הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שרידי מאובן של זוחל ימי מלפני 85 מיליון שנה התגלו בערבה


שרידי השלד המאובן של ה'אלאסמוזאור' נמצאו ע''י חוקרי מרכז מדע ים המלח והערבה ליד המושב פארן - אזור שבו עבר אז קו החוף של האוקיינוס הקדום טתיס. זו הפעם הראשונה שבישראל מתגלים ממצאים של הזוחל הימי שגודלו היה שמונה מטרים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-02-2015



אזור החפירה בו נמצא השלד ליד פארן בערבה, צילום: באדיבות מרכז מדע ים המלח והערבה

מקבץ משלד של 'אלאסמוזאור' (Elasmosaurid)  - זוחל ימי קדום בן 85 מיליון שנה, נמצא בפעם הראשונה בישראל, ליד מושב פארן בערבה. חוקרים ממרכז המדע ים המלח והערבה שבתמיכת משרד המדע, מצאו במקום שברי שן ולסת, שברי גפיים/סנפיר, שבע חוליות צוואר וחוליית גב. אורכו המקורי של היונק היה 8 מטרים וצווארו ארוך למדי.  אמנם חלקי שלדים של אותו מין נמצאו בעבר בירדן, סוריה, איראן, מצרים ומרוקו, אך זו הפעם הראשונה שחלקים של פרט יחיד נחשפו בחפירה מאורגנת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

חלקי המאובן התגלו 5 ק"מ דרומית למושב פארן שבערבה, במסגרת מחקר משותף שעורכים ד"ר חנן גינת וד"ר שרית אשכנזי-פוליבודה ממרכז מדע ים המלח והערבה וד"ר רבקה רבינוביץ, מהאוניברסיטה העברית. גדעון רגולסקי, חוקר ממרכז המדע, היה הראשון למצוא את העצמות כאשר זיהה במהלך סקר במקום עצם חשופה על פני השטח המדבריים. בעקבות כך ערך צוות מהמרכז חפירה פליאונטולוגית במקום ובעקבותיה נחשפו חלקים נוספים של השלד.




חלקי השלד שהתגלו בערבה, צילומים: באדיבות מרכז מדע ים המלח והערבה

"עצמות השלד נמצאו בסלע גיר עשיר במאובנים מיקרוסקופיים המעידים על סביבה ימית פתוחה בעלת פוריות גבוהה" מסביר ד"ר חנן גינת. "מיקומם הסמוך של חלקי העצמות, כמו גם אופי הסלע שבו התאבנו מעידים על כך שהפרט נמצא היכן שמת".


תרשים השלד השלם של האלאסמוזאור, צילום: באדיבות מרכז מדע ים המלח והערבה

מציאת מאובן ממין זה בסלע מאפשרת לצוות המחקר לשחזר את תנאי הסביבה והחי הקדומים באזור הערבה, בו עבר קו החוף של האוקיינוס הקדום 'טתיס'. הזוחל הימי וכמו כן מאסף המאובנים המיקרוסקופים הסובבים אותו מצביעים על סביבה ימית רדודה, בעומק של עד 200 מטר, עשירה בחומרי מזון ופעילות ביולוגית מוגברת של בעלי חיים, קטנים וגדולים.

לאתר מרכז מדע ים המלח והערבה - www.adssc.org