הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


18 מיליון ₪ יושקעו במחקר ופיתוח זני אבוקדו, תמר ובננה


המטרה המרכזית של המיזמים בהשקעת מועצת הצמחים ומשרד החקלאות היא להגדיל את הייצוא, את כמות יבול הפירות ואת איכותם, וכמו כן להתמודד בהצלחה בתחרות המתהווה בשווקי העולם. צבי אלון: ''במיזמים גלומים פוטנציאל רב ואפשרות אמתית לפריצת דרך בכמות ואיכות היבולים, ואני מקווה שאכן כך יהיה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-07-2017



מטע תמרים בערבה התיכונה, צילום: רבקה אופנבך

החקלאות הישראלית עם הפנים לייצוא: מועצת הצמחים ומשרד החקלאות הודיעו היום (א') כי הם משקיעים 18 מיליוני ₪ במספר מיזמים של מחקר ופיתוח בזני אבוקדו, תמר ובננה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המטרה המרכזית של המיזמים היא להגדיל את הייצוא, את כמות יבול הפירות ואת איכותם. ההשקעה מתחלקת לשלושת ענפי החקלאות השונים, כאשר בכל אחד מהם יושקעו כ-6 מיליון ₪.

"אנחנו משקיעים משאבים ומחשבה רבה במטרה להבטיח את קיומם העתידי של החקלאות הישראלית בכלל והענפים הללו בפרט'' אומר מנכ"ל מועצת הצמחים צבי אלון. ''למרות שמספר החקלאים בישראל ממשיך להצטמצם, כמו במרבית המדינות המפותחות, היקף הייצור השנתי נותר בעינו - קרוב ל-30 מיליארד ₪ בשנה, כשגיוון הגידולים ממשיך להתרחב ואיכותם נשמרת. במיזמים הללו גלומים פוטנציאל רב ואפשרות אמיתית לפריצת דרך בכמות ואיכות היבולים, ואני מקווה שאכן כך יהיה".

ענף האבוקדו הוא הגדול ביותר בענף הפירות והיקף השטח הנטוע שלו הוא כ-80,00 דונם. היקף המיזם החדש בענף זה הוא 6 מיליון ₪ לתקופה של 3 שנים - מתוכם משקיע 3 מיליון ₪ המדען הראשי של משרד החקלאות, ו-3 מיליון ₪ נוספים יושקעו ע"י מגדלי האבוקדו. מטרת המיזם היא מציאת דרכים להגדלת היבול וכן מציאת פתרון לבעיית היבול הסירוגי במטע.  יבול האבוקדו בעונת 2016-2017 היה 110,000 טונות, מהם כ-61,000 טונות לייצוא - בעיקר לאירופה, ובשנה האחרונה גם ליפן, וכ-49,000 טונות לשוק המקומי. ייצוא האבוקדו מישראל מוערך בכ-100 מיליון דולר בשנה, ואילו שיעור הצמיחה השנתי שלו עומד על 6%. בנוסף למיזם זה, היקף המו"פ בענף האבוקדו הוא כ-4 מיליון ₪.

את המיזם מובילה ד"ר ורד ירחימוביץ מהמכון הוולקני עם צוות חוקרים מהשורה הראשונה בתחומם. שולחן מגדלי האבוקדו בענף הפירות במועצת הצמחים מלווה את המיזם באמצעות ראובן דור, יו"ר שולחן מגדלי האבוקדו, אודי גפני, המנהל המקצועי של שולחן האבוקדו, ומיקי נוי, המדריך הראשי בשה"מ במשרד החקלאות לענף האבוקדו.


מנכ''ל מועצת הצמחים צבי אלון, צילום: באדיבות מועצת הצמחים

ענף התמר מהווה כיום מרכיב מרכזי וחשוב בכלכלת ההתיישבות בערבה ובבקעה. מטרת מיזמי המו"פ הנוכחיים, שמוערכים כאמור בכ-6 מיליון ₪, היא לאפשר לתמר הישראלי להתמודד בהצלחה בתחרות המתהווה בשווקי העולם על תמר מזן מג'הול. המיזם המרכזי בהשקה הנוכחית עוסק בפיתוחים טכנולוגיים לחיסכון בכוח אדם. למרות מאמצי המחקר עד כה, ענף התמר נמצא עדיין ברמה נמוכה יחסית של מיכון החוסך כוח אדם, ורוב העבודות בענף מתבצעות ידנית, בגובה ובתנאים קשים.

את המיזמים מובילים ד"ר אביטל בכר מהמכון להנדסה חקלאית במרכז וולקני, יחד עם פרופ' דני שטינברג, פרופ' צביקה מנדל וד"ר דנה ברט, ועם אמנון גרינברג, יו"ר שולחן התמר במועצת הצמחים. ייצוא התמר מישראל מוערך בכ-120 מיליון דולר בשנה, ואילו שיעור הצמיחה השנתי של הענף עומד על 5%. היקף השטח הנטוע הוא כ-40,000 דונם, כאשר ב-35,000 דונם מתוכם מגדלים תמר מג'הול. יבול התמר השנתי הוא 35,000 טון, מתוכם כ-20,000 לייצוא (בעיקר לאירופה) והיתר לשוק המקומי. קצב הצמיחה של הענף בשנים האחרונות הוא בין 2,000 ל-4,000 דונם בשנה.

ענף הבננה מהווה כיום מרכיב מרכזי וחשוב בכלכלת הגליל המערבי, בחוף הכרמל ועמק הירדן. יבול הבננות בשנת 2016-2017 היה 140,000 טון לשוק המקומי בהיקף שטח נטוע של 25,000 דונם. התוצאות המקצועיות של ענף הבננות הן מהטובות בעולם. מטרת המיזם, בהיקף של 6 מליון ₪, הוא להגדיל את ההגנה על הפרי ולמנוע פגעים בו, ועל ידי כך לשפר את היבול ואיכות הפרי. את המיזם מובילים ד"ר נבות גלפז וצוות חוקרים ממכון וולקני והפקולטה לחקלאות, יחד עם שולחן מגדלי הבננות באמצעות משה ברוקנטל, מנהל ענף הפירות במועצת הצמחים, ועופר אריאלי, יו"ר שולחן הבננות.


מטע בננות בקיבוץ החותרים - חוף הכרמל, צילום: שלומית קידר

מועצת הצמחים פועלת במישורים הציבוריים והמקצועיים של ענף החקלאות כגורם מרכזי לצד משרד החקלאות וארגוני המגדלים. היא הוקמה בשנת 2004, וכיום מורכבת מ-4 ענפים שונים: פירות, ירקות, פרי ההדר וענף הזית. זוהי מועצה הפועלת על פי חוק הקובע שלמגדלים יהיה רוב במוסדות המנהלים אותה, ולצידם מכהנים במוסדות המועצה נציגי ממשלה, משווקים, יצואנים וצרכנים.