הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר החקלאות: הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב - אתגר לאומי


שר החקלאות אורי אריאל האחראי גם על הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, קיים היום מפגש עם ראשי מועצות הפזורה הבדואית ושרי החינוך והמשפטים. ''הסדרת הבדואים אתגר לאומי. ''בכוונתי להוביל לפתרון מוסכם על כלל הצדדים והדרך להתחיל זאת היא בבניית תוכנית עבודה מוסדרת עם כלל המשרדים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-05-2015



המפגש עם ראשי הרשויות בנגב, צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר

שר החקלאות והאחראי על הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, אורי אריאל, קיים היום (א') מפגש עם ראשי רשויות מהפזורה בדואית. במפגש השתתפו שר החינוך נפתלי בנט, שרת המשפטים איילת שקד, גורמי המקצוע במשרדי שחינוך והמשפטים, מנכ"ל הרשות להסדרת הבדואים בנגב יהודה בכר, ראש מועצת ערוער מטאוע אבו עראר, ראש מועצת רהט טלאל אל קרינאוי,  ראש מועצת נווה מדבר רחמים יונה וראש מועצת אל קסום איציק תומר.

המפגש התקיים על פי בקשת השר אריאל וזאת ימים ספורים לאחר שקיים סיור ראשון ביישובי הפזורה ביחד עם אנשי הרשות. במהלך הפגישה הציפו ראשי המועצות את הבעיות הקשות עימם מתמודד המגזר הבדואי בנגב, בנושאי מבנה חינוך ותשתיות, הקמת מכללה מותאמת וכן הקמת מבני ציבור לחינוך בלתי פורמאלי לצד הקושי בהתמודדות בהריסות בתים והבניה הבלתי חוקית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

טלאל אל קרינאוי ראש מועצת רהט אמר במהלך הדיון, כי על מנת לפתור את בעיית הבדואים והיישובים המוכרים והלא מוכרים צריך להפוך את היישובים המוכרים כיום ליישובים אטרקטיביים, אשר סובלים כיום מאחוזי אבטלה גבוהים. ״מול משרד המשפטים יש בעיה של הריסות בתים. המצב בשטח בוער ויש שסע עמוק בינינו לבין המדינה. צריך להיות פתרון שבשלב ראשון מקפיאים את ההריסה. יש ישוב שלם- חורה שמיועד לההרס. אחוז הגיוס לצבא ירד פלאים בגלל המציאות הזאת. לעשות חוקים אזרחים נגד אוכלוסיה לא יעבור בשקט. זה יביא לשסע עמוק יותר ויחזק רק מפלגות של אנטי״

במהלך המפגש סקרי גורמי המקצוע במשרדי החקלאות, החינוך והמשפטים את הנעשה כיום והנושאים העומדים על הפרק. בסיום המפגש סיכמו השר אריאל והשרה שקד כי יקיימו בחודש הקרוב סיור מקיף ביחד עם גורמי המקצוע על מנת לבחון וללמוד מקרוב את נושא הבניה הבלתי חוקית.

השר אורי אריאל: ״אנחנו רואים עדיפות גבוהה ברמה לאומית בנושא הבדואים. מטרת המפגשים היום שימשיכו כמובן עם שרים נוספים היא יצירת קשר ישיר ללא מתווכים במטרה לשמוע את הבעיות ולהגיע לתוכנית עבודה מסודרת מול כל שר. בכוונתי להוביל לפתרון מוסכם על כלל הצדדים והדרך להתחיל זאת היא בבניית תוכנית עבודה מוסדרת עם כלל המשרדים על מנת לטפל במכלול הבעיות במגזר. אנחנו מנסים לתכלל את כלל המשרדים כי יש כאן השפעות ונושאים הנוגעים אחד בשני. בחודש הקרוב בכוונתי להפגש עם כל ראשי המועצות ולשמוע מפיהם על הבעיות"

השר אריאל התייחס לנושא הריסות הבתים ואמר: ״אין מצב שעושים חוק מיוחד להזיז אנשים מהבית שלהם ללא מציאת פתרון מגורים עבורם. אין מצב שנמשיך בכלים הקיימים היום בנושא התכנון ואם הולכים לאתגר לאומי התשובות צריכות להיות בהתאם.

השר נפתלי בנט הגדיר את חיזוק החינוך הבדואי כיעד לאומי. השר הנחה את אנשי משרדו לתת עדיפות למגזר וגם ליישם את תוכנית לחיזוק לימודי המתמטיקה לילדי הבדואים. ״זאת ברכה גדולה שהשר אריאל נכנס לעניין. הוא בולדוזר ויזניק את כלל המשרדים בתחום. נושא הבדואים מאוד חשוב לי וגם במשרד הכלכלה פתחנו מרכזים במרחב. אני מתכוון להמשיך את הפעולות שעשינו במשרד הכלכלה גם במשרד החינוך. אנחנו צריכים לצמצם את הפער״.

השרה איילת שקד סיכמה את הדיון: זוהי פגישה ראשונה שלי עם ראשי הרשויות. בחודש הקרוב ארד עם צוות משרדי והשר אריאל על מנת ללמוד את המצב נכון לזמן הזה ועל מנת למצוא פתרונות גם מיידיים וגם לזמן הארוך לבעיית ההריסות והבניה הבלתי חוקית.

מנכ"ל הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, יהודה בכר בירך על הפגישה ואמר: "אני מקווה שבסיוע משרד המשפטים והחינוך נוכל לקדם עשייה באופן מהיר ויעיל יותר בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות המקומיות".