הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הכספים דורשת מהאוצר לבטל את מס המעסיקים בחקלאות


מדובר במס המוטל על חקלאים המעסיקים עובדים זרים אשר נועד לעודד העסקת ישראלים בענף החקלאות. יו''ר הועדה חה''כ גפני: ''יש הסכמה מקיר לקיר שיש לבטל את מס המעסיקים שלא השיג את מטרתו אך פוגע קשות בחקלאים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-06-2015



עובדים זרים בחקלאות, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

דרישה חד-משמעית יצאה היום (ב') מוועדת הכספים למשרד האוצר לביטול מס המעסיקים בחקלאות. מאחורי הדרישה עומדים חברי הוועדה מהקואליציה ומהאופוזיציה, שקראו לממשלה ולאוצר להירתם מיידית להצלת החקלאות בערבה התיכונה. "ללא החקלאות ההתיישבות בערבה בסכנה".  מדובר במס המוטל על חקלאים המעסיקים עובדים זרים, והוא נועד לעודד העסקת ישראלים.

יו״ר אגף המשק בתנועת המושבים, פלג אוריון אמר היום: תנועת המושבים מייצגת 254 מושבים והיא תנועת ההתיישבות הגדולה במדינה. מס המעסיקים, נקודות הזיכוי, מחירי המים ופערי התיווך הן הבעיות של כלל חקלאי ישראל. מבחינתנו אין הבדל בין חקלאי שמגדל מלפפונים באחיטוב, לחקלאי שמגדל בננות בחוף הכרמל או לחקלאי שמגדל פלפלים בערבה. החקלאות חשובה בכל הארץ והמצוקה קיימת בערבה, ברמת הגולן, בחבל אשכול, בחוף הכרמל ובמרכז הארץ באותה המידה. ולכן עמדת תנועת המושבים היא שמס המעסיקים צריך להיות מבוטל בכל הארץ ללא קשר למקום או ענף חקלאי כזה או אחר״.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "יש הסכמה מקיר לקיר שיש לבטל את מס המעסיקים שלא השיג את מטרתו, לעודד כניסת עובדים ישראלים, אך פוגע קשות בחקלאים". גפני דרש מהממשלה להקים צוות מיוחד שיכלול נציגי משרדי החקלאות והאוצר, מהמועצה האזורית ערבה תיכונה ונציגי החקלאים על-מנת למצוא דרכים לסייע לחקלאי הערבה שנקלעו למשבר קשה בשנה האחרונה ודרש מהם לחזור לוועדה בתוך חודשיים לדיווח לצורך קבלת החלטות להמשך. "המדינה איננה יכולה לעמוד מנגד כשהחקלאות בערבה קורסת".

את הדיון יזמו חברי הכנסת, איתן ברושי (המחנה הציוני) ויצחק וקנין (ש"ס). ח"כ ברושי, שהוא גם מזכ"ל התנועה הקיבוצית, אמר: "זה הזמן לסייע ולא להכביד, להושיט יד ולא להפנות גב. האחריות לגורל החקלאים היא האחריות להמשך קיומו של מגזר חקלאי יצרני בישראל. יש לנו חקלאות מפוארת אך חקלאים ללא יכולת קיום. אסור לממשלת ישראל לנטוש את הערבה ולהתעלם מהמשבר המעמיק, יש צורך בהכנת תוכנית סיוע מקיפה ושלמה להצלת הערבה. הטלת מיסים לא צודקים על העובדים הזרים היחידים שמוכנים לעבוד בערבה היא גזרה קשה על החקלאים. דורשים ביטול מיידי בכל הארץ את המיסים הלא-צודקים על העובדים הזרים שזה הגרושים האחרונים שנותרו לחקלאים האלה".

ח"כ וקנין: "המשבר בחקלאות הוא בכל הארץ אך בעוצמה רבה ביותר בערבה. מס המעסיקים נותר רק על החקלאים ואולי בבנייה. מדברים על יוקר המחייה, אבל כל בר דעת מבין, שאם אתה מטיל מס על גורם יצרני זה יגולגל על היצרן. הרבה גורמים עושים קופה על חשבון החקלאים ויש את פערי התיווך העצומים. החקלאים לא רואים כמעט כלום מתוצרתם. יש לקבוע את המחירים בצורה מסודרת וזה יוזיל את המחירים. פערי השיווק הם עצומים. בחקלאות יש 25 אלף עובדים זרים, שכר מינימום ועפ"י אמנות בינ"ל, ומחירי המים עלו בשנים האחרונות והחקלאים לא יכולים לעמוד בזה. יש לבטל את המס על העובדים הזרים – מס מעסיק. המדינה שמסבסדת הכי פחות את החקלאות זו ישראל, באירופה יש המון. מדינה שלא תתפח את החקלאות אין לה זכות קיום".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת): "צריך לבטל את מס המעסיק על כלל החקלאים בארץ, גם במרכז ובצפון ולא רק באופן סלקטיבי בדרום".

ח"כ נאוה בוקר (הליכוד): "יש לדאוג לחקלאים בכל הארץ, כי בכל הפריפריה המצב שלהם עגום ביותר. נדרש סיוע רחב היקף ולא נקודתי. זה גם יסייע להורדת יוקר המחייה".

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני): "הרבה צעירים היו שמחים לעבור לערבה אם היו ניתנות להם מספיק הטבות. היום צריכים לנסוע לפחות שעה לקבל שירותים בסיסיים, לכן תכנית להטבות בתחבורה, לדיור, ועוד הטבות כדי לעבור לגור במקום הזה. יצירה של תכנית מקיפה, מים עובדים זרים וחקלאות ויש לזהות הפוטנציאל".

סגן שר האוצר לשעבר, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "יש לבטל את ההחלטה להטיל מס מעסיקים, כי בתיאוריה חשבנו שכך ייכנסו עובדים ישראלים לחקלאות. מאז קריסת אגרקסקו לא קמה חברה שתוכל לשווק גם בארץ וגם בחו"ל את תוצרי החקלאות. פער התיווך מטורף בין 180% ל- 400% וזה גם מגדיל את יוקר המחייה. התנאים בערבה התיכונה הרבה יותר קשים מכל מקום אחר. מ"י שנתנה רישיון לבזק, למה אין פס רחב לערבה התיכונה ואין אינטרנט רגיל, כי זה רחוק? למה צריך לחדש את רישיון הנהיגה של העובד התאילנדי כל חצי שנה? והחקלאי צריך לנסוע לבאר שבע ולבזבז חצי יום".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד): "יש כ- 150 מיליון ₪ ממס מעסיקים. מעמיסים את זה על 25 אלף עובדים וכל העלויות נופלות על החקלאי וזה משפיע על יוקר המחייה על כל תושבי ישראל. חקלאי לא יהיה טייקון רק רוצה להתפרנס ועושה את זה מעיקרון אך אומר לילדיו שלא להיכנס לתחום הזה. תוחלת החיים בישראל הולכת ועולה, מהקרקע מוציאים את המקסימום, המים זה מה שיש, ודשנים וצריכים לתת מכפיל יבול על כל יחידת קרקע. מציע להוריד את מס המעסיקים ולבדוק את פערי התיווך. להילחם על כל הארץ ולא רק בערבה, אם כי שם משבר גדול מאוד שמקרין על כל הארץ".

ח"כ רויטל סווייד (המחנה הציוני): "מצב החקלאים בכל הארץ בכי רע. יישוב הערבה זה מפעל ציוני ואם לא נסייע המקום ייעזב וברור מה יקרה שם אם לא תהיה התיישבות. היטל המס על חקלאי הערבה הרבה יותר חמור על חקלאי הערבה, שהם מרוחקים, תנאי אקלים הרבה יותר קשים. יש שם בעיות קשות, כגון העובדה שרק מים מליחים זמינים. חייב לעבור צינור מים מאילת או מדימונה מים מתוקים לשתייה וגם לחקלאות. זה אזור שיכול גדל כרמים אך לא עם מים מליחים. גם מדברים על ציונות, יש משפחות שרוצות להגיע לשם – יש אנשים שיכולים לעבוד מהבית ולא יכולים להגיע לערבה התיכונה כי אין אינטרנט מהיר. עלות התחבורה הציבורית לתושבי הערבה התיכונה עולה כמו לתיירים שנוסעים לאילת, איך יתכן שאנחנו לא מסבסדים להם את עלות הנסיעה. גם יתר ההוצאות גדולות יותר מאשר במרכז הארץ. יש למצוא דרכים נוספות להקל על תושבי הערבה".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו): "מס המעסיקים הוחל כי היה משבר כלכלי גדול במשק וכל הרעיון היה להגדיל את הכנסות המדינה. ב- 2003 – 2004 אבל מאז עבר זמן וקבוצות לחץ שיכלו הוחרגו והוצאו מהמס – כמו בסיעוד וכד'. ובין היחידים – שבו נותר אותו היטל – חקלאות".

ראש המועצה, ערבה תיכונה, אייל בלום: "אנחנו המועצה המבודדת ביותר, 150 ק"מ לבאר-שבע או לאילת. כל צורך בסיסי מחייב נסיעה ארוכה. רק 3500 תושבים כמות קטנה לקיום איכות חיים, יש הגירה שלילית".

רפרנט חקלאות באגף תקציבים, עלי בינג: "היתה תכנית לעידוד העסקת עובדים ישראלים וגם מדובר ב- 150 מיליון ₪ הכנסות למדינה בעקבות החלת המס". סמנכ"ל בכיר למימון והשקעות במשרד החקלאות, צביקה כהן: "בעקבות הטלת המס לא נוצר שינוי ולא הועסקו יותר ישראלים". יו״ר אגף המשק של תנועת המושבים, פלג אוריון: "תנועת המושבים מייצגת 254 מושבים במדינה והיא תנועת ההתיישבות הגדולה במדינה. מס המעסיקים, נקודות הזיכוי, מחירי המים ופערי התיווך הן הבעיות של כלל חקלאי ישראל. החקלאות חשובה בכל הארץ והמצוקה קיימת בערבה, באמת הגולן, בחבל אשכול, בחוף הכרמל ובמרכז הארץ באותה המידה. לכן עמדתנו היא שמס המעסיקים צריך להיות להתבטל".