הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



הצצה מתוקה לעולם הדבורים - פסטיבל הדבש 2011


מכוורות הדבש הפזורות ברחבי הארץ פותחות את שעריהן למבקרים במסגרת פסטיבל הדבש 2011. כולם מוזמנים לפגוש את הדבוראים, לטעום, לחוות וללמוד על עולמן הקסום של הדבורים והדבש. פסטיבל הדבש 9-17 בספטמבר 2011

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: 2-9-2011

לקראת ראש השנה, ענף הדבש והמכוורות פותחים דלת לעולמם המרתק של הדבוראים ויצרני הדבש. פסטיבל עם מגוון פעילויות לילדים ולמשפחה, בנושא הדבש. הפעילויות יתקיימו ברחבי הארץ, במכוורות פתוחות לציבור, מרכזי מבקרים, מכוורות בוטיק ומשקים חקלאיים. במסגרת הביקור יחשפו המבקרים לדבש איכות ישראלי שמסומן עם תו איכות שנבדק ופוקח על ידי מועצת הדבש. פסטיבל הדבש 9-17 בספטמבר 2011

אזור הצפון


מכוורת הגליל קיבוץ שמירמכוורת גליל - קיבוץ שמיר

המכוורת הותיקה בקיבוץ שמיר מזמינה את הציבור הרחב לבקר במרכז המבקרים, בו ניתן לראות את סודות המכוורת, הדבורים העמלות ומלכת הדבורים בכוורת זכוכית ענקית. ניתן לצפות בריקוד הדבורה, בפועלות החוזרות עם אבקת הפרחים והצוף, במלכה המטילה ביצים ובדבורים הבוקעות מתאי החלות.

כמו כן, הדבורים יספרו על הדבורים בלויית סרט המציג את חיי הדבורים ואת אופן הפקת מוצרי הכוורת. הילדים יקבלו צנצנת דבש איכותי מתנה. בפינת הטעימות ניתן גם לטעום דבש, לבקר בחנות המפעל, להתרשם ולרכוש את שלל מוצרי הכוורת שמייצרים במכוורת.

שעות הפעילות: א'-ה' 8:00-16:00, יום ו' 8:00-15:00, יום שבת 9:00-16:00. קבוצות בתיאום מראש.
עלות: 6 ₪ לילדים בגילאי 3-15, מבוגרים ללא תשלום
טלפון לתיאום: 04-6947826  www.honey.co.il
איך מגיעים: בכניסה לקיבוץ שמיר, אחרי השער פונים שמאלה ומשם כבר יש שילוט.



דבורת התבור - שדמות דבורהדבורת התבור - בשדמות הדבורה

מפגש חוויתי לכל המשפחה עם עולם הדבורים במרכז המבקרים של דבורת התבור. המבקרים במרכז ייהנו מהרפתקאות בשדה הדבש, ביקור במכון רדייה מצפה דבורים, הכנת שוקולד דבש אינדיאני, פעילות יצירה עם נרות דונג וטעימות. בנוסף, בדבורת התבור נמצאת חווה לגידול משי היחידה בישראל.

במרכז המבקרים מתקיימים סיורים מודרכים לכל המשפחה כולל הפעלות. ישנו סיור מיוחד עבור מבוגרים, התנסות בהפקת הדבש והמשי במהלכו ניתן לבקר במכון לרדיית דבש ולקבל הסברים מפורטים והדגמות על תהליך הפקת הדבש, מוצרי הבריאות והקוסמטיקה שמקורם בכוורת. כמו כן, באולם גידול המשי, יסופר אודות משפחת בן זאב, יסופר סוד ייצור המשי אותו הביאו מאיראן ויעקוב אחר תהליך גידול הפקעות והפיכתן לצעיפי משי מרהיבים.

לכבוד פסטיבל הדבש, בדבורת התבור תיערך תחרות "אופה הדבש" בשבתות הפסטיבל (ה-10 לספטמבר וה-17 לספטמבר), במהלך התחרות הילדים המבקרים מביאים עימם עוגות דבש שהכינו, לבד או עם ההורים (עוגה אחת בלבד לכל משפחה). הקהל המבקר באתר יטעם ויקבע מי העוגה הטעימה ביותר. ההכרזות על המנצחים יתקיימו בצהריים והאופים הנבחרים יזכו בפרס. הילדים המשתתפים בתחרות נכנסים ללא תשלום.

בנוסף, בדבורת התבור ישנה פינת חי, משחקייה לקטנטנים וחנות המכוורת בה ניתן לרכוש מגוון מוצרים.

שעות פעילות: בכל ימי השבוע כולל שבת 9:00-17:00 (כניסה אחרונה ב15:00).
עלות: 22 ₪ למבוגר, 45 ₪ לילד
טלפון לתיאום: 04-6769598, 050-5637645  www.dvorat-hatavor.co.il
איך מגיעים: לאחר ההגעה לכפר תבור, פונים לכביש 767 ברמזור, לאחר קילומטר וחצי פנייה ימינה לשדמות דבורה בתוך המושב ישנו שילוט.



דבש מכמניםדבש מכמנים - איכות מהגליל

הביקור בפסטיבל הדבש מזמן למבקרים הכרות עם המכוורת שלנו "דבש מכמנים" ועם עולמם המופלא של הדבורים. השילוב בין האתר היפהפה "דרך התנ"ך אל הטבע" לבין הדבורים והדבש מבטיח לכם חוויה מיוחדת ובלתי נשכחת.

הביקור כולל:
» צפייה בסרט על חיי הדבורים והדבש.
» צפייה בכוורת זכוכית שקופה ללימוד על עולמן של הדבורים.
» הסבר על חיי הדבורים והדבוראי.הטיפול בכוורת ובחלות הדבש.
» רדייה משותפת של הדבש מהכוורת לצנצנת.
» טעימות דבש זני מ-7 סוגים שונים של פרחי הגליל.
» הרצאה על "אפיתרפיה" ריפוי בעזרת מוצרי הדבורים.
מבחר סדנאות לכל המשפחה: הכנת "בושם המשחה" מדונג דבורים ושמנים ארומתרפיים, הכנת שמן מבושם מצמחי צוף, פיסול בדונג טבעי,  הכנת נרות מדונג , הכנת פיתות על טבון בתוספת דבש, חלבה ותה צמחים
במקום מכירת דבשי המכוורת ,מזון מלכות, פולן, פרופוליס ומתנות מיוחדות לחג.

שעות פעילות: בימי א'-ו' יש לתאם מראש, ימי שבת 10:00-16:00.
עלות הביקור: ללא תשלום, סדנאות היצירה בתוספת תשלום.
סיור "בדרך התנ"ך אל הטבע": 25 ₪.
טלפון לתיאום: 04-9881337, 052-2476768  www.michmanim.co.il
איך מגיעים: דרך אזור תעשיה כרמיאל (ביג סנטר) ממשיכים ישר כ-6 ק"מ, עד לפסגת הר כמון לישוב מכמנים, בתוך הישוב ישנו שילוט


מכוורת פרחי הגלילמכוורת פרחי הגליל - מנות

נוגה ראובן הקימה את המכוורת בשנת 1984. כיום ישנן 650 כוורות דבש ועוד כ-300 כוורות לגידול מלכות והאבקה, דבר ההופך את מכוורת פרחי הגליל למשק הרבייה הגדול בארץ.

במרכז המבקרים במקום ישנה פעילות מגוונת המספרת על עולם הדבורים, הדבש ועוד. סיור במכוורת כולל את הסרט "מהמלכה עד הדבש המתוק" המסביר על עולם הדבורים, התנסות ברדייה עצמית, צפייה בכוורת זכוכית ובפעילות הדבורים בה, "כוורת הילדים" ובה פינת יצירה, פינת פיסול בדונג, תחפושות, קריאה ומחקר. במסגרת הסיור מבקרים גם בשביל צמחי התבלין והמרפא ושומעים הסברים, טועמים דבש מיוחד ואיכותי ואוכלים תפוח טבול בדבש ועוד. בפסטיבל הדבש ביום שישי ה-19.9 ידריך פרופ' אבי שמידע את הסיורים במכוורת.

בנוסף, ישנם במכוורת אזור ישיבה בטבע ופינת קפה מול נוף הגליל, מערה נסתרת בה ניתן לטייל לפי סימני דרך, וכמו כן חנות ובה מוצרי דבש איכותי תוצרת המכוורת, ומתנות לחג.

שעות פעילות: א'-ה' 15:00-19:00 ימי שישי 10:00-16:30, סגור בשבתות.
עלות: ילד 20 ₪, 10 ₪.
טלפון לתיאום: 04-9806005, 054-4967418, 054-4967420.
איך מגיעים: מנות נמצאת בגליל המערבי, על גדות נחל כזיב. ישנו שילוט בתוך הישוב.


מכוורת אופיר - אלון הגליל

משק אופיר הוקם בשנת 1985. צביקה אופיר, דור שני לדבוראים בישראל, קיבל את נחיל הדבורים הראשון מהוריו. כיום המכוורת מונה כ-800 כוורות אשר מוצבות בנקודות מרעה רבות בין חדרה לגבול הצפון. המבקרים במכוורת נהנים מחוויה מרתקת של היכרות עם עולם הדבורים. הפעילויות במקום מגוונות ומדליקות וכוללות צפייה בדבורים בתוך כוורת זכוכית, השתתפות פעילה ברדיית דבש, לבישת בגדי דבוראי, טעימות סוגים שונים ומתוקים של דבש, יצירת נרות מדונג והכנת פיתות עם דבש בטאבון.

במקום ישנו גם יקב השייך למשפחת אופיר, וניתן לשלב בסיור גם ביקור וטעימות יין תוצרת המקום. מומלץ להצטייד במצלמה. באתר ישנה חנות בה ניתן לרכוש את דבשי מכוורת אופיר.

שעות פעילות: שבתות 10:00-15:00
עלות: 20 ₪. פיתה בטאבון הינה בתוספת תשלום
טלפון לתיאום: 052-2824644  www.yfw.co.il
איך מגיעים: המכוורת נמצאת בכניסה לאלון הגליל ממש לפני תחנת הדלק, ישנו שילוט במקום ליקב יפתחאל.


אזור המרכז


החצר הישנה עין שמרפסטיבל חלוצים ודבש - החצר הישנה עין שמר

מוזיאון החצר הישנה בעין שמר שמח להזמינכם  לפעילות ראש השנה נוסטלגית המתאימה לכל המשפחה

הפעילות כוללת: יצירה והכנת איגרות שנה טובה כמו פעם. במקום תועמד תיבת דואר לשליחת האיגרות למשפחה. הכרות עם הדבש ותהליך הפקתו: מבנה הדבורה, למה דבורה עוקצת? מהי הכוורת, צפיה בכוורת שקופה, איסוף הצוף, הכנת הדבש, רדייה, מהו מזון מלכות?, וכמובן טעימת דבש. סיור חוויתי במוזיאון בנושא ראשית הקיבוץ, כולל סרט אור קולי. הפעלת חלוצים, נתלבש כחלוצים ונתנסה בעבודות של פעם. אפיית לחמניות שמרים בתנור הלבנים ההיסטורי אותן נקבל חמות מהתנור. סיור בעגלה רתומה לטרקטור כולל ביקור ברפת.

יום שישי, 30/9/2011, בין השעות 10:00-15:00
שבת , 1/10/2011, בין השעות 10:00-15:00
משך הפעילות: כשלוש שעות.
עלות: ילד מגיל 3 45 ₪. מבוגר 40 ₪. אזרח ותיק (בהצגת תעודת אזרח ותיק ורישומה) 35 ₪.
* ניתן לרכוש כרטיסים האתר הסתדרות המורים.
לפרטים נוספים - www.courtyard.co.il



פסטיבל הדבש בקיבוץ משמרת"יום בכפר" בעולם הדבורים והדבש  - משמרת

מרכז מבקרים מדליק ומהנה המספר אודות חיי הדבורים והדבש באופן חוויתי לילדים. במקום עוברים הילדים מסלול תחנות ופעילויות בנושא הדבורים והדבש. בין התחנות, סיפור הדבורה התפקידים ויחסי הגומלין בין הדבורים הפרחים והאדם, ביקור במכון הרדייה וליווי תהליך יצירת הדבש מהחלה עד לצנצנת כולל טעימות, "ספארי דבורים" בו צופים בדבורים בכוורות שונות כולל כוורת זכוכית ומזהים את המלכה והפועלות מבלי חשש להיעקץ, פינת תחפושות בה הילדים מתחפשים לדבורים ולדבוראים ועפים לשדה פרחים, אוספים צוף וממלאים את החלות. כמו כן, ישנן פינת משושים בה הילדים בונים משושים כמו בכוורת ומיישמים את עיקרון שיתוף הפעולה שקיים בכוורת, תחנת יצירת נרות דונג ועוד. סיור אורך כשעתיים וחצי ובסיימו הילדים מקבלים דובשנית דבש ואת היצירה שהכינו במהלך המסלול.

כמו כן, ישנה פינת חי גדולה בה ניתן ללטף ולהאכיל את בעלי החיים, וחנות למכירת דבש, מוצרי כוורת וקוסמטיקה.

שעות פעילות: בתיאום מראש, סגור בשבתות.
עלות: 34 ₪ לילד מגיל 3, 17 ₪ למבוגר
טלפון לתיאום: 09-7961260, 09-7967146, 052-5630005.  www.yombakfar.co.il
איך מגיעים: ניתן לקבל מפה למייל. מושב משמרת נמצא בגוש תל-מונד, לאחר הכניסה למושב יש להמשיך ישרה ברחוב הראשי עד הבית העשירי מימין - בית משפחת מגן.


מכוורת ליבנה להזרעת מלכות - כפר בילו ב'

דורון ליבנה הקים את המכוורת שלו לפני 26 שנים, בפרדס המשפחתי. בחלוף השנים התאהב בדבורת הדבש והחליט לטפחה ולשבחה, למען ייצור דבש איכותי וטעים בישראל. משקו הינו ייחודי בארץ ומכיל זנים רבים של דבורת הדבש אותם הביא מרחבי העולם. לכבוד פסטיבל הדבש דורון פותח את שערי משקו למבקרים ומציע לכל המשפחה להגיע ולסייר במכוורת הפתוחה בחורשת האיקליפטוס, לראות זנים שונים ויפים של דבורת הדבש, חלקן שחורות, חלקן צהובות, ללמוד על המלכות שהוא מגדל ומטפח, למצוא את המלכות המסומנות ועוד.

עלות: ללא תשלום.
שעות פעילות: בתיאום מראש בסופי השבוע.
טלפון לתיאום: 050-5744198


אזור הדרום

מכוורת יד מרדכיבית הדבש והדבורה - קיבוץ יד מרדכי

מכוורת יד מרדכי נוסדה בשנת 1936 וכיום היא המכוורת הגדולה בישראל, המונה כ- 5,000 כוורות. ביקור ב"בית הדבש והדבורה" מהווה חלון ראווה לתוך עולמם של הדבורים, לכוורת ולשגרת עבודתם של הדבוראים. הביקור מתאים לכל המשפחה וכולל פתיחת כוורת מאחורי קיר זכוכית, מפגש עם דבוראים המדגימים את עבודתם, הסברים על הדבורים, על המבנה המשפחתי בכוורת ועל החיים בה, תצוגת כוורת זכוכית הממחישה את כל המתרחש בתוך הכוורות, צפייה בסרט המתאר את ייצור הדבש ופעולת הרדייה, טעימות ופעילות יצירת נרות דונג.

יתקיימו הסברים על מוצרי הבריאות שמופקים מהכוורת, מזון מלכות, פרופוליס, פולן ועוד. כמו כן, ישנה חנות "בית הדבש והדבורה" בה ניתן לרכוש את מוצרי הכוורת המגוונים של יד מרדכי.

ביד מרדכי יש מספר הצעות נוספות לפעילויות תיירותיות.
שעות פעילות: בתיאום טלפוני בכל ימי השבוע.
עלות: 20 ₪ לאדם מגיל 3.
טלפונים לתיאום: 08-6720559, 052-3923104.  www.ym-tayarut.co.il
איך מגיעים: בצומת אשקלון ממשיכים דרומה כ 8 ק"מ. בצומת יד-מרדכי פונים ימינה לתוך הקיבוץ. לאחר השער ימינה. "בית הדבש והדבורה" נמצא מימין לכביש, מול הרפת.


שנה טובה ומתוקה !