הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הטכנולוגיה הישראלית שתחסוך לתעשיית הזיתים מיליארד דולר בשנה


מסתבר כי לחיי המין של זבוב הזית השפעה אדירה על מחירי שמן הזית בעולם. כל הזדווגות מוצלחת אחראית לעשרות רימות הגדלות בפרי, ודי ברימה אחת בכדי להפוך אותו לבלתי ראוי לעיבוד ולמאכל. פיתוח חדשני שאינו מזיק לזבובים ולסביבה מצא דרך למנוע הזדווגויות בין הזבובים ולהפחית את אוכלוסייתם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-05-2015


מטע זיתים בצפון, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה
מטע זיתים בצפון, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

פיתוח ביוטכנולוגי חדש ד"ר ג'לאל גנאיים ממרכז מחקר ופיתוח אזורי המשולש שבתמיכת משרד המדע, המבוסס על התערבות בחיי המין של הזבובים יאפשר הדברה ירוקה והומאנית. מסתבר כי לחיי המין של זבוב הזית השפעה אדירה על מחירי שמן הזית בעולם - כל הזדווגות מוצלחת אחראית לעשרות רימות הגדלות בפרי הזית, ודי ברימה אחת בכדי להפוך אותו לבלתי ראוי לעיבוד ולמאכל.

תכשיר חדשני שפיתח ד"ר ג'לאל גנאיים ממרכז מחקר ופיתוח אזורי המשולש במימון משרד המדע, מצא דרך למנוע הזדווגויות בין הזבובים ולהפחית את אוכלוסייתם. התכשיר החדשני גורם לשיכרון מיני שמעביר את זכרי הזבובים על דעתם ומונע מהם להזדווג עם הנקבות. מדובר בשיטת הדברה זולה ויעילה המאפשרת הגנה על המטעים מבלי לגרום למותם של הזבובים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק
  
כ-98% ממטעי הזית בעולם מצויים בארצות הים התיכון ומתפרסים על פני כ-100 מיליון דונמים, שבהם גדלים כ-800 מיליוני עצי זית. ממטעים אלו מפיקים מדי שנה כ-2.6 מיליון טונות שמן זית וכמיליון טון זיתים כבושים בשווי כולל של כ-9 מיליארדי דולרים. ואולם, זבוב הזית פוגע מדי שנה בכמות ובאיכות הזיתים בהיקפים גדולים, נזק המושת על הצרכנים ומתבטא בעליית מחירים. הנזק לזית נובע מכך שלאחר הזדווגות והפריה מוצלחת, מנקבת נקבת הזבוב את פרי הזית ומטילה ביצה אחת בכל פרי. כעבור ימים בוקעת מהביצה רימה הניזונה מהפרי והופכת אותו לבלתי ראוי למאכל. מהרימה הבוגרת, מתפתח לאחר התגלמות זבוב בוגר וחוזר חלילה.

ואולם, מחקרים מראים כי שימוש בריסוס כימי במטעים חקלאיים עשוי לגרום לנזק בריאותי לצרכנים ונזק לסביבה. שאריות מחומרי הדברה שלא נשטפו כראוי עלולות להגיע לרקמות בגוף, לשקוע בו ולגרום למחלות שונות, בהן סרטן. זאת ועוד, חומרי ההדברה הכימיים נספגים בקרקע, נשטפים אל מי התהום, פוגעים בחרקים ידידותיים לאדם, ומגיעים דרך שרשרת המזון אל גופם של מגוון רחב של זוחלים, עופות ויונקים. לכן בשנים האחרונות פונה תעשיית החקלאות לפתרונות אחרים. "מלבד הנזק הבריאותי והסביבתי שעלול לגרום ריסוס קוטלי חרקים, הוא גם אינו יעיל כלכלית מכיוון שדרושות כמויות גדולות מאד של כימיקלים קוטלי חרקים כדי להביא לקטילה יעילה של המזיק", מסביר ד"ר גנאיים.

התכשיר החדשני שפיתח ד"ר גנאיים מבוסס על הורמון מין שמשחררת הנקבה של הזבוב, שמתנדף באוויר ונקלט אצל הזכרים. פרומון זה הוא מולקולה טבעית ובלתי מזיקה, המתפרקת בקלות, מושכת רק את הזכרים של זבוב הזית ואינה פוגעת בסביבה או בחרקים אחרים. התכשיר מפוזר בכמה מוקדים בשדה, אבל בניגוד לשיטות אחרות, הוא אינו מונח במלכודת ואינו משלב קוטל חרקים. התכשיר משחרר באופן איטי ומבוקר את פרומון המין המושך את הזכרים, כשהפרומון עטוף בחומר ששומר על יציבותו. הפרומונים שבאוויר ממסכים על אלו שמשחררות הנקבות וגורמים לזכרים למעין שכרון מיני. זכרי הזבוב במטע מתבלבלים ואינם מבחינים בפרומונים שמשחררות הנקבות במטע. כך, כשהזכרים אינם מסוגלים לאתר את הנקבות, נמנעות הזדווגויות ובכל דור פוחתת האוכלוסייה.

ד"ר גנאיים קיבל שני מענקי מחקר ממשרד המדע לפיתוח התכשיר וכעת רשם עליו פטנט ראשוני. לאחר שיעילות הפיתוח הוכחה במטעים בשטח של עשרות דונמים, מחפשים ד"ר גנאיים וקבוצת החוקרים שהוא עומד בראשה, משקיעים כדי לערוך ניסויים במטעים גדולים יותר בעולם.

זאת ועוד, ניסוי ראשוני שערכו החוקרים בראשותו של ד"ר גנאיים עם אותה מעטפת מולקולארית לפרומון של זבוב הפירות, שנזקו לחקלאות מוערך גם הוא בעשרות מיליארדי דולרים, הראו תוצאות דומות. "הייחוד של הפיתוח שלנו בכך שהוא מאפשר שחרור איטי ומבוקר של הפרומון הרלוונטי למזיק באופן שמונע התנדפות מהירה ובלי כל צורך במלכודות. כלומר, ניתן להציב את התכשיר במוקדים במטע ולשכוח ממנו למשך 9 חודשים. בנוסף, ניתן ליישם את הטכנולוגיה הזו על מגוון של פרומונים ממינים שונים של מזיקים לגידולים שונים והפוטנציאל הכלכלי שלה אדיר".