הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה אישרה את המלצות ועדת החקירה לניהול משק המים


החלטת הממשלה לאמץ את המלצות ועדת החקירה בראשות השופט בדימוס פרופ' דן ביין, התקבלה לאחר שצוות מקצועי בראשות מנכ''ל משרד ראש הממשלה, שהוקם על פי החלטת הממשלה מיוני השנה, ערך בחינה מעמיקה ויסודית של ההמלצות

מערכת פורטל החקלאות הישראלי  24-10-2010


הממשלה אישרה הבוקר (א') את המלצות ועדת החקירה הממלכתית לעניין ניהול משק המים בישראל, במטרה להשיג ניהול מאוזן של משק המים ומניעת מצבי משבר קשים בעתיד.

החלטת הממשלה לאמץ את המלצות ועדת החקירה בראשות השופט בדימוס פרופ' דן ביין, התקבלה לאחר שצוות מקצועי בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שהוקם על פי החלטת הממשלה מיוני השנה, ערך בחינה מעמיקה ויסודית של ההמלצות.

בין עיקרי ההמלצות:

• הטמעת נושא שימוש מושכל במים וחיסכון במים כערך ציבורי בעל חשיבות לאומית.
• שמירה על מקורות המים הטבעיים מפני השחתה וזיהום, איסוף שפכים וטיפול בקידוחים מזוהמים.
• ייעול הקמת תשתיות מים וביוב, בניה עירונית, משמרת מים ואיסוף מים מחלחלים.
• בניית תוכנית אב לניהול ופיתוח משק המים, אשר תתייחס לסדרי העדיפויות של משק המים בישראל, הפקת מים ממקורות שונים, השקעות, מגבלות ותוכנית היערכות לשנים שחונות ולשינויי האקלים הגלובליים.
• קביעת תעריפי מים כך שמחיר המים ישקף את מלוא עלותם למשק. תעריפי המים יהיו אחידים, אך ייקבעו תעריפים מדורגים בהתאם לכמות הנצרכת תוך הבטחת כמות במחיר סביר. ככל שהממשלה תסייע לאוכלוסיות מסוימות, הסיוע יהיה מתקציב המדינה.
• קביעת כללי אכיפה ורגולציה, על מנת להבטיח את ביצוע המדיניות בצורה יעילה והוגנת, תוך שקיפות ופתיחות לשמיעת עמדות הציבור.
• הקמת מועצה ציבורית למים וביוב, בנוסף למועצת רשות המים, אשר בראשה יעמוד שר התשתיות הלאומיות. המועצה תהיה רשאית לבקש מידע ממוסדות המדינה, לשאול, לייעץ לשר התשתיות ולחוות את דעתה בענייני משק המים והביוב, תוך שהיא מפרסמת את עמדותיה לידיעת הציבור.
• הקמת "מרכז מידע לאיכות המים", בו ירוכזו כל הנתונים בנוגע לאיכות מי השתייה. מרכז המידע יהיה מעודכן, פתוח ונגיש לעיון הציבור.

עוד החליטה הממשלה להטיל על רשות המים לרכז את עבודת המטה הנדרשת ליישום ההמלצות, ולדווח על פעולתה לשר התשתיות הלאומיות ולצוות המנכ"לים שבחן את ההמלצות. בנוסף, על בסיס הצעה מקצועית שתגבש רשות המים, יכין שר התשתיות, בהסכמת משרדי האוצר והגנת הסביבה, הצעה לתיקוני חקיקה נדרשים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודה ליו"ר ועדת החקירה הממלכתית, פרופ' דן ביין, ולחברי הוועדה הבין משרדית על עבודתם המקיפה והיסודית בנושא חיוני זה ואמר: "משק המים בישראל מצוי במצב קשה מזה שנים. ההמלצות שהממשלה אישרה היום, יאפשרו ניהול מאוזן ונכון של משק המים, הן בטווח המיידי והן למען הדורות הבאים".