הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ביטוח נזקי טבע: הודעה חשובה למגדלי הפירות


לאור העובדה כי מועצת הצמחים לא תרכוש השנה ביטוח בסיסי לחלק ממיני הפירות, בקנט מתריעים כי הדרך היחידה של המגדלים להתגונן מפני נזקי טבע, הינה באמצעות רכישת ביטוח פירות מורחב ישירות בחברה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-01-2018



גריעת עשרות מינים ממועצת הצמחים, צילום: חיים פפטא

לקראת חידוש ביטוחי הפירות לשנת 2018, ולאור העובדה שמשרד החקלאות החליט לאחרונה על גריעת עשרות מיני פירות מחובת תשלום היטלים למועצת הצמחים, המועצה לא תרכוש בעונה הבאה ביטוח בסיסי כנגד נזקי טבע ואסונות טבע בחברת קנט.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדובר במינים הבאים: אגוז המלך, אגס, אוכמניות, אוסנה, אנונה, אפרסק, בבקו, בוטנה, גויאבה, חבוש, לונגן, נקטרינה, משמש, מקדמיה, ספוטה, פטל, פיג'ואה, צבר, קרמבולה, רימון, שזיף (יפני ואירופי), שיזף, שסק, תאנה ותות עץ.

אי לכך, הדרך היחידה של המגדלים להיות מכוסים ביטוחית, תהיה רק באמצעות רכישת ביטוח פירות מורחב ישירות בקנט. בביטוח נזקי טבע מורחב, הנותן כיסוי ביטוחי כנגד פגעי מזג האוויר הגורמים לנזק כמותי ואיכותי בפרי, ניתן לבטח כל חלקה ע"פ היבול הצפוי בה וכן לבחור בסכום הפיצוי בהתאם לרמות הביטוח המוצעות כך שישקף את יכולת הייצור של כל מגדל. השתתפות העצמית במרבית המינים ומרבית האירועים תהיה בשיעור של 5% מהיבול הפוטנציאלי או היבול המבוטח, לפי הנמוך מבניהם.

בביטוח אסונות טבע למטעים מניבים, הנותן כיסוי ביטוחי לנזקים אקלימיים שאינם מכוסים בביטוח נזקי טבע וכן נזקי מזיקים ומחלות לפרי, שפגיעתם הינה בהיקף אזורי, הגורמים לנזק כמותי ליבול ניתן לבטח את המטעים לפי יבול נורמטיבי או להגדיל את היבול המבוטח עפ"י ממוצע השיווק בארבע השנים (2013-2016). בנוסף, ניתן לבחור בין שתי רמות פיצוי מרבי. כמו כן ניתן לבטח מטעים לא מניבים בביטוח אסונות טבע ישירות בקנט.

במקרה של נזק למבוטחים במסלול המורחב, התשלום יועבר מקנט ישירות למגדל.

מרבית הישראלים (80.9%) מעדיפים לאכול פרי טרי, ורק עשירית (10%) יבחרו בהכנת מיץ. השאר יעדיפו פירות בתוך סלט פירות (6%) או בקינוח כמו עוגה (1.7%). 1.4% לא החליטו מהי צורת האכילה המועדפת עליהם. כך עולה מסקר שנערך במכון וולקני, אשר בדק את העדפות הישראלים בכל הנוגע לצריכת פירות.

שפע הפירות הטריים, המוצעים לכולנו לאורך כל השנה, הינו הודות לרשת הביטחון שמעניקה חברת קנט לחקלאים שמצליחים לעמוד כלכלית בהיקף הנזקים שנגרמו להם כתוצאה מנזקי הטבע בשנים האחרונות. מנתוני קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי בשלוש השנים האחרונות פיצתה החברה את מגדלי הפירות המבוטחים בסכום כולל של למעלה מ-169 מיליון ₪, כ-144 מיליון ₪ מתוכם שולמו למבוטחים בביטוח המורחב.

עוד עולה מהנתונים כי מבין מגדלי הפירות, את הנזקים הגדולים ביותר בשנה האחרונה ספגו מגדלי תפוחי העץ ולאחריהם מגדלי המנגו, האפרסק והנקטרינה. מבחינת גורמי הנזק, אירועים אקלימיים שונים גרמו למעלה מ-70% מהנזקים, החום גרם לכ-10% מהנזקים ולאחר מכן הקרה והברד.