הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כנס חקלאים במחאה על פשיטות וחקירות רשות ההגירה


ביום חמישי הקרוב יערכו חקלאים בעוטף עזה כנס בנושא החמרת הפשיטות של רשות ההגירה על המשקים והזמנת חקלאים לחקירות. בכנס יגבשו דרכים למאבק משפטי וציבורי מול פעילות הפקחים. ''טילי החמאס לא הצליחו לחסל אותנו, אבל הקנסות של המדינה עלולים לעשות זאת''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-07-2015



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

חקלאים בעוטף עזה יערכו ביום חמישי (23 ביולי) כנס מחאה על החמרת הפשיטות של רשות ההגירה על המשקים והזמנת חקלאים לחקירות. בכנס, שיערך במועצה אזורית אשכול, יגבשו החקלאים דרכים למאבק משפטי וציבורי מול פעילות הפקחים.  "טילי החמאס לא הצליחו לחסל לנו את המשקים, אבל הקנסות של המדינה עלולים לעשות זאת" אומרים החקלאים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הקנסות המוטלים על חקלאים בגין חריגות בשכר ובתנאי ההעסקה של עובדים זרים זינקו בתוך שנה ב-600% לסכום של 35 אלף שקל, לעומת 5,000 שקל בעבר, והאכיפה במשקים הוגברה. בכל ביקורת נבדקים עשרות פרמטרים שנוגעים לתנאי השכר והמגורים והקנס ניתן על כל עובד בנפרד, כך שחקלאי שמעסיק מספר עובדים חשוף לקנסות בהיקף של מאות אלפי שקלים.

בנוסף לכך, שונתה ההגדרה המשפטית של הקנס ל"דרישת תשלום" ולכן נשללה מחקלאי שחושב שנגרם לו עוול האפשרות לבחור להישפט ולהגן על עצמו ופתוח בפניו רק המסלול של ועדת ערר פנימית במשרד הכלכלה.

עיקר הכעס של החקלאים הוא על הגדלת הקנסות. מדובר בסכומים שמצטברים למאות אלפי שקלים לחקלאי שמעסיק מספר עובדים ושעלולים להכניס את החקלאים למצב של התמוטטות המשק, במיוחד על רקע המצב הקשה בחקלאות כיום.

לדברי עו"ד חגית ויינשטוק, שמייצגת את החקלאים, בכל חקירה שעורכות הרשויות נבדקים עשרות פרמטרים שנוגעים לתנאי השכר והמגורים והקנס בשיעור של 35 אלף שקל ניתן על כל עובד בנפרד, כך שחקלאי שמעסיק מספר עובדים חשוף לקנסות עתק. בנוסף להגדלת הקנסות פוגעת המדינה בזכותם של החקלאים להתגונן מפניה. אם בעבר יכלו החקלאים לבחור להישפט על העבירה ולהציג את עמדתם בפני בית המשפט, הרי שכיום פתוח בפניהם רק המסלול של ועדת ערר פנימית במשרד הכלכלה.

הכנס יעסוק בדרכים בהם יכולים החקלאים להתמודד עם החמרת האכיפה, זכויות החקלאים אל מול החוקרים, אפשרויות הערעור על קנסות וכיצד להיערך מראש לביקור הפקחים מבחינת חוזה העסקה ותלוש השכר כדי להימנע מקנסות.