הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אגמון החולה מצא את אחיו הקנדי


ישראל וקנדה הצהירו היום (ב') על אגמון החולה ועל שמורת Oak Hammock Marsh שבקנדה כפארקים תאומים. יו''ר קק''ל לשרת המים במניטובה: 'אין לי ספק ששיתוף הפעולה שלנו יוביל אותנו לשמירה על מקורות המים במניטובה ובישראל. זוהי המשמעות המיידית של המזכר שאנו חותמים עליו היום''

מערכת פורטל החקלאות  18-10-2010


ישראל וקנדה הצהירו היום (ב') על אגמון החולה ועל שמורת Oak Hammock Marsh שבקנדה כפארקים תאומים. אפי שטנצלר, יו"ר קק"ל: "למעמד הזה יש משמעות רחבה ביותר: זוהי הוכחה שאנו חולקים ערכים משותפים. ערכים של קדמה מדעית, של חינוך לשמירה על הטבע ושל ההכרה בחובה הקדושה המוטלת עלינו: שמירה על משאבי הטבע בעולמנו למען הדורות הבאים."

ההצהרה בין מחוז מניטובה בקנדה לבין קרן קימת לישראל נחתמה הערב באגמון החולה בטקס שבו השתתפו יו"ר קק"ל, אפי שטנצלר; שרת המים של מניטובה, כריס מלניק; ראש מועצה אזורית הגליל העליון, מר אהרון וילנסי ונשיא קק"ל מניטובה, מר מל לאזארק.

שיתוף הפעולה בין שתי המדינות יכלול קשת רחבה של שיתוף מידע בנושאים רבים. לדברי יו"ר קק"ל: "במסגרת הסכמי שיתוף הפעולה ובגלל הדמיון הרב בין שני גופי המים, יועברו מחקרים שנערכו בנושאים אלה ובנושאים אחרים כגון תיירות, ניטורים, התנהגות ציפורים ועוד. שיתוף פעולה נוסף לשתי המדינות יהיה בתחום החינוך; בניית תכנים ותכניות חינוכיות לבתי ספר, סטודנטים ומבקרים ולימוד מניסיון ניהול פארקים המשלבים תיירות, טבע וחקלאות.

פארק הטבע והצפרות אגמון החולה של קק"ל, נמצא בליבו של עמק החולה הממוקם במרכזו של השבר הסורי-אפריקאי ומהווה אחד מצירי נדידת הציפורים החשובים ביותר בעולם. בכל עונת נדידה (סתיו ואביב) חולפות מעל האגמון למעלה מחצי מיליארד ציפורים נודדות. אלפים מהן נשארות באגמון בתקופת החורף, ואחרות בוחרות לקנן בעונות האביב והקיץ. באזור האגמון התפתח מערך אקולוגי ייחודי בעל חשיבות אזורית ובינלאומית. הפארק הוא אתר דגל בנושא תיירות אקולוגית בארץ ובעולם, ומהווה מודל לשיתוף פעולה בין טבע, תיירות וחקלאות. באתר אפשר לסייר באמצעות אופניים שונים, רכבים חשמליים, סיורים מודרכים בעגלת המסתור או סיורים מיוחדים, בהתאם לעונה.

לדברי שרת המים של מניטובה, כריס מלניק: "אנו מקווים שבאמצעות שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, אגמון החולה ושמורת Oak Hammock Marsh ימצו את מלוא הפוטנציאל שלהם כאטרקציה תיירותית של מערכת אקולוגית עשירה ומגוונת הזורמת למקורות מים מתוקים משמעותיים, כמו גם שימוש ציר נדידה בולט של ציפורים נודדות".

פארק Oak Hammock Marsh שבויניפג, מניטובה היא שריד בן 36 אלף דונם למה שהיה פעם ימה גדולה. הפארק מושך אליו בעלי חיים רבים ובהם כ-280 מיני עופות, החולפים או מגיעים לקנן בו. כחצי מיליון אווזים וברווזים חולפים מדי שנה בפארק הנחשב לאחד המקומות הטובים ביותר באמריקה הצפונית לתצפית בעופות. לרשות המבקרים בפארק ישנם שבילים באורך כולל של שלושים קילומטר ומרכז מבקרים מודרני.

אגמון החולה, צילום: עודד דיין קק''ל
אגמון החולה, צילום: עודד דיין קק''ל