הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


וועידת הפרחים התכנסה לראשונה


לנוכח הבעיות מהן סובל ענף הפרחים הישראלי, התכנסה לפני כשבוע הועידה הראשונה של מגדלי הפרחים. יו''ר שולחן הפרחים: ''הקמת השולחן מהווה אבן דרך, אשר בעזרת כל העוסקים במלאכה יוביל לשינוי המגמה ולהגברת הרווחיות בענף המייצג יותר מכל את התגשמותו של החזון הציוני בארץ ישראל''. כ-150 מגדלים מבין 350 מגדלי הפרחים בארץ הגיעו לאירוע

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-04-2015



חממות פרחים לייצוא, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

למעלה מ-150 מגדלי פרחים הגיעו לוועידת הפרחים הראשונה שהתקיימה במשרד החקלאות לפני כשבוע. הועידה התקיימה לאור המשבר בו מצוי ענף הפרחים, הירידה המתמדת במספר המגדלים, ובעיות נוספות ובראשן נושא הרווחיות. בוועידה השתתפו מנכ"ל משרד החקלאות צביקה כהן, מנהל אגף הפרחים והנדסת הצומח במשרד החקלאות ישראל גלון, מנהל שה"מ חנן בזק, מנהל תחום פרחים בשה"מ אליעזר שפיגל, מנכ"ל קנ"ט דודי גינזבורג, המדען הראשי במשרד החקלאות ד"ר אבי פרל, ראש מנהל המחקר במכון וולקני פרופ' יורם קפולניק ומנהל המחלקה לפרחים במנהל המחקר ד"ר צחי ארזי.

בענף הפרחים הישראלי ישנם כיום כ-350 מגדלי פרחים המעבדים כ- 20 אלף דונם בכל רחבי המדינה. הענף מעסיק כ-5000 איש. מבחינת כלכלית, שוק ייצוא הפרחים מגיע  לכ-550 מיליון ענף לעונה בהיקף של כ-100 יורו. והשוק מקומי 400 מיליון ענף לעונה בהיקף של כ-200 מיליון ₪.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

את הישיבה פתח יו"ר שולחן הפרחים, רותם דביר שאמר: "הקמת שולחן ענף הפרחים מהווה אבן דרך, אשר בעזרת כל העוסקים במלאכה תוביל לשינוי המגמה ולהגברת הרווחיות בענף המייצג יותר מכל את התגשמותו של החזון הציוני בארץ ישראל. משקים משפחתיים מעבדים את האדמה באינטנסיביות תוך נטילת סיכון רב אל מול האיומים והקשיים שבחוץ. בתחילתו, לפני כ3-4 עשורים, הוביל הענף להתבססות משפחות רבות תוך כדי הגברת הרמה המקצועית והגדלת שטחי גידול. בשני העשורים האחרונים עובר הענף תהליך אבולוציה חריף וטלטלות הנובעות בעיקר בשל הרעת תנאי סחר: עליית מחירי התשומות וכוח האדם ומנגד ירידת מחירים ושערי מטבע.


ועידת הפרחים הראשונה, צילום: לשכת דוברת תנועת המושבים

עוד הוסיף דביר ואמר: "כיום, כל חקלאי מבין שעתידו ישתפר רק מתוך שיתופי פעולה פוריים ולא מתוך התבצרות בעמדה עד אחרון הכדורים. שיתוף פעולה פנים ענפי הינו הצעד הראשון בדרך לשינוי פני הדברים, אך הדבר לא ייתכן ללא שינוי גישה טוטאלי מצד מקבלי ההחלטות במדינת ישראל. העלויות האדירות המוטלות על כתפי המגזר החקלאי שייכות לתקופות בהן היה מאיין לקחת. בטוחני כי לאותם פרחנים אשר ישכילו לנווט את משקם בתבונה וביצירתיות יש מקום בענף גם בעתיד. אני מודה למשרד החקלאות, לתנועת המושבים, לביא"ר אביב ולחברת ערבה על התמיכה והסיוע בהנעת המהלך.

מזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור אמר בכנס: "ענף הפרחים הוא ענף חשוב מאוד בחקלאות אשר חווה בעיות קשות בשנים האחרונות. זה הזמן שכל הפרחנים יתאגדו יחד לארגון אחד משמעותי שיטפל בכלל הבעיות של כל הפרחנים בארץ ויעסוק כל כולו לטובת מגדלי הפרחים. אני שמח ומברך על קיומה של הועידה. אני קורא ומבקש באופן חד משמעי וברור מכל קברניטי הענף לשים את משקעי העבר בצד, להתאחד ולעבוד יחד".

מנכ''ל משרד החקלאות, צביקה כהן: ״אני מברך על הכנס ועל המספר הרב של האנשים שהגיעו. מנהלת ההשקעות נותנת לפרחנים. כתוצאה מצוק איתן, אנו נאפשר לכלל החקלאים מבאר טוביה ודרומה השקעות של עד 25% להקמת חממות דבר שלמעלה מ- 7 שנים לא היה קיים. אם לא תהיה כאן ממשלה שתראה בחקלאות ערך אזי לא נגיע רחוק״.

יו״ר אגף המשק בתנועת המושבים, פלג אוריון אמר: "חלק מבעיות ענף הפרחים משותפות לכל הנוכחים כאן. אני רוצה לברך את חברות הייצוא אביב וערבה שנרתמו למהלך. כמות האנשים כאן מעידה על חשיבות העניין ומאפיינת את חשיבות המהלך שעשו".

להשיב את אמון המגדלים במערכת הציבורית

מנהל שולחן הפרחים בתנועת המושבים, חיים חבלין: "אני משוכנע שבראש ובראשונה עלינו להשיב את אמון המגדלים במערכת הציבורית. את האמון נחזיר רק ע"י עשייה למען כל המגדלים. ועידת הפרחים הוכיחה שוב, כי יש לחזק מאוד את הקשר בין המגדלים לבין המערכת הציבורית הממשלתית על כל רבדיה וכך נעשה. במהלך השבועיים האחרונים פעלנו להחיות מחדש את שולחנות המגדלים לכלל הגידולים. בכוונתנו לדאוג לכך שכל שולחנות המגדלים יפעלו ויקיימו דיאלוג פורה בינם לבין עצמם במטרה להציף את הצרכים האמתיים של הענף וע"י כך לייצר מוצרים ציבוריים מעשיים ונגישים של מחקר ופיתוח יישומי ומדעי, הדרכה, ביטוח נזקי טבע, טיפוח זנים חדשים, גידולים חדשים ועוד. למרות המשבר בו מצוי ענף הפרחים, וירידה מתמדת במספר המגדלים, אני סבור כי ע"י שילוב ידיים וריכוז מאמץ עם שה"מ, מכון וולקני, מדע"ר ומנהלת השקעות ניתן יהיה להצעיד חזרה את ענף הפרחים למקום אליו הוא ראוי.

מנהל שה"מ, חנן בזק: ״אני מתרגש לשבת כאן לפניכם. לפני 5 שנים קיבלתי למשמרת שלי את ניהול שה"מ אחרי שהוציאו כ-100 איש ממערכת ההדרכה. ביקשתי להקים כאן מנהלת בנושא פיתוח מקצועי והדרכה ולהכניס את ענף הפרחים למסגרת. בשנה וחצי היתה כאן פעילות של מו״פ בתוך המשרד, זו הייתה הזדמנות לרכז את הפעילות המחקרית תחת יד אחת והצלחנו לעשות פעילות ענפה״. המעבר לבית החדש בתוך תנועת המושבים זה דבר יוצא מן הכלל. ענף שיביא לידי ביטוי את פעילותו, אז יתייחסו אליו. אני חושב שיש להביא את הענף הזה קדימה. 500 מגדלים ויצרנים שיגדלו עם ידע עצום״.

ראש מנהל המחקר במכון וולקני, פרופ' יורם קפולניק: "אנו מברכים על הועידה מברכים ורתומים לעזור לענף הפרחים. חוקרי המנהל יודעים את העבודה אך בשנים האחרונות לא הייתה מנהיגות בענף שידעה להוביל ולדרוש את המחקרים הנכונים. ענפים שידעו לדרוש עברו את המשבר בצורה טובה יותר. חוקרים שפרשו לקחו איתם את הידע ולא היה מי שיעשה ניסויים בענף. בשנים האחרונות המנהל קטן ונשאלה השאלה האם ממשיכים? וענף הפרחים סבל מכך בדומה לענפים אחרים כגון הכותנה ואחרים. אני שמח על הפעילות החדשה בענף הפרחים בראשותו של רותם דביר וחיים חבלין. התהליכים לפיתוח זנים חדשים הם ארוכים והמגדלים זקוקים לאורך נשימה. ניתן לנצל את הפעילות של מנהל המחקר. צריכה להיות מנהיגות אמיצה שתדע לעשות סדרי עדיפויות ולבצע העדפות אמיצות והיא תהיה השותף לעשיה של מנהל המחקר החקלאי. התכנית האסטרטגית של המנהל היא מה על הפרק ומה רלוונטי לחקלאות ולמו"פ החקלאי בישראל".

מנכ"ל קנ"ט, דודי גינזבורג אמר: "הענף הזה עובר שנים קשות. בעבר כשלא היה ביטוח, הממשלה עזרה . כיום התהליך של ביטוח נותן תחושת ביטחון למגדלים".