הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ביו גז מפסולת עירונית וחקלאית יפיק 160 מגוואט חשמל נקי


ייצור חשמל נקי יותר מפסולת עירונית וחקלאית יסייע למדינת ישראל בהורדת נטל כלכלי כבד, ימנע את המשך זיהום הקרקע ותפיסת השטחים הפתוחים ויסייע להפחתת גזי החממה. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן: ''קביעת תעריפי החשמל המיוצר מביו-גז הוא שלב נוסף במהפכת מחזור הפסולת אותה אנו מובילים והפיכתה ממטרד למשאב.''

מאת: רשות החשמל והמשרד להגנת הסביבה  20-10-2010


פעילות משותפת שיוזמים המשרד להגנת הסביבה ורשות החשמל תקדם הפקת חשמל מביו גז הנוצר מטיפול בפסולת עירונית וחקלאית, ומניעת הטמנתה במטמנות.

רשות החשמל פרסמה לשימוע ציבורי את כללי ההסדרה עבור מתקנים לטיפול בפסולת עירונית וחקלאית המאפשרים צמצום של הטמנת פסולת באמצעות טיפול אנאירובי והפקת ביוגז. הסדרה זו תאפשר למתקנים שייצרו חשמל, המיוצר מגז המתאן בתהליך אנאירובי, להזרימו לרשת החשמל ולקבל תעריף של 60 אג' לכל קוט"ש מיוצר לתקופה של 20 שנה ללא תלות בשעות הייצור. התעריף המוצע לשימוע התבסס על עבודה משותפת של רשות החשמל והמשרד להגנת הסביבה,

התעריף מזהה עלויות לייצור החשמל במתקנים אלו ומגלם בתוכו חלק מהעלויות לייצור ואיסוף הגז. כמות הפסולת העירונית הרטובה עומדת כיום על 2 מיליון טון בשנה, ופרש בעלי חיים עומד על כ- 5 מיליון טון בשנה. מכאן כאמור, מלוא פוטנציאל ייצור החשמל עומד על 160 מגה וואט.

יו"ר רשות החשמל, מר אמנון שפירה מוסר כי מתקנים אלו ייצרו היקף של 1 מיליארד קוט"ש בשנה, המהווים כ-2% מהיקף צריכת החשמל בישראל ו-20% מיעד הממשלה לאנרגיות מתחדשות לשנת 2014.

לדברי השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, ''קביעת תעריפי החשמל המיוצר מביו-גז הוא שלב נוסף במהפכת מחזור הפסולת אותה אנו מובילים והפיכתה ממטרד למשאב. ייצור חשמל נקי יותר מהפסולת העירונית והחקלאית יחסוך למדינת ישראל נטל כלכלי כבד, ימנע את המשך זיהום הקרקע ותפיסת השטחים הפתוחים ויסייע להפחתת גזי החממה''

במקביל יעמיד המשרד להגנת הסביבה בקרוב לטובת מתקנים אלו מענקי הקמה בשיעור משמעותי ממרכיבי המתקן הקשורים לטיפול בפסולת. (בהתאם לאמות המידה שיפורסמו ע"י המשרד בעניין). הצפי הוא כי מתקנים אלו יטפלו בחלק ניכר מתוך זרם הפסולת האורגנית ויוקמו באיזורי תעשיה ובסמיכות לערים גדולות ובכך גם יחסכו בהוצאות שינוע של האשפה לאזורים מרוחקים.

מענקים אלה הם חלק ממסלול סיוע שהמשרד להגנת הסביבה יעניק בהיקף של 300 מיליון שקל להקמת מתקני קצה לטיפול בחומר אורגאני רקבובי (מתקני קומפוסטציה ומתקנים לעיכול אנאירובי) והקמה ושדרוג תחנות מיון במטרה להתאימן לטיפול בפסולת מופרדת במקור.

הסדרה זו צפויה לשלב מתקנים בהיקף של 160 מגה וואט עד סוף שנת 2017. ראש אגף הסדרה ברשות, עודד אגמון מוסר כי "התעריף המוצע וכללי ההסדרה יאפשרו שילוב של מתקנים אלו בשיעור של 160 מגה וואט עד 2017, ראוי לציין שללא תמיכה מצד המשרד להגנת הסביבה בכל הקשור למענקי הקמה לא תתאפשר הקמה של מתקנים אלו, אני מקווה כי גם משרדים רלוונטיים נוספים בממשלה ירתמו לקידום פרויקטים אלו ויאפשרו פישוט התהליכים הנדרשים להקמתם".