הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאי הר חברון: נמשיך במאבק ללא פשרות נגד ותמ''ל אופקים


במסגרת דיון בעתירתם של שלושה ישובים שיתופיים בהר חברון נגד תוכנית הבניה ''אופקים חדשים'', הסיר בג''ץ את צו הביניים לעיכוב הליכי התכנון בתוכנית. בגמר הדיון הוסכם על מחיקת העתירה, תוך שמירת טענות הצדדים וזכויותיהם במסגרת הליכי התכנון ועל דרך של עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-12-2017



'אסם התבואה של ישראל' צילם: שלמה אברמוביץ'

בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, קבע אמש (ב') כי לחקלאי היישובים יתיר, מעון וכרמל שמורה הזכות לערער על תכנית הבניה 'אופקים חדשים' (תמ"ל 1034) בפני רשויות התכנון ובבית המשפט לעניינים מנהליים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

נציגי היישובים משכו את העתירה והוסר צו הביניים לעיכוב הליכי התכנון בוועדה, שהוצא לפני כחודשיים. "בגמר הדיון, לאחר שיג ושיח, הוסכם על מחיקת העתירה, תוך שמירת טענות הצדדים וזכויותיהם במסגרת הליכי התכנון ועל דרך של עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים." נכתב בהחלטת בית המשפט.

העתירה העיקרית של חקלאי המושבים, שהוגשה במרץ השנה, העתלה את שאלת חוקיות ה'צו לקידום הבניה במתחמים מועדפים לדיור' (הוראה שעה) ופרסה בהרחבה את החריגה מסמכות עניינית ''בה נגועים צו ההכרזה והתכנית''.

עו"ד רון רוגין, טען בפני בית המשפט בשם חקלאי גד"ש הר חברון בין היתר, כי "יש באופקים עתודות קרקע נרחבות. תחת מסווה של צורך דחוף לבנות פתרונות דיור לזוגות הצעירים מתוכננת שכונת ענק, שתשרת את אופקים רק לקראת 2040 ושטחי מסחר ותעסוקה בהיקפים בדיוניים, חסרי כל פרופורציה לאזור ולצרכיו."

חקלאי גד"ש הר חברון הביעו סיפוק רב מההחלטה: "ההחלטה מותירה פתח נרחב להמשך המאבק נגד ותמ"ל אופקים. בפסיקתו פתח לנו בית המשפט העליון פתח למאבק נוסף, מבחינתו חסר פשרות, להצלת האדמות החקלאיות שהן מטה לחמנו ועל-פי משרד החקלאות הן אסם התבואה של הנגב. הדגשנו ואנו מדגישים, אנו לא נגד ההתפתחות של העיר אופקים ולא מנסים לערער על ההיקפים האדירים של שטחי בנייה, תעסוקה ותעשייה. אנו מבקשים רק להציל את מטה לחמנו ומציעים חלופות טובות יותר לעיר ולאזור''.



אורי זילברמן, מנכ"ל גד"ש הר חברון: "החלופות שהצענו, על חשבון אדמתנו שלנו, מאפשרות למדינה ולאופקים לתכנן ולבנות את אותם היקפים בדיוק של פתרונות דיור ותעסוקה ובה בעת להציל שטחים פתוחים בהיקף של כ 10,000 דונם ואת החקלאות שהיא מקור הפרנסה היחיד שלנו. אנחנו נאבקים נגד הרס בלתי הפיך של שטחים פתוחים, ערכי טבע ואלפי דונם של חקלאות עידית. ההגדרה 'אסם התבואה של הנגב' אינה שלנו, אלא של משרד החקלאות."

"אנחנו בגבנו אל הקיר. אנו מתכוונים להמשיך במאבק ללא פשרות, עד לביטול רוע הגזירה," מדגיש זילברמן. "אין לנו ברירה אחרת. בחרנו בחקלאות כדרך חיים. זהו משלח ידינו. אנחנו מתפרנסים מתנובת האדמה ולא נותר על זכותנו להתקיים מחקלאות באחד מחבלי הארץ המאתגרים ביותר שיש."

המידע, העובדות והתצלומים שנחשפו במסגרת הכנת העתירה לבית המשפט העליון יוגשו לרשויות התכנון וישמשו את חקלאי גד"ש הר חברון בהמשך המאבק.