הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחסור בעובדים בחקלאות: בית המשפט מינה מומחה מוסכם בתביעת ענק


תביעות החקלאים מתייחסות למחסור באלפי עובדים, שלטענתם נגרם ממדיניות הממשלה במהלך שתי עונות, בין השנים 2007-2013. כתוצאה מכך החקלאים הפסידו עונות גידול שלמות, ירידה ביבולים, אי עמידה בהתחייבויות ליצוא וחלקם אף נאלצו להפסיק את עבודתם. ''המדינה הפרה בריש גלי החלטות ממשלה והבטחות שהחקלאים הסתמכו עליהן''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-05-2015



עובדים זרים בחקלאות, צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

הישג לחקלאים: בית המשפט המחוזי בתל אביב מינה מומחה מוסכם בתביעת ענק על נזקים שנגרמו בשל המחסור בעובדים זרים בשנים קודמות, שהגישו מאות חקלאים באמצעות עו"ד חגית ויינשטוק. תביעות החקלאים מענפי הפרחים, הפירות והירקות מתייחסות לנזקים שנגרמו להם לטענתם בשל מחסור של אלפי עובדים שיצרה מדיניות הממשלה בשתי תקופות שונות במהלך השנים 2007-2013.

המחסור בעובדים הביא לטענתם להפסדים כלכליים כבדים במשך עונות שלמות, ירידה ביבולים ואי עמידה בהתחייבויות ליצוא. חלק מהחקלאים אף נאלצו להפסיק לחלוטין את עבודתם בחקלאות, בשל המשבר הכלכלי אליו נקלעו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יש לציין, כי בית המשפט כבר הכיר בעבר בתביעה של מגדלי הפרחים נגד המדינה, ותביעה אישית נגד שרי העבודה והפנים לשעבר, בגין נזקים שנגרמו להם מאותה הסיבה בשנת 2002, עליהם קיבלו החקלאים פיצוי בסך כולל של כ-80 מיליון שקלים.

לדברי עו"ד חגית ויינשטוק, הדיון בבית המשפט הוא התקדמות חשובה בדרך לפיצוי החקלאים על הנזקים הכבדים. ''משמעות ההחלטה היא שחקלאים שיוכלו להוכיח את הנזקים שנגרמו להם יזכו בסבירות גבוהה לפיצוי כספי. מדיניות הממשלה באותן שנים היא אחת הסיבות שגרמו להתדרדרות החקלאות שנמשכת גם היום והחקלאים זכאים לפיצוי מלא על כך. המדינה הפרה בריש גלי החלטות של הממשלה והבטחות מנהלתיות שהחקלאים הסתמכו עליהן וכתוצאה מההפסדים חלק מהחקלאים נאלצו להפסיק לחלוטין את העבודה בחקלאות ואיבדו את מפעל חייהם''.

עוד מוסיפה עו"ד ויינשטוק, כי חקלאים רבים שנפגעו בצורה חמורה לא יכולים להצטרף לתביעה כי אפילו כספים לאגרה אין ביכולתם לשלם. ''חבל שהמדינה מתעקשת לנהל את ההליך המשפטי במלואו ומוציאה על כך מיליוני שקלים מכספי ציבור. זאת למרות שברור לכל שסיכויי התביעה להתקבל גבוהים על רקע תקדימי העבר שבהם שולמו לחקלאים עשרות מיליוני שקלים בשל אירועים דומים''.