הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תוכנית מתאר חדשה לפיתוח פארק שיקמה


330 אלף דונם באזור נחל שקמה יהפכו לריאה ירוקה. פארק שיקמה הנו מסדרון אקולוגי נדיר בגודלו ובאיכויותיו הנופיות, הסביבתיות והאקולוגיות, המתפרס ממזרח למערב, בין הים התיכון להרי חברון

מערכת פורטל החקלאות  17-10-2010


בפעם הבאה שאתם נוסעים לאילת, שימו לב גם לדרך. מרחבים רחבי ידיים מחכים לכם בצידי הכבישים ובהם אוצר אקולוגי נדיר, שמשרד החקלאות ופיתוח הכפר בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה פועלים לשימורו והעצמתו עבור הציבור הרחב.

פארק שיקמה הוא מרחב כפרי בגודל של כ- 330,000 דונם בנגב הצפוני. הפארק גובל בכביש מס' 40 ממזרח; חוף הים התיכון ממערב; אשקלון וקריית גת בצפון; בית קמה, שדרות ורצועת עזה בדרום. ייחודו של מרחב זה בכך שהוא מהווה את המסדרון האקולוגי הגדול ביותר בישראל, שטח פתוח רציף, המעניק לשוהים בו תחושה של מרחבים ללא גבולות ובהם מגוון רחב מאוד של ערכי טבע ונוף, חקלאות המשתלבת עם הסביבה, אתרי מורשת ועוד. לאור מיקומו ומאפייניו המיוחדים, מקיים המרחב מערכת מאוזנת של מרקמים עירוניים וכפריים.

לשם שימורו של מרחב ייחודי זה, הגישו היום שר החקלאות ופיתוח הכפר שלום שמחון, בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, הצעת החלטה לממשלה להקמת צוות בינמשרדי שיקבע כללים, הוראות וכלים לחיזוק מעמדו הייחודי של מרחב שיקמה, ולהעצמת תועלותיו. ההצעה אושרה היום על ידי הממשלה במסגרת ישיבתה המיוחדת בקיבוץ דגניה לציון 100 שנות התיישבות.

הצוות הבינמשרדי לחיזוק מעמדו הייחודי של מרחב שיקמה יגיש תכניות לפיתוח פארק שיקמה, אשר ביצוען ימומן על ידי משרדי הממשלה והרשויות הממשלתיות בכ- 90% מהעלויות ועל ידי הרשויות המקומיות והיישובים הרלוונטיים ב- 10% הנותרים.

הצעת ההחלטה קובעת כי במרחב שיקמה תקודם חקלאות סביבתית בת-קיימא. במסגרת זו, משתלבת החקלאות בנוף ומתוכננות פעולות לקידום הדברה ביולוגית או משולבת, שימור הקרקע החקלאית ועוד. חקלאים שיבחרו לעסוק בפעילות חקלאית-סביבתית בתחומי המרחב יתוגמלו ויוקצו להם תוספות למכסת המים (באמצעות רשות המים), כמו כן , יינתנו תקציבים לפיתוח תיירות חקלאית, תקציבים לעיבוד משמר קרקע ועוד.

עוד במסגרת הצעת ההחלטה, הכרה ביישובים הכפריים בתחום המרחב כיישובים כפריים-תיירותיים, שיפור התשתיות בהם ותמיכה בהקמת מיזמי תיירות וספורט מקומיים, כדוגמת שבילי רכיבה על אופניים. ההכרה בנושא התיירות והנופש במרחב שיקמה תתבצע תוך שמירה על ערכיותו של המרחב לדורות הבאים. לשם כך, מוצע בהצעת ההחלטה בין השאר, להפעיל ניטור אקולוגי במרחב במשך חמש שנים, להקצות משאבי מים לשימור סביבתי ועוד.

בנוסף, מוצע לשלב נושאים סביבתיים הקשורים במרחב שיקמה במערכות החינוך ובפעילויות חינוכיות, ביישובים בתחום המרחב ובסביבותיו. הדבר יבוצע באמצעות הטמעת המסרים בתכניות הלימוד, יציאה לטיולים לימודיים במרחב ועידוד פעילות חינוכית פורמלית וא-פורמלית בתחומי המרחב.