הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו''ר כור: מפעלי מכתשים אגן לא נמצאים בסכנת סגירה


מנכ''ל דיסקונט השקעות, עמי הראל בוועדת הכספים של הכנסת: ''יש לנו 1,800 עובדים ורובם המכריע ימשיך לעבוד במפעלים אם תהיה עסקה ואם לא תהיה עסקה''

שלומית קידר, מערכת פורטל החקלאות  25-10-2010


בדיון היום (ב') בועדת הכנסת בנושא המשבר סביב כוונת מכתשים אגן לפטר חלק מעובדיה בעקבות ההסכם בין בעלת השליטה IDB לחברה בבעלות ממשלת סין, אמר מנכ"ל דיסקונט השקעות, עמי הראל שייצג את קבוצת IDB כי אין סכנת סגירה של המפעל לא באשדוד ולא בבאר-שבע. "אנחנו מתכוונים להמשיך את פעילות המפעלים הללו אם תהיה מכירה ואם לא, והפרסומים על סגירה לכאורה, אינם נכונים" אמר.

הראל הדגיש שהמפעל אינו משתמש במשאבים של המדינה, אלא רוכש מוצרי גלם בחו"ל ומייצא את תוצרתו לחו"ל ועל-כן לא ניתן לבוא בטענות של ניצול משאבי המדינה ואח"כ עשיית רווחים ממכירת המפעל לידיים זרות. עוד אמר, כי קשה להתחרות בשווקים ההודי והסיני, כאשר עובד במכתשים-אגן מרוויח פי 15 מעובד במדינות אלו.

את דבריו חיזק יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, אשר אמר כי הבעיה איננה במכתשים-אגן אלא בתחרותיות של המפעלים הישראליים. ברוש הבטיח את ערבותו האישית לפתרון לעובדים ולכך שהמפעל לא ייסגר, וקרא לקיים דיון מעמיק על תחרותיות התעשייה הישראלית. שכן לדבריו, "אם יימכרו את המפעל לבעלי הון בארץ יאמרו ריכוזיות ואם לבעלי הון בחו"ל יאמרו סכנה לעובדים".

ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) אמרה בדיון שהאינטרס של הנהלת המפעל להסב את הדיון על מצב התעשייה, אך הדיון הוא על מכתשים-אגן. "הבעיה לא בתחרותיות אלא בהנהלה שהיתה צריכה לדאוג לכושר התחרות של המפעל. המפעל ששיגשג ואז חילקו דיבידנדים וכשנוצרו בעיות, מאשימים את העובדים הפשוטים" אמרה. יחימוביץ' טענה שמדובר במוסר כפול, שכן לדבריה "המנכ"ל מרוויח 14 מיליון ₪ בשנה ואת אי העמידה בתחרותיות מפילים על העובדים הפשוטים".

ח"כ מגלי והבה (קדימה) אמר שעל הוועדה לדאוג שהעובדים יביאו פרנסה למשפחות בכל תנאי. בתגובה לח"כים אמנון כהן (ש"ס) ויעקב אדרי (קדימה), שדיברו על תרומת של בעלי המפעל לחברה בישראל, אמר שהאינטרס של חברי הכנסת להילחם למען העובדים בייחוד לאור תמיכת המדינה במפעל זה ובאחרים.

הח"כים חיים אורון (מר"צ) ושי חרמש (קדימה) אמרו שכ'אנשי הנגב' הם מוטרדים מהעניין וכי הנגב לא יהיה אותו הדבר ללא מכתשים-אגן. חרמש אמר שמדובר בקבוצה מאוד חזקה שחייבת להישאר בנגב.

בתשובה לשאלת יו"ר ועדת הכספים ח''כ משה גפני, אמר איתי יחזקאלי, כלכלן ראשי במרכז ההשקעות בתמ"ת, כי מכתשים-אגן יידרשו להגיש בקשה לאישור עיסקת המכירה לסינים באם ירצו להוציאה לפועל וכי הדבר יאושר רק אם הרוכשים יתחייבו לעמוד בהתחייבויות שנובעות מהמענקים הגדולים להם זכה מכתשים-אגן.

היו''ר גפני אמר כי הנושא העקרוני הוא האם אנחנו הופכים למדינה שהעיקר בה זה ייצור כסף או שיש גם מטרות נוספות כמו תעסוקה ודאגה לרווחת הפרט. "יש פה סכנה שהתעשייה הישראלית תקרוס". אמר

גפני קרא להנהלת המפעל ולעובדים לדווח לוועדה על התקדמות המו"מ להתייעלות ולמכירת המפעל. עוד הוסיף, כי הוועדה תצטרך לשוב ולדון בנושא גם במסגרת החוק לעידוד השקעות הון.