הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עונת הדובדבנים: מה הופך את הפרי המתוק ליקר כל כך?


הדובדבן לא הגיע מכאן, אלא מארצות רחוקות וקרות, הוא זקוק לקור רב כדי לצמוח, ועדיין, אזור הצפון בישראל הפך למעצמת גידול דובדבנים. למרות השפע - המחיר יקר, והעצים כורעים תחת עומס הפרי

רובי המרשלג ויהודית ויינברגר - חדשות כאן 11  05-06-2019














ים המלח: רצועת החוף החדשה שעוד לא הכרתם - 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ים המלח: רצועת החוף החדשה שעוד לא הכרתם


השבוע הוצגה לראשונה רצועת החוף החדשה והמרהיבה של ים המלח שבה 16 חופים חדשים שהוקמו וחודשו באזור בתי המלון, וטיילת חדשה לאורך 4 ק''מ. שר התיירות יריב לוין: אזור התיירות בים המלח השתנה ללא היכר, ההשקעה בפרויקט תשנה את מפת התיירות בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-04-2017



צילום: החברה הממשלתית להגנות ים המלח

כראוי לפלא עולם במעמדו, זוכה ים המלח בשנים האחרונות לתנופה חסרת תקדים של תכנון ופיתוח, במטרה להציבו מחדש במרכז מפת התיירות הישראלית והבינלאומית. השבוע נחנכה רצועת חוף חדשה באתר הנופש הנמוך בעולם, המציעה חופים ציבוריים שהכניסה אליהם ללא תשלום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

פרויקט רצועת החוף כולל 16 חופים חדשים שהוקמו וחודשו ללא היכר באזור בתי המלון של ים המלח, והיא חובקת בתוכה טיילת חדשה ומרהיבה לאורך 4 ק"מ רציפים באזור בתי המלון, שאף הוארה ומאפשרת לחובבי הספורט והבריאות גישה רציפה למסלול הריצה הנושק לקו המים.

כעת יוכלו המבקרים באזור ליהנות מרצועת חוף מרהיבה ופתוחה, ממתקני חוף וכושר חדישים המאפשרים גם אטרקציות לילדים ולמשפחה, מקלחות חוף, ספסלי ישיבה מתקני הצללה מגוונים ואף מתקן מיוחד ייעודי לאזור המאפשר שטיפת עיניים עם מים מתוקים מיידית לצוללים האמיצים.


הטיילת ברצועת החוף, צילום: איתמר באנון

עיקר חשיבותו של הפרויקט שהושלם במהלך השנתיים האחרונות הוא בהסדרת הגישה החופשית לחוף, ובפתיחת כל המקטעים שהגישה לחלקם שובשה בשל קרבת. עם פתיחת 16 החופים במלואם, יזכו החופים גם לשמות חדשים בעלי זיקה למאפייני האזור המיוחדים.

את פרויקט השיקום מובילה החברה הממשלתית להגנות ים המלח הפועלת מטעם משרד התיירות, בשיתוף המועצה האזורית תמר ומפעלי ים המלח אשר שותפים למימון הפרויקט. היקפה העצום של התכנית כולל שיקום תשתיות חיוניות, ופיתוח כבישים, שטחים פתוחים ותכנון מחודש של האזור בראייה תיירותית ברת קיימא. הפרויקט בכללותו נאמד במאות מיליוני שקלים.

עלות פרויקט ההגנות השיקום ופיתוח רצועת החוף עומדת על כ- 750 מלש"ח כאשר כ-60% ממומנים על ידי המדינה ו כ-40% נותרים ממומנים על ידי מפעלי ים המלח כפי שנקבע למרכיב זה בהחלטת הממשלה על פתרון הקבע.


צילום: מיקי לנגנטל - באדיבות החברה הממשלתית להגנות ים המלח

שר התיירות יריב לוין: "הבוקר החזרנו את החופים בים המלח לציבור. המהפכה הגדולה שהובלנו כאן התאפשרה לאחר עבודה מאומצת של החברה להגנות ים המלח (חל"י) והמועצה אזורית תמר מתוך ההבנה שפתיחת החופים, שיפוצם ושדרוגם תביא את ים המלח למקום הראוי - בקדמת התיירות הישראלית. פתיחת החופים לציבור הרחב והנגשתו לכלל האוכלוסיות משרת הן את הציבור והן את המלונות. אני מברך את כל מי שסייע לנו להגיע להישג המדהים הזה ושמח שלאחר שנים ללא שינוי הצלחנו בכוחות משותפים להוביל את הסנונית הראשונה במהפכה שאנו מתכננים לים המלח. אני קורא לציבור הרחב, במיוחד לקראת חג הפסח - בואו לים המלח ותיהנו מהחופים היפים שפתחנו עבורכם".


צילום: מיקי לנגנטל - באדיבות החברה הממשלתית להגנות ים המלח

"השקענו המון מחשבה בשלבי תכנון הפרויקט''  אומר שמעון (שימי) דניאל, מנכ"ל החברה הממשלתית להגנות ים המלח (חל"י) בנינו וביצענו מתיחת פנים לאזור שמאפשר לתעשיית התיירות המקומית לשגשג ויחד איתה הוא פתוח ונגיש לקהלי יעד חדשים שעד היום נבצר מהם להגיע לאזור. החופים הוחזרו לידיו של הציבור ולהם הוספנו תשתיות מתאימות, מתקנים מודרניים, מסלולי נגישות לבעלי מוגבלויות יחד עם טיילת פסטורלית המקיפה את רצועת החוף החדשה".

"האזור כולו עובר בימים אלו מתיחת פנים שצפויה תוך שנים ספורות לשנות מפת התיירות האזורית. פנינת הטבע שבידנו היא נכס לאומי שיש לשמור ולהשקיע בו ועל כן יוזמה משותפת זו היא מבורכת", אומר דב ליטבינוף, ראש מועצה אזורית תמר ומוסיף, "החופים החדשים הם הסנונית הראשונה המבשרת על תחילתה של דרך שבסופה יזכה האזור לחשיפה בינלאומית".












איך זה קורה: תופעות הטבע המוזרות ביותר בעולם - אבנים משייטות, אדמה בוערת, אקליפטוס בצבעי הקשת, מערבולות ענק 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


איך זה קורה: תופעות הטבע המוזרות ביותר בעולם


אבנים שזזות לבד, אדמה בוערת, אקליפטוס בצבעי הקשת, מערבולות ענק בים הצפוני וחול זוהר; חמש תופעות טבע נדירות ביופיין ובעוצמתן. המומחים של משרד המדע ממרכזי המו''פ האזוריים מסבירים איך ולמה זה קורה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-05-2015



צילום: באדיבות משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל

דלת לגיהנום: האדמה בוערת
איפה היא מתרחשת: טורקמניסטן.
תדירות: התופעה נדירה מאד. הבערה הוצתה ב-1971 על ידי חברת קידוח נפט רוסית (ישנם מספר מועט של תופעות דומות בעולם של בעירה 'מתמדת').

למה זה קורה: ד"ר ירון פינצי: "בשנת 1971 בדקה חברת נפט רוסית מאגרים תת-קרקעיים גדולים של גז טבעי במדבר הטורקמניסטני. לילה אחד נפער מכתש קטן בגודל כ-70 מ' קוטר ו-30 מטר עומק, מתחת למתקן הקידוח. המהנדסים הרוסיים חשבו שמדובר במערה שקרסה והניחו שהגז שהכילה המערה והשתחרר לאוויר אומנם אינו מאגר גדול אך הוא רעיל, ולכן הבעירו את הגז כדי למנוע התפשטות שלו. כיום ידוע שחלל המכתש מחובר ע"י מערכת סדקים למאגרי גז גדולים ולכן ישנה אספקה קבועה של גז והבערה במכתש נמשכת כבר 45 שנים - הרבה מעבר למספר שבועות שהוערכו על פי המהנדסים שהבעירו את האש. אין כיום הערכה ברורה של גודל מאגר הגז שבוער לו בהתמדה, אך ממשלת טורקמניסטן שוקלת לכבות הבערה ולסתום את המכתש מחשש לפגיעה במאגרי הגז הלאומיים שלה".

אבנים משייטות במדבר
איפה היא מתרחשת: במליחות שטוחות במדבריות בארה"ב (קליפורניה ונוואדה).
תדירות: התופעה נדירה מאד. התופעה תוארה לראשונה בשנות השבעים. האבנים משייטות בתנאים של כפור ורוח, במשך מספר שניות אחת לכמה שנים.

למה זה קורה: ד"ר ירון פינצי, גאולוג מרכז מדע ים המלח והערבה שבתמיכת משרד המדע מסביר: "האבנים משייטות על גבי 'רפסודות' דקות מקרח שנוצרות בלילות חורף במשטחי חול וחרסית במדבריות ארה"ב. שכבת הקרח הדקה נוצרת בלילה מהלחות וממעט המים שבשכבת החול והחרסית, ובבוקר בשל החום היא נשברת לחתיכות (לוחות קרח). היות ובין לוחות הקרח למים שמתחתם אין כמעט חיכוך, מתאפשרת תנועה אופקית של רפסודות קרח שבהן הסלע משמש כמפרש אותו דוחפת הרוח. רפסודת הקרח צפה על גבי הלחות שמתחתיה ומרימה חלקית את הסלע שעליה. התרוממות זאת מספיקה בכדי לאפשר שיוט של הרפסודה ובו בזמן חריצת שובלים בבוץ שמתחת לרפסודה".


אבנים משייטות במדבר, צילום: באדיבות משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל

אקליפטוס בכל צבעי הקשת
איפה היא מתרחשת: בגזעי עצי אקליפטוס.
תדירות: כל השנה.

למה זה קורה: פרופ' רחל אמיר, חוקרת צמחים ממרכז ידע גליל עליון (מיג"ל) של משרד המדע מסבירה: "קוטר גזעי העצים גדל במהלך חיי העץ. גידול זה חיוני כיוון הוא מאפשר יצירה מתמדת של צינורות המוליכים מים מהשורשים אל העלים. מערכת צינורות זו המצויה בליבת הגזע מכונה עצה, וגם של צינורות המולכים חומרים מומסים, כמו סוכר, אשר נוצר בעלים בתהליך הפוטוסינתזה, לשאר חלקי הצמח עד השורש. תאי צינורות מערכת השיפה המצויים קרוב מאד לקליפת הגזע חיים כשנה ולאחר מכן הם נמחצים ומתים ורקמה חדשה נוצרת תחתיהם. בעקבות הגדלת קוטר הגזע יש צורך מתמשך לייצר גם קליפה חדשה. הקליפות של השנים שעברו נסדקות בדרך כלל ומתחתן צומחת כל הזמן קליפה חדשה. זו הסיבה לחספוס או לקשקשים של גזעי עצים רבים.

אך יש עצים שבמקום לשמור על הקליפות שלהם דבוקות לגזע משילים בכל שנה את תאי השיפה ותאי הקליפה מהשנה שעברה. אחד ממיני עצים אלאיך זה קורה: תופעות הטבע הכי מוזרות בעולםו הוא האקליפטוס (עצים בהם מתרחשת התקלפות דומה הם עצי דולב צעירים, עצי קטלב ועוד). בעץ האקליפטוס, מתבקעת הקליפה הכוללת גם את תאי צינורות השיפה המתים של השנה שעברה כתוצאה מגדילת קוטר העץ. הקליפות המתבקעות מחליפות לאט את צבען לשלל צבעים שונים עד לנשירה. מתחתן נראה את הקליפה הצעירה שבדרך כלל צבעה ירוק, אך עם הזמן מתכהה הקליפה ואז שוב נסדקת. כיוון שתהליך הגדילה והסידוק משתנה ואינו אחיד לאורך הגזע, נוצרים כתמים שונים של צבע לאורכו. אי האחידות הזו בהתקלפות ובהתחדשות של אזורים שונים של הגזע הוא זה שגורם לדגם הצבעים המרשים של גזע האקליפטוס.


אקליפטוס בכל צבעי הקשת, צילום: באדיבות משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל

החול הזוהר: ביולומינסנציה, ובעברית: הארה ביולוגית
איפה היא מתרחשת: יצורים חיים שונים, כגון: פלנקטון המרחף במי האוקיינוס, חיידקים ופיטריות וכמובן גחליליות.
תדירות: האור מופק בעיקר בזמן זעזוע של גוף המים או במגע ישיר עם הפלנקטון ולכן אחת הסברות היא כי הפלנקטון מאיר כאמצעי הרתעה, כלומר על מנת להפתיע ולהפחיד טורפים מתקרבים וכך להרחיקם.

למה זה קורה: ד"ר אייל קורצבאום, חוקר בתחום המיקרוביולוגיה הסביבתית, המכון לחקר הגולן בתמיכת משרד המדע, מסביר: "ביולומינסציה מוכרת לכולנו בעיקר בזכות גחליליות, חרקים המאירים בנקודות אור ירוקות את האוויר ואת הצמחייה באזורים שונים בעולם. פחות ידועה אך לא פחות מרשימה היא תופעת הביולומינסנציה בפלנקטון הנמצא באוקיינוסים, אשר באזורים מסוימים נמצא בריכוז כה גדול עד שמאיר את המים בכתמים של אור זוהר בצבע כחול בהיר. האור נוצר באמצעות חמצון של מולקולה בשם לוצפרין הנמצאת בתאי היצורים המאירים על ידי אנזים בשם לוציפראז בגורם לשחרור של אור. בתהליך הזה מומרת אנרגיה כימית לאור. מקור האנרגיה הכימית בתהליך הפוטוסינתזה במקרה של אצות פלנקטוניות או אכילה של יצור חי אחר במקרה של יצור טורף. כיום ישנם יזמים וחברות הזנק המנסים לגייס משאבים לפיתוח צמחים ומנורות הפולטים אור על בסיס תופעת הביולומינסנציה ליצירת מקור אור בר קיימא, כלומר להאיר את הסביבה ללא צורך בחשמל".


חולות זוהרים, צילום: באדיבות משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל

מערבולות ענק
איפה הן מתרחשות: בפיורד רחב שקרוב לאיי לופוטן בצפון נורווגיה.
תדירות: יומית.

למה זה קורה: ד"ר ניקולס וולדמן מהחוג למדעים גיאו-ימיים באוניברסיטת חיפה וזוכה פרס קריל לשנת 2013 מטעם קרן וולף מסביר: "התופעה נגרמת בגלל טופוגרפיה ייחודית של תנאי הקרקע מתחת לפני המים, זרימות חזקות מתחת לפני הים, בשילוב רוחות חזקות, ותנאי גאות ושפל. התופעה מוכרת עוד מימי הוויקינגים ותועדה לראשונה ב-1,490 על ידי חוקר שוודי שייחס את התופעה לכוח אלוהי. מאוחר יותר נתנו לזה כבר הסבר מדעי. האפקט דומה לאפקט שנוצר כשמערבבים מים בכוס ונוצרת מערבולת קטנה רק בעוצמה של שלושה מטר בשנייה. מדובר במערבולות הכי גדולות ועוצמתיות בעולם המתקיימת בים. התופעה מוכרת יותר מנהרות רחבים אך לא זו היחידה המוכרת באמצע הים. היא אינה מסכנת אוניות גדולות.


מערבולת ענק בצפון נורביה, צילום: באדיבות משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל


» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק












על ארבעה בנים ובן ממשיך אחד - הבן הממשיך במשק החקלאי 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


על ארבעה בנים ובן ממשיך אחד


כיצד ביום בהיר אחד, הופך מי שהיה חלק אינטגרלי מבני המשפחה במשך כל חייו, לבן המועדף על הוריו ומנוכר ודחוי מצד אחיו ? עו''ד גלעד שרגא על סוגית 'הבן הממשיך' במשק החקלאי

עו''ד גלעד שרגא *  10-04-2014



צילום ארכיון: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

חג הפסח הינו אחד החגים הבודדים, בהם עדיין קיימת חשיבות להתקהלות והאספות כל בני המשפחה מסביב לשולחן אחד, וקריאת ההגדה בליל הסדר בצוותא כל המשפחה. למרות מחלוקות ויריבויות הקיימות במהלך השנה בין בני המשפחה, מצליח עדיין "ליל הסדר" לגשר ולשמש אירוע מאחד, אליו נקבצים אחים ואחיות סביב שולחן אחד למשך ערב שלם.

ניתן לומר בוודאות, כי במרבית המושבים בארץ, לא יחגגו גם השנה את ליל הסדר כל בני המשפחה כשהם מסבים יחדיו לשולחן, בשל סיבה אחת, המשותפת למגזר שלם, מגזר ההתיישבות החקלאית - מינויו של "בן ממשיך" במשק ההורים.

אנו מזמינים לליל הסדר מגוון רחב של דמויות המצויות בכל משפחה ומשפחה, ובהם הבן החכם, הבן הרשע, הבן התם ואפילו את הבן שאינו יודע לשאול אנו מארחים, אבל את הבן הממשיך, שהוא אחינו ובשרנו, זה שמונה ע"י ההורים להיות ממשיך דרכם ומי שיקבל את זכויותיהם לאחר פטירתם, אותו סביר להניח שלא נזמין לשולחן ליל הסדר!

הבן הממשיך הינו למעשה הבן החמישי בהגדה שהיה חלק אינטגרלי מהמשפחה במשך שנים, והפך ביום בהיר אחד לבן המועדף על הוריו, מנוכר מצד אחיו, כמי שהפנה עורף לאחיו בכך שאבטח את ירושתו כבר במהלך חייו.

תחילת הקרע המשפחתי

לא אחת נדרשות משפחות רבות בקרב המגזר החקלאי, לקבל החלטה בנוגע למינויו של "בן ממשיך", בנחלה, החלטה שמביאה לא אחת להרס מרקם היחסים בתא המשפחתי וליריבויות בין בני המשפחה לאורך שנים רבות.

הורים רבים בוחרים בדרך של מינוי בן ממשיך בנחלה כדרך שהינה קלה, ומפתה לביצוע העברת זכויות בנחלה לדור ההמשך במושב. החלטה זו נעשתה בעבר ממניעים הגיוניים שהתאימה לזמנים בהם החקלאות היתה ערך לאומי, והגישה שרווחה היתה, כי חלוקתו של משק חקלאי בין יורשים אחדים, יכולה לפגוע בכושר קיומו של המשק כמשק חקלאי.

בנסיבות אלו, התפתח במשקים חקלאיים המושג "בן ממשיך" שהוא הבן שמעבד את המשק יחד עם הוריו ולאחר מלאת ימיהם, עתיד הוא להיכנס לנעליהם ולהיות בעל הנחלה במקומם.

לא אחת, נעשה המינוי של אחד הילדים כבן ממשיך, מתוך אינטרסים שונים של בעלי הזכויות בנחלה, רצון לצרף את הבן כחבר אגודה, השתתפות בבחירות, בניית יחידת מגורים נוספת בנחלה וכד', בחלק מהמקרים, לצדדים הנוטלים חלק בהליך המינוי, לא היתה כל כוונה אמיתית לצקת למינוי תוקף מחייב אשר יביא בסופו של יום לאחר פטירת ההורים להעברת הזכויות בנחלה לבן הממשיך.

בחלק מהמינויים הצדדים כלל אינם מודעים לכך, כי הליך המינוי של הבן הממשיך, משמעו "התחייבות בלתי חוזרת", הם אינם יודעים, כי ההליך אינו ניתן לביטול, וכי יש צורך בהסכמת שני הצדדים או הוכחת קיומן של נסיבות חריגות בכדי שיהיה ניתן לבטלו.

משמעות מינויו של בן ממשיך

מינויו של בן ממשיך, כמוהו כתחילתו של תהליך בו מצהירים ההורים על העברת זכויותיהם בנחלה לבנם בעודם בחיים, ולמעשה בכך ניטלת מהם הזכות והאפשרות להחליט על נכסיהם באופן עצמאי ולבצע בהם טרנזקציה מכל סוג שהוא.

אומנם, על פי הפסיקה, עצם ההכרה בבן כ-"בן ממשיך", אינה מעניקה לו זכויות קניניות בנחלה, אך היא מעניקה הרבה יותר מסתם הצהרה של ההורים שכן בעצם המינוי, הופכות זכויותיהם של ההורים בנחלה לזכויות הנושאות "הגבלה" אשר תלווה את הצדדים מיום המינוי ואילך.

דעתם של בתי המשפט אינה נוחה מכל מה שמייצג מינויו של הבן הממשיך, והדרך בה הדבר נעשה, ובוודאי שלא כיום במאה ה-21, בה השיקול החקלאי אינו רלבנטי עוד.

מינויו של "בן ממשיך" במשק והכתרתו של הבן כיורש כבר בחיי ההורים כשהדבר נעשה ללא הסכמת האחים ו/או ללא ידיעתם, כאשר הדבר מעניק זכויות לבן אחד וגורע מזכויותיהם של יתר האחים, כמוהו כהצהרת כוונות ברורה על העדפת הבן הממשיך על פני יתר האחים.

ההכרח להעניק את זכויות המשק החקלאי רק לאחד הבנים, בהתאם להוראות רשות מקרקעי ישראל, מציב אתגר לא פשוט בפני ההורים, אתגר הטומן בחובו סכנה לפגיעה ביחסיהם של ההורים עם יתר הילדים, וחמורה מכך היא הסכנה לפגיעה אנושה במערכת היחסים שבין האחים העשויה להביא להתפוררות התא המשפחתי והיחסים המשפחתיים שבין האחים.

אל תחכו שהחוק ישתנה, או שרשות מקרקעי ישראל תשנה את החלטותיה, עליכם להתאים את המציאות הקיימת אליכם בחוכמה ובתבונה, תפעלו כבר היום בהגינות ובשקיפות מול ילדיכם, אל תגרמו לבן הממשיך להימצא מחוץ לשולחן הסדר, כי מהר מאוד הוא ימצא עצמו מורחק גם מיתר בני המשפחה. אין כמו חג הפסח, המשקף ומסמל את האחדות, כדי להדגיש את חשיבות שמירת התא המשפחתי ולקבל החלטות מושכלות, אשר ישפיעו על עתידם הכלכלי והמשפחתי של בעלי הנחלה וצאצאיהם.

* רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. כמו כן, אין להעתיק, לפרסם ולהפיץ מבזק זה, כולו או חלקו, ללא קבלת אישור מאת עו"ד גלעד שרגא.

הכותב - גלעד שרגא הינו עו"ד מומחה בדיני מושבים, פיצול נחלה, בן ממשיך, נחלות ומשקים חקלאיים
אתר: www.gilad-law.co.il
מייל: office@gilad-law.co.il












חברת הביטוח איילון זכתה במכרז לביטוח עובדים זרים - תנועת המושבים 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חברת הביטוח איילון זכתה במכרז לביטוח עובדים זרים


לאור העלייה החדה בעלויות הביטוח לעובדים זרים, פרסמה תנועת המושבים, באמצעות חברת 'מבט מושבים עובדים זרים', מכרז חדש לביטוח העובדים, בו זכתה חברת איילון. החברה תציע לחקלאים פוליסה משודרגת ומשופרת בתחומים רבים הנוגעים לעובד ולחקלאי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-04-2014



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

איילון חברה לביטוח זכתה במכרז לביטוח עובדים זרים, שפרסמה תנועת המושבים באמצעות חברת 'מבט מושבים עובדים זרים'. חברת איילון תציע לחקלאים המעסיקים עובדים זרים פוליסה משודרגת ומשופרת בתחומים רבים הנוגעים לעובד ולחקלאי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי מזכ''ל תנועת המושבים מאיר צור, המהלך נעשה לאור העלייה המשמעותית בעלויות הביטוח לעובדים זרים בחקלאות. ''זו הסיבה שהחלטנו לטפל בנושא ולנהל מכרז הוגן בין חברות הביטוח בין היתר במטרה להוזיל את עלויות הביטוח, אני שמח לבשר כי חברת איילון, שהציעה פוליסה משופרת, זכתה במכרז''.

יוגב שריד, מנכ"ל 'מבט מושבים עובדים זרים' מסר כי החברה ממשיכה בתפקידה לפעול למען החקלאים בהפחתת העלויות לצד הסרת חסמים לתפעול המשק החקלאי בצורה יעילה. תכנית הביטוח תציע לחקלאים המעסיקים עובדים זרים פוליסה משודרגת ומשופרת, שעלותה 235$ לשנה, אך חקלאים העובדים דרך חברת 'מבט מושבים עובדים זרים' יזכו למחיר מיוחד באמצעות סוכנות הביטוח.

אלי שמש ,סמנכ"ל בכיר וראש אגף הבריאות באיילון : "אנו רואים חשיבות גדולה בהמשך ביטוח עובדים זרים ובמיוחד את הקשר עם נציגי החקלאים בתנועת המושבים.אנו נמשיך בחיזוק הקשר ובמתן שירותים מיטביים לחקלאים הקשורים עמנו".

לפרטים יש לפנות לסוכנת הביטוח שחר גלמן 050-7331151
או לחברת "מבט מושבים עובדים זרים" 03-6099300   www.mbtm.org.il












סרטון ההתעללות בחמור שהופץ בפייסבוק הסתיים במעצר - עמותת תנו לחיות לחיות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סרטון ההתעללות בחמור שהופץ בפייסבוק הסתיים במעצר


תושב הוד השרון נעצר בחשד להתעללות בחמור, לאחר שצולם נוהג בעגלה רתומה לסוס, כשמאחוריה נגרר חמור חסר ישע. הסרטון הועבר לעמותת תנו לחיות לחיות שהפיצה אותו בפייסבוק, וביקשה את עזרת הציבור בזיהוי. בעקבות הדיווחים של הגולשים, עצרה המשטרה את החשוד והבוקר הוא הובא להארכת מעצר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-04-2014



צילום מתוך הסרטון, באדיבות עמותת 'תנו לחיות לחיות' 

ביום שני האחרון, נשלח לאתי אלטמן דוברת 'עמותת תנו לחיות לחיות', סרטון עם מראות קשים המתעד התעללות מזעזעת בחמור. בסרטון שנשלח ע''י אדם אנונימי, צולמו גבר וילד נוהגים בעגלה רתומה לסוס, כאשר מאחוריה קשור חמור פצוע, אומלל וחסר ישע. למרות הסבל הניכר של החמור, הנהג המשיך לדהור ברחובות ולגרור אותו תוך כדי שהוא מתבדח וצוחק למראה מאבקו הנואש להשתחרר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הסרטון הועלה לעמוד הפייסבוק הרשמי של תנו לחיות לחיות, עם קריאה לציבור לעזור בזיהוי החשוד בהתעללות. הסרטון זכה לאלפי שיתופים והעמותה הוצפה במאות פניות של גולשים, שחלקם זיהו את החשוד והעבירו את פרטיו לידי העמותה. בעקבות הדיווחים, הוגשה תלונה למשטרת כפר סבא, ובזכות פעולה מהירה ומדויקת של השוטרים, החשוד נעצר למחרת, והבוקר (ד') הובא בפני שופט להארכת מעצר.

בעמותה ברכו היום על פעילות המשטרה. "אני מאוד מעריכה את שיתוף הפעולה עם שי גז, קצין החקירות במשטרת כפר סבא'' אמרה אתי אלטמן דוברת העמותה. ''אנחנו רואים שהיום חל שינוי לטובה ביחסה של המשטרה לנושא התעללות בבעלי חיים. כמו כן, פעילות של שנים החלה לשאת פרות, כאשר אנשים אינם חוששים לדווח ולצלם פגיעות בבעלי חיים. אני מאחלת לכולם חג שמח ללא אלימות כלפי בני אדם ובעלי חיים".












השביתה בנמל אשדוד: מאות מכולות עם תוצרת חקלאית לא הגיעו לאירופה - נזקי השביתה לחקלאות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השביתה בנמל אשדוד: מאות מכולות עם תוצרת חקלאית לא הגיעו לאירופה


325 מכולות שבהן ירקות מהנגב בהיקף כספי של 5.2 מיליון אירו לא יגיעו השנה לשווקים באירופה לקראת חג הפסחא. ''החקלאים בעוטף עזה השקיעו עמל רב בגידול התוצרת החקלאית, לעיתים תוך סיכון בטחוני והתמודדות עם פגעי הטבע. כעת הם צריכים לשאת בנזקים כספיים בשל מחלוקת שאינה נוגעת להם''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-04-2014



תוצרת חקלאית בחבל מעון, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

השביתה בנמל אשדוד הסתיימה, אך חקלאי הנגב ממשיכים להתמודד עם הנזקים הכבדים שנגרמו להם בעקבותיה. רק מאזור חבל מעון לבדו, 325 מכולות שבהן תוצרת חקלאית בהיקף כספי של 5.2 מיליון אירו לא יצאו לאירופה במועד ולא יגיעו לשווקים לקראת חג הפסחא.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

נוקי נויפלד, מנהל השיווק של מפעלי חבל מעון, יצואני ירקות השורש הגדולים בישראל, אומר שההשבתה יצרה כאוס גדול בתקופה מאוד חשובה ליצוא החקלאי, כשהביקוש באירופה עולה לקראת חג הפסחא. ''מספר אוניות עזבו את נמל אשדוד במהלך ההשבתה בטרם הועמסו וכבר לא יחזרו. בחלק מהמקרים שינענו על חשבוננו את התוצרת לנמל חיפה מתוך תקווה שהיא תטופל שם, ולאחר שהתברר שבחיפה לא עומדים בעומס, המשאיות חזרו על עקבותיהן. חג הפסח יקשה עלינו לצמצם את הפיגור שנוצר ולעמוד בהזמנות של לקוחותינו''.

מנכ"ל מפעלי חבל מעון, דרור תנורי, קרא לכל הצדדים לגלות יתר אחריות בשמירה על העבודה המסודרת בנמלי הים. החקלאים בעוטף עזה השקיעו עמל רב בגידול תפוחי האדמה הגזר והצנונית, לעיתים תוך סיכון בטחוני והתמודדות עם פגעי טבע. לאחר שהשלימו את עבודתם, הם צריכים כעת לשאת בנזקים כספיים בשל מחלוקת שאינה נוגעת להם. רק בזכות פעילות חרום של משרד אייבי טרנס שאנו קשורים אליהם, נמנע נזק גדול בהרבה לירקות. השבתות כאלו גורמות נזק לאמינות של מדינת ישראל כיצואנית חקלאית איכותית תוך פגיעה קשה ביותר בכושר התחרות של המגדל הישראלי''.












חברון: נחשף מכון מיון פיראטי עם ביצים 'כשרות לפסח' - ביצים מזוייפות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חברון: נחשף מכון מיון פיראטי עם ביצים 'כשרות לפסח'


המכון נחשף בעקבות מידע מודיעיני שהגיע לידי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות. על גבי 35,000 אלף ביצים שנמצאו ארוזות ומוכנות לשיווק, הוטבעו חותמות מזויפות בשם של מכון מיון מוכר בארץ בתוספת המילים 'כשר לפסח'

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-04-2014



הביצים שנתפסו בחברון, צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר 

בפעילות יזומה של מפקחי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות  (פיצו"ח) בשיתוף כוחות צבא ומשטרה, נחשף השבוע בחברון מכון פיראטי למיון והחתמת ביצים. על גבי 35,000 אלף ביצים שנמצאו ארוזות ומוכנות לשיווק, הוטבעו חתימות בשם של מכון מיון מוכר בארץ, שאין קשר לפרשה, בתוספת המילים "כשר לפסח", כדי שניתן יהיה לשווק אותן לישראל לקראת החג. המכון נחשף בעקבות מידע מודיעיני מוקדם שהגיע למשרד החקלאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתוך המכון נמצאה מכונת מיון והחתמת ביצים חדשה. המכונה הוחרמה והביצים נאסרו לשיווק. בחיפוש בביתו של בעל המכון, נמצאו עדויות על הכוונה לשווק את הביצים לנקודות ממכר בתוך תחומי ישראל. שני חשודים, תושבי האזור בשנות ה- 30 לחייהם, נעצרו לחקירה, בסיומה יפתחו נגדם הליכים משפטיים.

מנהל יחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, רואי קליגר: "בהליך תקין של פיקוח, ביצים המשווקות בישראל מועברות לאחר הטלתן למכוני מיון ברחבי המדינה, שם הן נבדקות ומוחתמות לתאריך פג תוקף וזיהוי של מכון המיון. בזכות המידע המודיעיני שהתקבל ושיתוף הפעולה עם הצבא ומשטרת חברון, הצלחנו למנוע ניסיון לפגיעה בבריאות הציבור ומנענו שיווק של עשרות אלפי ביצים האסורות לשיווק ולמאכל אדם".

משרד החקלאות ופיתוח הכפר אוסר על שיווק ביצים שמקורן מחוץ לגבולות ישראל, בשל העובדה שמדובר במוצר רגיש מבחינה בריאותית, שחייב להיות מפוקח בכל שרשרת הגידול והאספקה. המשרד מבקש מן הציבור להקפיד לרכוש ביצים בנקודות ממכר מוכרות ובטמפרטורה אשר לא תעלה על 20 מעלות. כמו כן, יש לוודא את קיומם של תאריך תפוגה ושם מכון המיון על הביצים.












האם 'מחלת פנמה' מאיימת על שוק הבננות העולמי? - זן TR4 של מחלת פנמה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האם 'מחלת פנמה' מאיימת על שוק הבננות העולמי?


המחלה שהתגלתה לראשונה באסיה בשנת 1990 התפשטה לאפריקה ולמזרח התיכון. הפטריה שתוקפת את שורשי הצמחים, הינה קטלנית לבננות מסוג הקוונדיש שמהוות 95% מאספקת הבננות ליבואנים בצפון אמריקה ואירופה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-04-2014



מטע בננות, צילום ארכיון: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

מחלה אשר פוגעת ביבולי הבננות בדרום-מזרח אסיה התפשטה למזרח התיכון ולאפריקה ומאיימת על ההיצע והסחר העולמי בשווי של 8.9 מיליארד דולר, כך מזהיר FAO - ארגון המזון והחקלאות העולמי של האו''ם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

זן TR4 של מחלת פנמה, פטריה אשר תוקפת את שורשי הצמחים, הוא זן קטלני עבור בננות קוונדיש שמהוות 95% מאספקת הבננות ליבואנים בצפון אמריקה ואירופה, כך אמר לבלומברג פזיל דוסונצ'לי, קצין חקלאות ב-FAO. אף שהמחלה עדיין לא הגיעה ליצואניות הבננות הגדולות באמריקה הלטינית, זן  ה-TR4 התגלה כבר בירדן ובמוזמביק, מה שמעיד כי הוא יצא מתחומי אסיה.

עשרות אלפי דונם של גידולי בננות הושמדו באינדונזיה, סין, מלזיה, הפיליפינים ואוסטרליה מאז הופיע לראשונה באסיה זן TR4 של מחלת פנמה בשנת 1990.

''בננות הקוונדיש נחשבות לזן עמיד בפני המחלה, אבל מדובר במחזור ביולוגי", אמר דוסונצ'לי "ברגע שאנו מפתחים זנים, מתפתחים מחוללי מחלות אגרסיביים יותר נגד היבול. לפעמים זה לוקח כמה שנים, לפעמים עשרות שנים. המדענים עובדים בפיתוח זנים חדשים של בננות שיהיו עמידות נגד המחלה, אבל עד אז אנחנו ממליצים למדינות השונות לנקוט בצעדים קפדניים כדי לנסות לבלום את התפשטותה".

"שוק היצוא נשלט על ידי קוונדיש, וזה לצערנו הזן הרגיש לסוג הזה של המחלה. המצב רציני לטווח הבינוני, אבל עלינו להימנע מפאניקה."  אמר דוסונצ'לי.

מחלת פנמה עלולה לעבור באמצעות חומר נטיעה נגוע, קרקע נגועה ומים שנושאים את הנבגים של הפטריה. ההעברה שכיחה מאוד באמצעות סחף, העברה של אדמה נגועה באמצעות גלגלים של כלי רכב או עקבות אדם. כמו כן היא עלולה לעבור בשימוש במי השקיה נושאי נבגים.












עשרות פוחלצים של חיות בר מוגנות נתפסו באריאל - רשות הטבע והגנים 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עשרות פוחלצים של חיות בר מוגנות נתפסו באריאל


לצד דגים ואלמוגים נדירים שנלקחו מים סוף, נמצאו בביתו של החשוד פוחלצים שכללו בעיקר דורסים ארצישראליים - נשר, דורסים מסוג אוח, תנשמות, עקב, חוגלות ואליגטור. רשות הטבע והגנים: ''נמשיך לפעול באופן גלוי וסמוי על מנת למגר את תופעת האחזקה והסחר בחיות בר מוגנות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-04-2014



צילום: אריה קלר - רשות הטבע והגנים 

בחיפוש שהתבצע השבוע בביתו של תושב אריאל, נתפסו אלמוגים, דגים נדירים ועשרות פוחלצים של בעלי חיים מוגנים. התפיסה התאפשרה על סמך מידע מודיעיני מוקדם כי החשוד סחר והוציא ערכי טבע מוגנים מים סוף.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בחיפוש שבוצע ע"י פקח רשות הטבע והגנים אריה קלר ושוטרי בילוש ממשטרת אריאל, נמצאו בביתו של החשוד אלמוגים ודגים נדירים מים סוף שהוחזקו בתוך אקווריום, עשרות פוחלצים שכללו בעיקר דורסים ארצישראליים - נשר, דורסים מסוג אוח, תנשמות, עקב, חוגלות ואליגטור שהוחזקו ללא היתר.

האירוע נחקר והחשוד בשנות ה-50 לחייו צפוי לעמוד לדין בגין אחזקה הלא חוקית.

לדברי אלדד פלד, מנהל אגף פיקוח ומבצעים ברשות הטבע והגנים: "מדובר במקרה מורכב שהתאפשר הודות למידע מודיעיני שהגיע לידינו, רשות הטבע והגנים תמשיך לפעול באופן גלוי וסמוי על מנת למגר את תופעת האחזקה והסחר בחיות בר מוגנות".












תגלית נדירה בעמק יזרעאל: קבר מפואר מתקופת שלטון הפרעונים - תגלית ארכיאולוגית בצפון 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תגלית נדירה בעמק יזרעאל: קבר מפואר מתקופת שלטון הפרעונים


ארון קבורה מפואר בן 3300 שנה, ובו חפצים אישיים של אמיד כנעני, נחשף במהלך חפירות ארכיאולוגיות בסמוך לתל שדוד, והצליח להפתיע גם את החוקרים. בין הפריטים נחשפו טבעת חותם מזהב עם שם המלך המצרי סתי הראשון - אביו של מי שנחשב לפרעה המקראי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-04-2014



חלקי מכסה הארון לאחר ניקוי ראשוני. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות 

דרישת שלום מצרית מעמק יזרעאל: במסגרת חפירות הצלה ארכיאולוגיות לפני הנחת קו להולכת גז טבעי לרמת גבריאל, נחשפה למרגלות תל שדוד תגלית נדירה ומרתקת שהצליחה להפתיע גם את החוקרים. במקום התגלה חלק מאתר קבורה מתקופת הברונזה המאוחרת - המאה 13 לפסה"נ. החפירה בוצעה ע''י רשות העתיקות במימון חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל.

לדברי מנהלי החפירה, ד”ר אדוין ואן דן ברינק, דן קירזנר וד"ר רון בארי מרשות העתיקות, במהלך החפירה התגלה ממצא ייחודי ונדיר: ארון גלילי מחרס עם מכסה אנתרופואידי - ארון קבורה עם מכסה המעוצב בדמות אדם, אשר סביבו נמצאו מגוון כלי חרס, בעיקר כלי אגירה של מזון, כלי שולחן, כלי פולחן ועצמות של בעלי חיים. נראה כי אלה שימשו, בהתאם לנוהג, כמנחות לאלים, וכן נועדו "לספק מזון למתים לאחר מותם".


ארון החרס כפי שנתגלה בשטח. צילום: דן קירזנר, באדיבות רשות העתיקות

בחלקו הפנימי של ארון החרס נמצא שלד אדם מבוגר, ובצמוד אליו הוטמנו כלי חרס, פגיון מברונזה, קערה ופיסות רקועות מברונזה. "בשל העובדה שהכלים שנקברו יחד עם הנפטר הם מתוצרת מקומית, אנו משערים כי הנקבר היה פקיד ממוצא כנעני, אשר עבד בשירות השלטון המצרי. אפשרות נוספת היא כי הארון היה שייך לאדם עשיר אשר חיקה את מנהגי הקבורה המצריים'' אומרים החוקרים. בסמוך לארון התגלו גם קברים חפורים של שני גברים ושתי נשים שיתכן והיו בני משפחתו.


הפגיון וקערת הברונזה. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

החוקרים מוסיפים, כי עד כה נחשפו בארץ מספר לא רב של ארונות אנתרופואידים. האחרונים התגלו בדיר אל-באלח לפני כחמישים שנה. לדברי הארכיאולוגים, "אדם מן היישוב לא יכול היה להרשות לעצמו הזמנת ארון קבורה שכזה. ללא ספק מדובר בנקבר שהשתייך לאליטה המקומית".

גילוי ארון הקבורה בתל שדוד מעיד על שליטת המצרים על עמק יזרעאל בתקופת הברונזה המאוחרת. בתקופת שלטון הפרעונים בארץ, השפיעה התרבות המצרית בצורה בולטת על האליטה הכנענית. סימני השפעה מתגלים מדי פעם באזורים שונים, והפעם נתגלו בתל שדוד ובקבר המיוחד של האמיד הכנעני.

ממצא נדיר שנמצא בצמוד לשלד, הינו חרפושית חותם מצרית בעלת מעטפת מזהב, המחוברת לטבעת. החרפושית שימשה לחתימה על מסמכים וחפצים. בחותם מופיע שם הכתר של המלך סתי הראשון, ששלט במצרים העתיקה במאה ה-13 לפנה"ס. סתי הראשון היה אביו של רעמסס השני, המזוהה על ידי חלק מהחוקרים עם פרעה המוזכר בספר שמות בסיפור יציאת מצרים. כבר בשנה הראשונה לשלטונו (1294 לפנה"ס) פרץ כנגד סתי הראשון מרד בעמק בית שאן. סתי כבש חבל ארץ זה והשליט את שלטונו בכנען. שמו של סתי על החותם מסמל עוצמה והגנה, או את כוחו של האל 'רע' - הלא הוא אל השמש - אחד האלים המצריים החשובים. בחותם רואים היטב את האוראוס המכונף (נחש הקוברה) המגן על שם המלך, או על המלך עצמו.


חרפושית הזהב. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

אזכור המלך סתי על גבי החרפושית שנמצאה בארון הקבורה, סייע לחוקרים לתארך את זמן הקבר למאה ה-13 לפסה"נ - בדומה לקברים שנמצאו בדיר אל-בלח ובבית שאן, שהיו מרכזי מנהל מצריים. בבית שאן התגלה בעבר בית קברות מתקופת המלך סתי הראשון, שם היה אחד ממרכזי השלטון המצרי בא"י, ונתגלו ארונות חרס דומים. בסקרים ארכיאולוגים שנעשו בעמק יזרעאל נמצאו בעבר מספר עדויות לנוכחות מצרית, אבל גילוי האנתרופואיד המרשים בתל שדוד הפתיע את הארכיאולוגים.

תל שדוד משמר את השם המקראי 'שריד' ולעתים נקרא תל שריד. הוא ממוקם בחלקו הצפוני של עמק יזרעאל, סמוך לקיבוץ שריד. בתנ"ך מוזכרת העיר בהקשר לסיפור התנחלות השבטים. שריד נכללה בתחומו של שבט זבולון והייתה לעיר גבול, כפי שכתוב בספר יהושע: "וַיַּעַל הַגּוֹרָל הַשְּׁלִישִׁי לִבְנֵי זְבוּלֻן לְמִשְׁפְּחתָם וַיְהִי גְבוּל נַחֲלָתָם עַד שָׂרִיד" (יהושע י"ט,י'). לתל שדוד חשיבות אסטרטגית וכלכלית עקב מיקומו לצד דרכים חשובות מהתקופה המקראית.

חפירת האתר כולו הסתיימה. האתר כוסה והממצאים הועברו לטיפול במעבדות רשות העתיקות בירושלים. כעת בודקים ברשות העתיקות אפשרות של לקיחת דגימת ד.נ.א מהקבר, על מנת לבדוק אם הנפטר היה כנעני במקור, או אדם מצרי, שנקבר בארץ כנען.



תמונה אווירית של התל ושטח החפירה. צילום: Skyview

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק












אות יקיר עליית הנוער הוענק למזכיר תנועת הקיבוץ הדתי - 80 שנה לארגון עלית הנוער 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אות יקיר עליית הנוער הוענק למזכיר תנועת הקיבוץ הדתי


שר החינוך העניק השבוע אותות הוקרה ליקירי ארגון עליית הנוער על תרומתם המיוחדת למערכת החינוך והחברה בישראל. מזכ''ל תנועת הקיבוץ הדתי, קיבל את האות על פועלו האישי ועל פועלה של התנועה לאורך עשרות שנים בהקמת כפרי נוער וקליטת עשרות חברות נוער בקיבוצים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-04-2014



נחמיה רפל, צילום: תנועת הקיבוץ הדתי 
 
במסגרת אירוע הצדעה חגיגי שנערך השבוע במוזיאון תל-אביב במלאות 80 שנה לארגון 'עליית הנוער', העניק שר החינוך הרב שי פירון אותות הוקרה ליקירי הארגון על תרומתם המיוחדת למערכת החינוך והחברה בישראל. 
  
אורחי הכבוד בטקס היו בוגרי עליית הנוער וקרובי משפחתה של הגב' רחה פראייר, מייסדת הארגון שהצילה את חייהם של אלפי נערים שנמלטו מאימת הנאצים. במשך השנים תרם ארגון עלית הנוער תרומה משמעותית למפעל הציונות ובניין הארץ, וכיום מתחנכים במסגרתו עשרות אלפי תלמידים ובהם אלפי עולים חדשים מכל העולם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

האות שהוענק למזכ''ל תנועת הקיבוץ הדתי נחמיה רפל, ניתן על פועלה של התנועה לאורך עשרות שנים בכפרי הנוער הדתי ובחברות הנוער שבקיבוצים, וכמו-כן על פועלו האישי בתפקידו הנוכחי ובכהונותיו בעבר כמחנך וכמנהל בית ספר, בקליטתם ובקידומם של חניכי עליית הנוער. ''אני מקבל בגאווה את האות המביע הערכה לדור המייסדים של הקיבוץ הדתי, ובראשם דוד בית אריה ז"ל, חבר קבוצת יבנה וחבר הנהלת הסוכנות, שעמד בראש הוועדה לעליית הנוער הדתי במשך שנים רבות, והוביל להקמת שישה כפרי נוער דתיים שהיוו ומהווים בית חינוך לאלפי ילדים הזקוקים לבית חם ואוהב'' אמר רפל.

בין מקבלי האות היו גם אבי נאור, יו"ר הפורום הציבורי למען כפרי הנוער והפנימיות בישראל, ד"ר שמשון שושני, לשעבר מנכ"ל משרד החינוך, איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית ושמוליק ריפמן, יו"ר מרכז המועצות האזוריות.
  
'עליית הנוער' הוקמה בשנת 1934 במטרה למלט ארצה בני נוער יהודים מאירופה, ערב מלחמת העולם השנייה. מדובר בארגון חינוכי ציוני שחינך למן הקמתו למעלה מ-500,000 בני נוער, אשר החל במסגרת הסוכנות היהודית, והמשיך במהלך שני העשורים האחרונים במסגרת המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך. 

הגב' רחה פראייר עודדה את הנערים לעלות ארצה ולעסוק בעבודה עברית, בעיקר בחקלאות. 'עליית הנוער' סייעה לעולים הצעירים להשתלב בחברה הישראלית. הנערים שחלקם ברחו מזוועות השואה כשהם בודדים וללא ציוד ורכוש, נקלטו בכפרי הנוער ובפנימיות, קיבלו "בית חם", למדו את השפה העברית ורכשו השכלה תיכונית וחקלאית.

עם השנים, לצד קליטת עולים חדשים, החלה 'עליית הנוער' לקלוט במוסדות החינוך אלו גם בני נוער ילידי הארץ מהפריפריה החברתית והגאוגרפית. שתי אוכלוסיות אלה התמודדו עם קשיי קליטה, ועם בעיות סוציאליות וכלכליות ורק הודות ל'עליית הנוער' הצליחו בני הנוער להשתלב בהצלחה בחברה הישראלית, בצבא ובתעסוקה.

השר פירון אמר באירוע: "ההיסטוריה של עליית הנוער ראויה לציון דרך. זהו מפעל שעתידו עדיין לפניו, המשימות הציונות לא תמו והפערים בחברה הישראלית טרם הצטמצמו. בכפרי הנוער מצויים מיטב המחנכים בישראל שיחד עם האקלים החברתי המצוין מאפשרים לתלמידים להגשים את עצמם ולהשתלב בחברה בצורה מיטבית. עלינו להבטיח שגם בעתיד המפעל לעליית הנוער ימשיך לשגשג, להעניק שיוויון הזדמנויות ולהיות בית חם לנערים ולנערות בישראל ובעולם היהודי".

ד"ר בני פישר, ראש המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער, סיפר בנאומו על סיור שעשה לאחרונה ברוסיה ובארה"ב לצורך העמקת ההכרות עם מפעל נעל"ה (נוער עולה לפני ההורים), ועל התרגשותו כששמע את אחת האימהות שאמרה שהיא בוכה מעצב ומשמחה: "מעצב על הפרידה מבתי הצעירה, ומשמחה על כך שהיא תתחנך בארץ ישראל בסביבה יהודית שתבטיח את עתידה היהודי".












ענף השקדים הישראלי מדווח על עונה מוצלחת - צריכת שקדים בישראל 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ענף השקדים הישראלי מדווח על עונה מוצלחת


השקד הישראלי המשובח הוא מוצר פופולארי מאוד בישראל וצריכתו עולה משנה לשנה. בשנת 2013 צרכו הישראלים 7,000 טון של שקדים, שהם כ-700 גרם לנפש בממוצע, מדובר בעליה ניכרת של כ- 20% בצריכת שקדים בשוק המקומי. השקדים ידועים כעשירים ביותר בוויטמין E, בסיבים ובסידן מתוך קבוצת האגוזים. לאחרונה התברר כי השקד הישראלי אף עשיר בסידן ב-39% יותר מאשר בשקדים אחרים בעולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-12-2013



צילום: מועצת הצמחים

עוד עונה מוצלחת עברה על ענף השקדים בישראל. השקד הישראלי המשובח הוא מוצר פופולארי מאוד בישראל וצריכתו עולה משנה לשנה. ענף שולחן השקד במועצת הצמחים, המאגד את מגדלי השקדים בישראל, מסכם בסיפוק רב את עונת הגידול החולפת ומדווח על עלייה של 20%-15% בצריכת השקדים בשוק המקומי.

בישראל נטועים כיום כ-40 אלף דונם של עצי שקד, מתוכם 35 אלף דונם מניבים פרי. הצריכה מקומית של שקדים עומדת על 7,000 טון - כ-700 גרם לנפש בממוצע. בשנה שעברה ייצאה ישראל לראשונה לאירופה 1,000 טון של שקדים בהיקף של 40 מיליון שקלים. התוצרת הישראלית משווקת בעיקר לטורקיה, ספרד ואיטליה

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק
 
השקדים ידועים כעשירים ביותר בוויטמין E, בסיבים ובסידן מתוך קבוצת האגוזים. לאחרונה התברר כי השקד הישראלי אף עשיר בסידן ב-39% יותר מאשר בשקדים אחרים. בבדיקה שנערכה ביוזמת מועצת הצמחים במעבדות בקטוכם, נמצא כי השקד הישראלי מכיל 368 מ"ג סידן ל- 100 גרם שקד לעומת 264 מ"ג בשקדים האחרים (לפי נתוני ה- USDA ).

נתונים אלו נאספו לקראת ועידת ישראל ה-4 לחקלאות שתתקיים ב-17 בפברואר בקריית שדה התעופה.












המשרד להגנת הסביבה ישקיע 8 מליון ₪ בשיקום נחלים בפריפריה - פרויקט שיקום הנחלים בישראל 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המשרד להגנת הסביבה ישקיע 8 מליון ₪ בשיקום נחלים בפריפריה


סכום זה מתווסף לכ-170 מיליון שקלים שהשקיע המשרד בשיקום נחלים דוגמת נחל אלכסנדר, נחל תנינים, נחל הירקון, נחל תבור, נחל שקמה ועוד. זאת בנוסף לפרויקט ההיסטורי לשיקום נחל הקישון, שעלותו נאמדת בכ-220 מיליון שקלים ופרויקט שיקום נחל באר שבע והפיכתו לפארק מטרופוליני

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-12-2012



נחל נעמן, צילום: אילן מלסטר

המשרד להגנת הסביבה מפרסם הצעה למענקים בסכום של 8 מיליון שקלים לשיקום נחלים מזוהמים ברחבי הארץ. בכך יהפכו הנחלים ממפגע סביבתי למנוף כלכלי שיעודד תיירות מקומית ולמשאב טבע שהתושבים יוכלו ליהנות ממנו. השיקום צפוי להסתיים בתוך שלוש שנים. תקציב זה מתווסף לכ-170 מיליון שקלים שהשקיע המשרד בשיקום נחלים דוגמת נחל אלכסנדר, נחל תנינים, נחל הירקון, נחל תבור, נחל שקמה ועוד. זאת בנוסף לפרויקט ההיסטורי לשיקום נחל הקישון, שעלותו נאמדת בכ-220 מיליון שקלים ופרויקט שיקום נחל באר שבע והפיכתו לפארק מטרופוליני שעלותו נאמדת בכ-300 מיליון שקלים.

התקציב הוקצה לאחר עבודה אסטרטגית מקיפה שנערכה במשרד ובחנה את השלכות שיקום הנחלים על האוכלוסיה הקרובה לה. לפיכך הוחלט לתת עדיפות לשיקום הנחלים שנמצאים ברשויות חלשות וברשויות בפריפריה. השיקום יאפשר עידוד של יזמות כלכלית מקומית, תיירות מקומית והעלאת ערך הנדל"ן. עבודות שיקום הנחלים יכללו פעילויות חינוכיות וחיבור הקהילה המקומית לנחל, החזרת צמחייה מקומית, עבודות תשתית, הכשרת שבילי אופניים וכן יבוצעו עבודות לשיקום אקולוגי בנחל, נטיעות לאורך הנחל. באופן זה ייווצרו מוקדי נופש ופנאי בטבע לכל המשפחה ברחבי הארץ, דווקא במקומות שכיום הנחל משמש בהם "חצר אחורית" מוזנחת.

שיקום הנחלים מאפשר שימור ושיקום בתי גידול יחודיים, שמירה על נוף הארץ והטבע, שחזור בתי גידול שהיו ואינם, וקיומם של שטחים פתוחים איכותיים בין השטחים הבנויים הרבים בארצנו.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן: "לצד עבודות שיקום הקישון והירקון המתבצעות כבר כעת, הרחבנו את פרויקט שיקום הנחלים גם לפריפריה ומנקים נחלים שבמשך עשרות שנים היו מזוהמים ומחזירים אותם לציבור כמוקדי בילוי ופנאי לכל המשפחה"​












ועדת המזון תמליץ להקים מחלבה רביעית גדולה - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת המזון תמליץ להקים מחלבה רביעית גדולה


מחלבת גד ומחלבת רמת הגולן מתעניינות בהטבה שהממשלה תעניק להקמת המחלבה החדשה. ועדת המזון צפויה גם להמליץ על איחוד רשות ההגבלים עם הרשות לסחר הוגן, באופן שיאפשר פיקוח מוגבר על התחרות למען הצרכן

אורה קורן, דה מרקר  17-1-2012


ועדת המזון צפויה להמליץ על הקמת מחלבה רביעית גדולה בסיוע ממשלתי, על מנת לקדם תחרות בין שטראוס, תנובה וטרה. מקורבים למשרד התמ"ת ציינו כי מחלבת גד ומחלבת רמת הגולן כבר הביעו עניין, אולם במשרד התמ"ת הטילו ספק ביכולת החברות לגייס השקעה של מאות מיליוני שקלים להקמת המחלבה, והוסיפו כי ההקמה תימשך זמן רב, ולכן יש לקדם את פתיחת השוק ליבוא מתחרה.

בנוסף, צפויה ועדת המזון להמליץ על מיזוג רשות ההגבלים העסקיים והרשות לסחר הוגן, באופן שיאפשר פיקוח מוגבר על התחרות.












מניו זילנד לישראל - עץ עגבניות - פיתוחים חדשים בחקלאות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מניו זילנד לישראל - עץ עגבניות


לקראת ועידת החקלאות הבינלאומית ''אגרו משוב ה-21'' חושף מו''פ רמת נגב עגבניה שגדלה על עצים. מהרי האנדים דרך ניו זילנד ועד לישראל - הכירו את העגבניה החדשה במטבח הישראלי

מערכת פורטל החקלאות  13-2-2011


חוקרי מו"פ (מכון מחקר ופיתוח) רמת נגב שוקדים בימים אלו על ניסוי שנועד לאפשר גידול מסחרי במה שהיה עד היום נחלתם של מספר בעלי גינות פרטיות – עץ עגבניות.

מקורו של העץ בהרי האנדים והוא נחשב ללהיט מסחרי בניו זילנד ובמדינות דרום אמריקה. העץ שייך למשפחת הסלוניים והוא צומח עד לגובה של שישה מטרים. לצורך הגידול החקלאי המסחרי שומרים בדרך כלל על גובה אחיד של כ- 2.5 מטרים.

החוקר שבתאי כהן מתחנת הניסיונות במו"פ רמת נגב אומר כי לעגבנייה שגדלה על העץ יש טעם מתוק עדין שמזכיר מעט את פרי הגויאבה, צורתה של העגבנייה שונה מהצורה המוכרת והשגרתית בן היתר גם מבחינת אורכה של העגבנייה.

עץ העגבניות מכונה בשם הניו זילנדי "תמריליו" ויש לו מספר זנים של פרי העגבנייה, לכל זן צבע שונה – מצהוב ועד לסגול וגם כמובן הצבע האדום המוכר. לעגבניה יש ריכוז גבוה של ויטמין C וויטמין A וניתן לאכול אותה כפרי טרי ישר מהעץ או להשתמש בה לבישול ומאכל בדומה לכל עגבנייה אחרת.

צוות המו"פ מציין כי לעץ העגבניות יש יתרון עבור החקלאי הישראלי בשל כוח האדם הנדרש עבור גידולו וכן פוטנציאל הייצוא הגדול שלו בשל הפופולאריות שיש ל"תמריליו" בחו"ל.

החוקר שבתאי כהן מוסיף עוד, כי בימים אלו ממש נמצא בעיצומו ניסוי שנועד לבחון את הדרך הטובה והנכונה לגדל את התמריליו בארץ באופן מסחרי וכן את האפשרות להשקיית הצמח במים מליחים. עם השלמת הניסוי ניתן יהיה להתחיל בגידול מסחרי של העץ בישראל. לפי ההערכות הקיימות על כל דונם ניתן יהיה לנטוע בין 100 ל- 200 עצים, כאשר יכולת ההנבטה של עץ מוערכת בכ-60 ק"ג פרי. הזמן הדרוש להנבטת פרי בכמות מסחרית בכל עץ עומד על כשנתיים מיום נטיעתו.

עץ העגבניות, כמו גם פיתוחים נוספים וחדשניים של מו"פ רמת נגב יוצגו בתערוכה החקלאית הבינלאומית "אגרו משוב ה – 21".

התערוכה החקלאית הבינלאומית, אגרו משוב ה-21, תתקיים ב 02 וב 03 במרץ 2011, בגני התערוכה בתל אביב. בתערוכה צפויים להציג כ 200 חברות מהארץ ומחו"ל את מיטב הפיתוחים החדשים שבעולם החקלאות. לצד המציגים בתערוכה יתקיימו כנסים עיוניים בצל משבר המזון העולמי ההולך וגובר והפתרונות החקלאיים להתמודדות איתו, בהשתתפות שרי ממשלה, שרי חקלאות ממדינות שונות, אנשי משק בכירים, שגרירים ממדינות שונות ומנהלי חברות מחו"ל.












אושרה כניסתם של 3,700 עובדים זרים לחקלאות - מאבק החקלאים להבאת עובדים זרים בחקלאות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרה כניסתם של 3,700 עובדים זרים לחקלאות


רשות ההגירה החליטה לאפשר הבאתם של עוד 3,700 עובדים זרים לישראל, בעקבות המחסור בידיים עובודת בענף החקלאות. בנוסף, יוכשרו לעבודה בענף 1,100 עובדים זרים שכבר שוהים בארץ

פורטל החקלאות הישראלי  2-5-2010


סוף טוב למאבק החקלאים. בתום הליך האיזון, הודיע היום (א') משרד הפנים כי החליט לאשר לחברות כוח האדם להביא מתאילנד 3,000 עובדים נוספים לעבודה בחקלאות ועוד 700 עובדים זרים ממדינות אחרות להשלמת מכסת העובדים הזרים לחקלאות עליה החליטה הממשלה. כמו כן יפעל המשרד להעביר למשקים החקלאיים כ- 1,100 עובדים תאילנדים נוספים הנמצאים בארץ אך אינם מועסקים בחקלאות.

משרד הפנים מאשר בכך את טענת החקלאים וארגוני המגדלים אשר מצפים כבר זמן רב להודעה זו, כי ענף החקלאות סובל ממחסור גדול בידיים עובדות וכי חסרים אלפי עובדים זרים להשלמת המכסה שאושרה לענף החקלאות בשנת 2010.

בימים האחרונים הסתיים הליך 'איזון התיקים' של החקלאים. בסופו של ההליך אותו השלימו מרבית החקלאים (98%) נמצא כי קיים חוסר של 4,800 עובדים.

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אמנון בן עמי, אמר היום כי השלמת המכסה התאפשרה לאחר שהחקלאים שיתפו פעולה עם המשרד בהליך בדיקת העובדים הזרים המועסקים במשקיהם וכי השלמת המחסור בעובדים לחקלאות נעשתה מתוך ראייה כוללת של כלל המעסיקים וכל מעסיק בנפרד מתוך רצון לסייע להם.

בנוסף לכך הודיע בן עמי כי בצעד חריג, תאפשר הרשות לחקלאים שסבלו מנטישת עובד זר ב-3 השנים האחרונות להעסיק עובד נוסף במקומו. בשנה האחרונה ספג ענף החקלאות הפסדים הנאמדים במאות מיליוני שקלים בשל המחסור בעובדים. בעיקר הפסידו היצואנים שחלקם נאלץ להשליך אלפי טונות של תוצרת חקלאית שלא נקטפה במועד ונפסלה ליצוא.

חקלאי הערבה מברכים על ההחלטה

חקלאי הערבה התיכונה שעמדו בחוד החנית של המאבק המתמשך של החקלאים, מברכים על החלטת מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה. בחודשים האחרונים יזמו חקלאי הערבי וארגוני המגדלים הפגנות גדולות ברחבי הארץ בתביעה לאפשר הבאת עובדים זרים לישראל, בשל המצב הקשה שאליו נקלעו עקב המחסור הקשה בידיים עובדות. "אנחנו טוענים כבר תקופה ארוכה שיש מחסור גדול. על המחסור הזה, שגרם נזקים גדולים מאוד לחקלאים היו המאבקים שלנו", אומר עזרא רבינס, יושב ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה. "לנו נותר רק לברך על היוזמה של הרשות. אני מקווה, שההבטחה הזאת לא תישאר על הנייר ונוכל לממש אותה ממש בימים הקרובים" הוסיף רבינס

חיים חבלין, יו"ר הוועדה החקלאית במועצה האזורית ערבה תיכונה אמר, כי ההחלטה הינה נכונה ומגיעה בנקודה קריטית לענף החקלאות לקראת פתיחת עונת הקטיף הקרבה וכי חקלאי הערבה מברכים על ההחלטה שתציל משקים רבים מקריסה כלכלית. חבלין אמר, כי היקף הייצור בערבה כיום עומד על יותר מ- 150 אלף טון בשנה, שנמצאו בסכנת חיסול בשל המחסור בידיים עובדות לקטיף הירקות המיועדים לייצוא לחו"ל. "הפגיעה אינה רק בחקלאים אלא במעגלים גדולים הקשורים לענף החקלאות.

הנזק שנגרם למשקים בערבה מוערך בסכום של מעל 150 מיליון ₪.  "משמעות ההחלטה החשובה של מחלקת ההגירה בראשותו של בן עמי ואישור הממשלה הינה הצלת המשקים החקלאיים אך גם אמירה ברורה של תמיכה בציונות ובהתיישבות. אני מקווה כי לא נאלץ להמשיך ולהלחם על ידיים עובדות לחקלאות וכי הממשלה תתגייס ותמשיך לסייע לנו להפריח את השממה הלכה למעשה" אמר חבלין