- Characidae, מקורו בנהר ה- Essequibo בגואנה בדרום אמריקה. המים בנהר חומים וחומציים מאוד כתוצאה מהצטברות חומר אורגני במים.  דג הטטרה גלו לייט הוא ייחודי ויפיפיה , מפיץ אור זוהר ומאוד פופולארי בשווקי האקווריומים ברחבי העולם, בזכות צבע גופו הזוהר. דג זה נראה נפלא באקווריום עם אורות מוחלשים, בדרך כלל נרכשים מספר דגים כאלו הזוהרים במים ובאור חשוך.

באקווריומים החומציות יכולה לנוע בין 5.8 ל- 7.4 והטמפרטורה בין 23-28 מעלות צלזיוס. הדגים בגודל של כ 4-5 סמ', הנקבות גדולות מהזכרים. באקווריומים ביתיים רצוי להחזיקם בקבוצות ולא כבודדים בתאורה חשוכה במקצת ובאקווריום עם צמחיה רבה. הדגים שקטים ושלווים וניתן לגדלם באקווריומים קיבוציים עם דגים נוספים.