הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נתניהו יעמוד בראש ועדת שרים להתיישבות כפרית


מטרת הוועדה - קביעת מדיניות לפיה הממשלה תפעל כדי לאפשר תנאים בסיסיים להמשך קיום ופיתוח ההתיישבות. החלטת ראש הממשלה לעמוד בראש ועדת השרים ''באה לציין את מחויבותו להמשך קיומם ופיתוחם של היישובים הכפריים בישראל''

מערכת פורטל החקלאות  18-10-2010


לרגל מאה שנות התיישבות, ומתוך כוונה להבטיח את קיומה ופיתוחה של ההתיישבות במרחב הכפרי בישראל, אישרה הממשלה היום בישיבתה הקמתה של ועדת שרים לפיתוח הישובים הכפריים והמרחב הכפרי בישראל, בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

החלטת ראש הממשלה לעמוד בראש ועדת השרים באה לציין את מחויבותו להמשך קיומם ופיתוחם של היישובים הכפריים בישראל תוך שמירת ערכי תרבות ומורשת, שמירת הייחוד והאופי הכפרי, במשולב עם טיפוח ערכי סביבה, טבע ונוף וייצוב החקלאות והכלכלה הכפרית, החברה והקהילה.

הוועדה תגבש הצעות, כלים ויוזמות במטרה לקדם שורת מטרות:
ביסוס כלכלי, ייצוב דמוגרפי, חברתי וקהילתי של הישוב הכפרי בישראל, גיוון הבסיס הכלכלי של היישוב הכפרי, תוך שמירת איזונים חברתיים, כלכליים וסביבתיים, הבטחת קיומה ותפקודה של חקלאות בת קיימא כמרכיב חיוני בדמותו של היישוב הכפרי בישראל, ועיצוב ופיתוח הישוב הכפרי בישראל לסוגיו השונים, כצורת יישוב ייחודית, ותוך שמירה על אופיו הכפרי ועל ערכי תרבות, סביבה, טבע ונוף.

הרכב הוועדה יכלול את השרים הבאים: ראש הממשלה-יו"ר, שר החקלאות ופיתוח הכפר, שר האוצר, שר הביטחון, שר התמ"ת, שר הרווחה, השר להגנת הסביבה, שר החינוך, שר הפנים, שר השיכון והבינוי, שר התיירות, השר לפיתוח הנגב והגליל, השר לענייני מיעוטים

הועדה תפעל להבטחת פריסת האוכלוסייה במרחב הכפרי בדגש על הנגב והגליל, הבטחת המשך ורצף הדורות בישוב הכפרי; חיזוק ופיתוח יישובים כפריים המצויים במצוקה חברתית וכלכלית ובתת פיתוח, פיתוח התרבות, שימור המסורת והמורשת בישוב הכפרי בישראל, עידוד וקידום ההתנדבות בקרב הישובים הכפריים למשימות חברתיות וחינוכיות בעיר ובכפר.

להלן עיקרי דברי ההסבר שהונחו לפני הממשלה בקבלת ההחלטה:

ההתיישבות הכפרית בישראל על מגוון צורותיה וסיווגיה, היא יצירה ישראלית ייחודית, ותופעה יוצאת דופן המוכרת ככזו בעולם כולו. תנועות ההתיישבות והישובים החקלאיים הכפריים, מהווים נדבך מרכזי ביסודה, קיומה ופיתוחה של מדינת ישראל; הם משמשים עד היום כמופת וכאחד הסמלים המעידים על הישגי התנועה הציונית ומדינת ישראל.

מיקומם הגיאוגרפי של רבים מהישובים הכפריים תרם לעיצובם של גבולות המדינה. ההתיישבות ידעה להתקיים ולשגשג גם באזורים רווי קשיים כלכליים ואיומים ביטחוניים.

ישובים ומתיישבים אלו השכילו להוות חוד החנית ולתת מענה לצרכים משתנים של מדינה בצמיחה – לפני היווסדה, בהתהוותה ובהצלחתה – ולהגשים משימות לאומיות רבות וחשובות.

במהלך 100 השנים שעברו, הוכיחו התנועות והישובים הללו כושר התגברות על קשיים מרובים ומגוונים, פנימיים וחיצוניים, תוך הסתגלות ומתן פתרונות מקוריים ויעילים לשינויים בנסיבות הפוליטיות, ביטחוניות, מדיניות, כלכליות וחברתיות, אשר התרחשו בשנים הללו.

למרות התרומות וההישגים המפורטים לעיל, התפתחו והואצו בעשורים האחרונים כמה תהליכים משולבים, בעלי פוטנציאל של החלשה והרס התנועות והישובים הכפריים- חקלאיים.
החלטת הממשלה תאפשר התמודדות טובה יותר עם האתגרים הנוכחיים והעתידיים של ההתיישבות ושל המדינה.