הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר חדש: אומגה 3 משפרת את פוריות העדר


תרומתה של חומצת השומן אומגה 3 לבני האדם ידועה ומוכרת זה מכבר. כעת מסתבר, שהיא תורמת גם לפרים ובפרט לפוריותם. מחקר זה ומחקרים נוספים מוצגים השבוע בכנס השנתי למדעי הבקר לחלב, ביוזמת משרד החקלאות, התאחדות מגדלי הבקר בישראל ומועצת החלב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-11-2015



עדר ברמת הגולן, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

מחקר חדש שהוצג היום בכנס השנתי ה- 27 למדעי הבקר, מוכיח כי חומצת השומן אומגה 3 טובה גם לפרים, ולא רק לבני האדם. מעלותיה של האומגה 3 מוכרות זה מכבר כגורם המסייע בהפחתת הסיכון לחלות במחלות, שיפור כושר הקשב והריכוז, בהתפתחות ועוד. כעת, לאחר מחקר שארך מספר שנים מוכח כי האומגה 3 טובה גם לפרים, ובפרט לשיפור פוריותם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

טיפולי פוריות נחשבים בישראל לגולת הכותרת הרפואית, אך מסתבר שגם ברפת מדובר בתחום מפותח ומתקדם. המחקר שמקדם ד"ר עוזי מועלם ממכון וולקני שבמשרד החקלאות, עוסק בבדיקת התרומה של הוספת אומגה 3 לתפריט היומי של הפרים, ובפרט בבדיקת תרומת חומצת השומן לפוריותם.

המחקר החל את צעדיו הראשונים לפני מספר שנים ובימים אלו הוא נמצא לקראת סיומו. במהלך תקופת המחקר הראשונה, התמקדו החוקרים בבדיקת השפעת חומצת השומן אומגה 3 על פוריות הפרות. החוקרים מצאו שכאשר מוסיפים אומגה 3 לתזונתן, החומצה אכן מגיעה עד לשחלות ולביציות של הפרות ובכך משפרת את התפתחות הזקיקים בשחלות. החוקרים הגיעו להישגים טובים יותר כאשר ביצעו הפריות חוץ גופיות, בדיוק כפי שמקובל לעשות אצל נשים.

השנה הסתיים המחקר בו התמקדו החוקרים בבדיקת השפעת חומצת השומן אומגה 3 על פוריות הפרים. גם כאן, נמצא כי חומצת השומן שהתווספה לתפריט היומי אכן הגיעה בסופו של דבר לתאי הזרע של הפרים. בין ההשפעות המיטיבות של תזונה זו, לפי ממצאי המחקר, ישנם שינויים חיוביים בריכוז תאי הזרע הנעים, ושיפור התנועה שלהם, בזרמה טרייה ואף לאחר הקפאה.

מכאן, לאחר סיום המחקר, במסגרתו נבדקו היבטים מגוונים של פוריות הפרים, תחת השפעת חומצת השומן אומגה 3. החוקרים הגיעו למסקנות כי הוספת האומגה 3 לתפריט היומי של הפרים אכן יכולה לתרום רבות לפוריותם.

נתונים אלו ונתונים נוספים, מחקרים חדשים ומידע רב על הענף מוצגים השבוע בכנס השנתי ה-27 למדעי הבקר לחלב שמתקיים בירושלים, שמארוגן ע''י המחלקה לבקר בשירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) ומכון וולקני במשרד החקלאות, התאחדות מגדלי הבקר בישראל ומועצת החלב. הכנס מתקיים בהשתתפות מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, עו"ד שלמה בן אליהו, כל ראשי הענף והעוסקים בו, יצרני חלב, אנשי תעשיית החלב, מדריכים, חוקרים, רופאים וטרינרים וספקים. השנה עוסק הכנס בתחומים שונים כגון הזנה, מטבוליזם ומזונות, בריאות בעלי חיים, פוריות וטיפוח, גידול יונקים עגלות ועגלים, ממשק צינון, טיפול בזבל ושפכים, פיסיולוגיה של העטין ואיכות החלב.