הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כינוס בינלאומי בירושלים - קנבינואידים בביולוגיה וברפואה


כינוס בין-לאומי במכון ללימודים מתקדמים יעסוק בחידושים האחרונים בחקר השימושים הרפואיים בקנאביס. הכינוס לרגל יום הולדת 80 לאבי תחום המחקר בקנאביס פרופ' רפי משולם

האוניברסיטה העברית בירושלים  2-11-2010


פרופ' רפאל (רפי) משולם מהאוניברסיטה העברית, אבי תחום המחקר בקנבינואידים (קבוצת חומרים המצויה בצמח הקנאביס וחומרים בעלי פעילות דומה בגוף האדם), וחתן פרס ישראל לחקר הכימיה לשנת 2000, חוגג השנה יום הולדת 80. לרגל יום הולדתו יקיים המכון ללימודים מתקדמים באוניברסיטה העברית כינוס בין-לאומי שייפתח ביום ראשון, 31 באוקטובר, תחת הכותרת ''קנבינואידים בביולוגיה וברפואה''. בכינוס ישתתפו חוקרים מובילים בתחום מהארץ ומהעולם.

פרופ' משולם זכה למוניטין בין-לאומי בזכות שתי תגליות מרכזיות הקשורות להרכב הכימי ולפעילות הביולוגית של הקנבינואידים. בשנות ה-60 בידד לראשונה פרופ' משולם (יחד עם פרופ' יחיאל גאוני במכון ויצמן) את הקנבואידים הצמחיים משיח הקנאביס, האחראים על סגולותיו הביולוגיות והרפואיות של הצמח, ואפיין את המבנה הכימי של קבוצת חומרים זו. פרופ' משולם הצליח גם לסנתז במעבדה את החומר הפעיל ביותר מבין חומרים אלה, ה-THC, ואת הקנבינואידים בעלי פעילות מוגברת ובדק את תכונותיהם התרופתיות. הנגזרות הסינתטיות מהוות כיום בסיס לפיתוח תרופות וכן משמשות כלי מחקרי חשוב באפיון מנגנון הפעולה של הקנבינואידים.

בתחילת שנות ה- 90 גילה פרופ' משולם מערכת של קנבינואידים הפועלת באופן טבעי בגופם של בני אדם ויונקים אחרים, ללא צורך בחומרים הצמחיים. מערכת ביולוגית זו מכונה ''המערכת האנדוקנבינואידית'' וכוללת חומרים שגם אותם בידד ואפיין לראשונה פרופ' משולם. האנדוקנבינואידים העיקריים נקראים ''אננדמיד'' (משמעות המילה בסנסקריט היא ''אושר'') ו- 2AG. חומרים אלו פעילים במערכת העצבים, בכלי דם, במערכות העיכול, הרבייה והחיסון, בכבד ובשלד.

יו''ר הכינוס, פרופ' איתי באב, מהפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית, ושותפתו לארגון הכינוס פרופ' אסתר שהמי מבית הספר לרוקחות, טוענים שניתן לווסת את רמת האנדוקנבינואידים בגוף ולשלוט עליהם. לדבריהם, הגילוי של פרופ' משולם אִפשר את המעבר מהרמה של המרכיבים של הצמח אל הרמה של השימוש של הגוף בחומרים, מה שתרם להבנה של מצבים של בריאות וחולי ולטיפול בהם. פרופ' באב ופרופ' שהמי גילו ביחד עם פרופ' משולם את המערכת האנדוקנבינואידית בשלד, מערכת אשר שומרת על העצם ומאטה את הירידה בצפיפותה. כמו כן גילו פרופ' משולם ופרופ' שהמי שטיפול בקנבינואידים משפר את תהליך ההחלמה לאחר טראומה למוח.

למרות שבזכות הישגיו הוא יכול כבר לנוח על זרי הדפנה, מתייצב פרופ' משולם מדי בוקר במעבדתו שבפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית וממשיך להנחות תלמידי מחקר ולשקוד על מחקרים.

את המאמר המדעי הראשון על קנבינואידים פרסם פרופ' משולם לפני יותר מ-45 שנה לאחר שחזר לישראל מפוסט-דוקטורט במכון רוקפלר בניו-יורק. כבר אז זיהה פרופ' משולם את הצורך לקשור בין שני עולמות ידע – הביולוגיה והכימיה – כדי להרחיב את היכולת להגיע להישגים מדעיים. מאז ועד היום אושר לפרופ' משולם רב של פטנטים ביישום, החברה לפיתוח המחקר של האוניברסיטה העברית, פטנטים שנרשמו ביותר מ-19 מדינות ברחבי העולם. בזכות תגליותיו ואישיותו המיוחדת גורף אחריו פרופ' משולם אלפי מדענים ורופאים מכל העולם אשר עוסקים בהיבטים רבים של המחקר בקנבינואידים. ביחד עם עמיתים מחו''ל הקים פרופ' משולם את ה''חברה הבין-לאומית לחקר הקנבינואידים''. קהיליית החוקרים הבין-לאומית אף מעניקה פרס על שמו, ''פרס משולם'' לחוקרים בעלי הישגים יוצאי דופן בתחום.

המחקר כיום מכיר בסגולותיהם הרפואיות הרבות של קנבינואידים, ביניהן להקלה בתסמיני כימותרפיה ובתסמיני פוסט-טראומה, שמירה על צפיפות העצם וריסון השמנה. לדוגמא, מצבם של אנשים הסובלים מפוסט-טראומה וטופלו בקנאביס השתפר מאד והם מצליחים לישון באופן נורמלי עם פחות סיוטים. פרופ' ג'ורג' קונוס, ממכון הבריאות הלאומי של ארה''ב, שמגיע לכינוס, בשיתוף פוסט-דוקטורנט מהאוניברסיטה העברית, מפתחים תרופה נגד השמנה המבוססת על חסימת פעילות של קנבינואידים, הידועים כמעודדי תיאבון, מבלי לגרום לדיכאון כפי שעשו עד כה תרופות מסוג זה. לפני כ-4 שנים גילו גם פרופ' באב, פרופ' שהמי ופרופ' משולם את סגולות הקנבינואידים בשלד והראו את היתכנות פיתוח תרופות לאוסטופורוזיס המבוססות על קנבינואידים סינתטיים.

ואולם, החוקרים מזהירים משימוש בקנאביס שאינו מבוקר על ידי רופאים ושאינו למטרות טיפול רפואי. ''החומרים המצויים בצמח פועלים בדומה לחומרים הטבעיים המצויים במוח ומעצימים את פעילותם. חלק מהפעילות קשור למערכת ה''תגמול'' האחראית לכל תופעות ההתמכרות הידועות, ללא קשר לסוג החומר הממכר, אך עניין ההתמכרות תלוי בעיקר במינון ובתדירות שצורכים''. מסבירה פרופ' שהמי. ''רק חלק קטן מהמשתמשים למטרות רפואיות מתמכר. לעומת זאת, שימוש אינטנסיבי שלא למטרות רפואיות עשוי לפגוע בזיכרון ובאזורי מוח חיוניים אחרים''.

המחקר התפתח מאוד מאז שנות ה-60 ואלפי מאמרים מתפרסמים מדי שנה בתחום. ''אני מופתע שמבין כל קבוצות החומרים שבודדו, רק הקבוצה של החומרים שמצאנו בשנות ה-60 הראתה בניסויים השפעה על בני אדם. אני מאמין שבקנבינואידים טמון אוצר רפואי שעוד מחכה שימצאו אותו'' אומר פרופ' משולם.

הכינוס מתקיים בתמיכת הקרן הלאומית למדע.