הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הנחית משרד החקלאות: הצבת מצלמות בכל בתי המטבחיים בארץ


בעקבות תחקיר ערוץ 10 בו נראו עובדי משטחת זוגלובק בשלומי מתעללים בעופות המיועדים לשחיטה, הנחה שר החקלאות אורי אריאל את מנהל השירותים הווטרינריים במשרד להתקנה מידית של מצלמות בכל בתי המטבחיים והמשחטות והקמת חדר בקרה מרכזי. כמו כן, פעילות המשחטה הופסקה לאלתר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-07-2015



צילום מתוך התחקיר בערוץ 10, באדיבות  עמותת אנונימוס

בעקבות חשיפת ערוץ 10 על התעללות בעופות במשחטת זוגלובק בשלומי, הודיע שר החקלאות אורי אריאל על הגברת אכיפת חוק צער בעלי-חיים במשחטות ובבתי המטבחיים ברחבי הארץ. השר אריאל הנחה את מנהל השירותים הווטרינים להורות באופן מיידי על התקנת מצלמות בכל בתי המטבחיים והמשחטות ולפעול להקמת מרכז בקרה שיפקח על מצלמות אלו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כזכור, צוות החקירות של עמותת אנונימוס חשף בשבוע שעבר בחדשות ערוץ 10 תחקיר על התעללות בבעלי-חיים במשחטת זוגלובק בשלומי, שבה נשחטים מדי יום כ-30 אלף תרנגולים ו-8,00 תרנגולי הודו. בצילומים תועדו תרנגולים תקועים בין סורגי כלובי ההובלה, כאשר העובדים מושכים ותולשים את העופות מהכלובים בכוח.

כמו כן תועדו עובדים רבים משליכים אחד על השני תרנגולים גוססים ורוקדים כשהם מניפים אותם באוויר. לאחר השחיטה, במקום להניח את התרנגולים בהתקני הדימום, המשיכו העובדים להתעלל בהם. בנוסף לכך, עופות שסווגו כטרפות נזרקים ישירות לפחים – בעודם בהכרה – או נדחסים בכוח להתקני הדימום זה על גבי זה, בניגוד לנהלים. כתוצאה מכך גסיסתם מתארכת.

אפס סובלנות למפרי חוק צער בעלי חיים

במכתב שהוציא השר אריאל למנהל השירותים הווטרינריים, נדב גלאון כתב השר: "אבקשך לפעול באופן מידי להורות לכל המשחטות ובתי המטבחיים ברחבי הארץ להתקין מערך מצלמות על פי הדרישות המקצועיות של השירותים הווטרינריים. כמו כן אבקשך להגיש לי בתוך כחודש תוכנית עבודה והצעת תקציב להקמת חדר בקרה מרכזי אליו יחובר מערך המצלמות למעקב שוטף אשר יתופעל על ידי חברה חיצונית או לחילופין על ידי מערך מתנדבים בפיקוח השירותים הווטרינריים"

השר אריאל הודיע בדיון בכנסת כי נושא צער בעלי החיים הוא אחד הנושאים החשובים שבו הוא עוסק מאז כניסתו לתפקיד והינו דגל חברתי ויהודי אותו הוא רואה חובה לקדם. "אמרתי עם כניסתי לתפקיד ואני חוזר על כך כי אנקוט אפס סובלנות כלפי פגיעה בבעלי החיים ועבירות על חוק צער בעלי חיים. לא מדובר רק בחוק. היהדות רואה בצער בעלי חיים דבר חמור ופסול. מקרי התעללות בבעלי חיים, שלצערי גוברים בחודשים האחרונים, ראויים לטיפול ביד קשה ובענישה משמעותית. אני מתחייב כשר הממונה לפעול יחד עם כלל הגורמים המקצועיים לצד הארגונים השונים לפעול בתקיפות על מנת לפעול למגר את התופעה".

כמו כן, בעקבות צילומי ההתעללות בעופות הופסקה פעילות משחטת זוגלובק, לאחר ששר החקלאות אריאל הנחה לסגור אותה באופן מידי.  גורמי המקצוע בשירותים הווטרינרים הונחו לפתוח בחקירה מידית ולפעול באפס סובלנות כלפי עבירות צער בעלי חיים.

החקירה החלה ביום ראשון בשעות הערב על ידי הרופאה המרחבית של השירותים הווטרינרים לצד חוקרי יחידת הפצו"ח של משרד החקלאות. עד סיום החקירה וקבלת החלטות מול המשחטה, נדרשה המשחטה להוסיף באופן מיידי כח אדם מטעמה לאשר יפקח ברצף על תהליך השחיטה ברמפת השחיטה, וזאת לצד תוספת פקחים וטרינרים מטעם השירותים הווטרינרים שיפקחו על השחיטה עצמה.

עם זאת, במהלך היום הוברר כי בכדי לאפשר למפקחים פיקוח מיטבי על הפריקה והשחיטה יש להתאים תשתיות שאינן מצויות במקום. לאור זאת הורה השר אריאל להפסיק באופן מיידי את פעילות המשחטה על כל אגפיה עד להסדרת התשתיות הנדרשות שיאפשרו את יישום תוספת הפיקוח המשרד.

השר אורי אריאל: ''התמונות שנחשפו בפנינו הינן תמונות קשות ביותר שאין הדעת סובלת. הודעתי כבר שאנהג באפס סובלנות כלפי אירועים כגון אילו. הנחתי את המנכ"ל וגורמי המקצוע לפעול בצורה החריפה ביותר כנגד העבירות הללו ובמקביל להאיץ התקנת מצלמות מעקב בכל בתי המטבחיים והמשחטות. בימים אלו אנו מקדמים את התיקון לחוק צער בעלי חיים שיחמיר את הענישה, כאשר גם אני מתכוון בתקופה הקרובה לבצע בדיקות פתע עצמאיות במשחטות ובתי המטבחיים על מנת לוודא שהחוק לא מופר בשום אופן".

עמותת אנונימוס: ההתעללות מתרחשת כדבר שבשגרה, ולא במקרים נקודתיים

עמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות הגישו לאחר החשיפה בערוץ 10 תלונה חריפה למשרד החקלאות על הפרה לכאורה של חוק צער בעלי-חיים במשחטת זוגלובק, וכן של תקנות הובלת עופות ונהלי השירותים הווטרינרים בנושא צער בעלי כנף במשחטות. העמותות דרשו לפתוח בחקירה פלילית נגד המשחטה, בדגש על האחריות של הנהלת זוגלובק, להשעות את הוטרינרים שכשלו בפיקוח ולסגור את המשחטה עד תום ההליכים.

מהעמותות נמסר: "זו אינה הפעם הראשונה שנחשפות התעללות והפרות חוק במשחטה. לפני כשנה וחצי נחשף בכלבוטק תחקיר המתעד הפרות לכאורה של חוק צער בעלי-חיים ותקנות הובלת עופות. אך עד כה לא הוגשו כתבי אישום נגד איש מהמעורבים. התחקירים החוזרים בזוגלובק, בדבאח ובאדום אדום לא מותירים מקום לספק: אין שחיטה הומאנית. ההתעללות מתרחשת כדבר שבשגרה, ולא במקרים נקודתיים. אנחנו קוראים לצרכנים לצפות בתמונות הלא-מצונזרות מדבאח ומזוגלובק, ולהחליט בעצמם אם הם רוצים להמשיך ולאכול בשר, או לבחור בתזונה בריאה מהצומח, שהיום בישראל היא זמינה וזולה מתמיד".

מארגון מגדלי העופות נמסר בתגובה כי הארגון מגנה את ההתנהלות של עובדים במשחטת זוגלובק וההתאכזרות לעופות. ''ברור כי מדובר בעובדים בלתי אחראיים שאין להם מקום בכל הקשור לטיפול בבעלי חיים. אנו מגבים את צעדי הנהלת זוגלובק שהחליטה לפטר את העובדים מיידית'' אמר מזכיר ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ.

''ארגון מגדלי העופות מצפה מהמשחטות להגביר את הבקרה והאכיפה בכל שלבי הטיפול בעופות כדי למנוע מצבים דומים של פגיעה בצער בעלי חיים. אנו קוראים לשר החקלאות, אורי אריאל, לבצע באופן מהיר את הליכי הבדיקה של המשחטה באמצעות השירותים הוטרינרים, לאפשר את פתיחתה מחדש לאחר שינקטו כל הצעדים להבטיח יחס ראוי לעופות ולהגביר את האכיפה בכל המשחטות'' אמר אלקבץ.