הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הושלמה הקמת גשר אקולוגי לחיות בר מעל כביש 85


הגשר נבנה במסגרת תוכנית לשדרוג שני כבישים באזור הצפון. הקמת הגשר נעשתה בשיתוף פעולה בין חברת נתיבי ישראל ורשות הטבע והגנים, והוא יאפשר מעבר טבעי ובטיחותי לבעלי החיים באזור, ממחלף גולני עד לצומת עמיעד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-09-2016



הגשר מכוסה בקרקע טבעית כדי ליצור רצף עם השטח הפתוח, צילום: חברת נתיבי ישראל

בחודשים האחרונים הושלמה בנייתו של גשר אקולוגי שמיועד למעבר בטוח של חיות בר מעל כביש 85, סמוך לקיבוץ עמיעד בגליל העליון. הקמת הגשר נעשתה בשיתוף פעולה בין חברת נתיבי ישראל ורשות הטבע והגנים, והוא יאפשר מעבר טבעי ובטיחותי לבעלי החיים באזור, ממחלף גולני עד לצומת עמיעד .

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

פרויקט הענק של משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל להרחבת כביש 65 /85 ממחלף גולני עד לצומת עמיעד, נמצא בשלבי גמר העבודות, ובמסגרתן הושלמה הקמת הגשר. התכנון והביצוע של חברת נתיבי ישראל כללו שיתוף פעולה הדוק עם רשות הטבע והגנים והגופים הירוקים, תוך שימת  דגש מיוחד על פיתוח הנוף ושמירה על ערכי הטבע וחייהם של בעלי החיים לאורך תוואי הפרויקט.

במסגרת סקרים מקדימים שנערכו בשלב תכנון הרחבת התוואי, ערכה רשות הטבע והגנים סקר ספירת צבאים באזור, ממנו עלה כי באזור ישנו עדר בתא שטח מצומצם המופרד משאר האזורים על ידי כבישים או מחסומים טבעיים. עדר זה המונה כמה עשרות צבאים, יוכל כעת, עם השלמת הגשר האקולוגי, לעבור בבטחה לצדו השני של הכביש.

הגשר תוכנן בקפידה כך שיהווה מעבר טבעי לבעלי חיים אשר אמורים לעבור מהצד הצפוני של הכביש לעבר הצד הדרומי ויאפשר אינטגרציה מיטבית של המעבר בסביבתו וכן רציפות של הקרקע, של הכיסוי הצמחי ושל בתי גידול הממוקמים משני צדי הכביש, זאת על מנת לאפשר חיבור לרשת תנועה אקולוגית אזורית. הגשר ישמר וייצר קישוריות בין בתי גידול במרחב כאשר במקביל יענה על צרכי התנועה של בעלי החיים.  הגשר האקולוגי מתנשא לגובה של 6.60 מטרים, אורכו 50 מטרים ורוחבו 45 מטרים.

מחברת נתיבי ישראל נמסר: "פרויקט הרחבת כביש 65/85 בעלות כוללת של 1.2 מיליארד שקלים, כולל שדרוג מאסיבי של התוואי ממחלף גולני עד לצומת עמיעד, המהווה קטע מרכזי בפרויקט הזרוע המזרחית, במטרה ליצור חיבור תחבורתי מהיר בין הפריפריה למרכז. במסגרת העבודות הורחב התוואי לכביש דו-נתיבי דו-מסלולי באורך כולל של 27.5 ק"מ, לאורכו תוכננו שמונה מחלפים חדשים, לצורך מענה בטיחותי למשתמשי הדרך וגישה נוחה לישובים לאורך הציר''.

כאמור, מעבר לחשיבות התחבורתית של שדרוג התשתיות לצפון בחיבור והנגשה בטוחה ויעילה של הפריפריה הצפונית למרכז הארץ, מדובר בפרויקט סביבתי "ירוק" אשר במסגרתו נערכו פעולות נרחבות לשיקום של אוצרות טבע לאורך התוואי, אשר ישיבו את הטבע לקדמותו".

מרשות הטבע והגנים נמסר: "מדובר בפרויקט בעל חשיבות רבה לבעלי החיים באזור ואנו מברכים על השלמתו. פרט לגשר האקולוגי שהוקם מעל כביש 85, הקימה חברת נתיבי ישראל גשרים חדשים מעל לאפיקי הנחלים עמוד, עכברה וצלמון להם חשיבות עליונה, לא רק בשמירה על בטיחותם של בעלי החיים, אלא בהבטחת המשך החיבור והחילוף בין אוכלוסיות בעלי החיים השונות לצורך רבייתם ומניעת הכחדתם.

עוד במסגרת הפרויקט, הועתקו מעל 1.1 מיליון גיאופיטים ביניהם- חצבים, רקפות, עיריות, כלניות, סחלבים ועוד טרם תחילת העבודות, וכעת עם השלמת העבודות הושבו הגיאופיטים לתוואי, הוקמו ארבעה מצפורים לאורך התוואי, עם תצפיות נוף מרהיבות וחניות מוסדרות".

עד כה נפתחו לתנועה שבעה מחלפים ו- 24 ק"מ של מקטעי כביש במתכונת סופית, ככביש דו-נתיבי דו-מסלולי, אשר כבר משפרים באופן משמעותי את נוחות הנסיעה ובטיחות משתמשי הדרך. בקרוב יפתח המחלף השמיני והאחרון בפרויקט- מחלף עילבון ומקטע הכביש האחרון מעילבון עד מסד.