הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החלה שתילת הפלפל בחממות הערבה התיכונה


בערבה התיכונה החלו השבוע לשתול את שתילי הפלפל לעונת הגידול הקרובה, לא לפני שביצעו תהליך סניטציה סולארי לקרקע. החקלאים, העובדים ואפילו בני המשפחה השכימו קום לקחת חלק בעבודה שהתבצעה בשטחי החממות. שיהיה בהצלחה !

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-08-2018



משפחת וורוביציק בשתילת פלפלים, צילום: באדיבות מועצה אזורית ערבה תיכונה

 לאחר שבמהלך החודשים האחרונים בוצע תהליך סניטציה מוקפד לקרקע בכל שטחי החקלאות באזור הערבה התיכונה, החלו השבוע החקלאים בשתילת הפלפל לקראת עונת החורף הקרובה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

הגידולים מהערבה התיכונה הפכו לשם דבר בשוק המקומי והעולמי, כאשר מעל ל 60% מיצוא הירקות מישראל מתבסס על הגידולים מהאזור. בערבה התיכונה שמים דגש גדול במיוחד על חיטוי וניקיון הקרקע לקראת עונת הגידול, וזהו האזור היחיד המבצע תהליך כזה בישראל, הודות לטמפרטורות הגבוהות וקרינת השמש שמסייעת בתהליך.

ביצוע הסניטציה מיועד לנקות את שטחי החקלאות ממזיקים ולאפשר גידול איכותי ומשגשג ללא ריסוס הקרקע לקראת עונת הגידולים הבאה. תהליך שימור וחידוש הקרקע מתבצע עם העקירה של הגידולים מהקרקע, פיזור קומפוסט על הערוגות, תיחוח - במהלכו מבצעים ריסוק של הקרקע, ערבוב והחדרת הקומפוסט לאדמה ופריסת צינורות ההשקיה. לאחר מכן מכסים את הקרקע ביריעות פלסטיק, לקראת תהליך הלחיטוי הסולארי - כשבמהלכו מערך ההשקיה שומר על קרקע לחה המתחממת באופן משמעותי עד ל- 60-70 מעלות צלסיוס, בסיוע קרינת השמש ויריעות הפלסטיק.


בני משפחת וורוביציק שותלים פלפלים, צילום: באדיבות מועצה אזורית ערבה תיכונה

השבוע, עם סיום התהליך, יצאו החקלאים ומשפחותיהם החלו לשתול בערבה את שתילי הפלפלים הצעירים.  החקלאי דני ישראלוביץ ממושב צופר, שמגדל פלפלים בשטח של כ-10 דונם, מספר כי למרות מזג האוויר השרבי לאורך השבוע האחרון, השכימו בני משפחתו והעובדים לשתילת הפלפלים בכל השטח. "לאחר שהשלמנו את הסניטציה בקרקע התחלנו לשתול ולגדל פלפל איכותי לשוק המקומי ולחו"ל". אגב, אל עבודת השתילה הצטרפה גם אלה, ביתו בת ה- 7.

בשנה שעברה השתרע גידול הפלפלים בערבה על פני 12,000 דונם, כאשר השנה נרשמת יציבות בדונמים שהוקצו לגידול זה. השנה צפוי יבול הפלפל במשקי הערבה התיכונה ,לעמוד על כ- 90,000 טון פלפלים, 80% מהם מיועדים לייצוא לשווקים הבינלאומיים.

ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה אייל בלום: "התייצבות שוק גידול הפלפלים בערבה הינה בשורה לחקלאות הישראלית כולה. יחד עם זאת, נמשיך לעודד ולפתח תחומי חקלאות נוספים, על מנת להבטיח עתיד יציב וטוב יותר לחקלאי הערבה ולמנוע מצבי משבר בגידול מסוים, כפי שהיה עם הפלפל".

בערבה התיכונה מתגוררים כ- 4,000 תושבים בשבעה ישובים שונים, מתוכם חמישה מושבים חקלאיים - עידן, חצבה, עין יהב, צופר ופארן ושני ישובים קהילתיים - ספיר וצוקים. החקלאות הינה תחום העיסוק המרכזי בערבה בה ישנם כ- 500 משקים חקלאיים המשתרעים על פני 28,000 דונם.