הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד התמ''ת מבהיר: הפיקוח על מחירי החלב אינו באחריותנו


בעקבות הפרסומים הבוקר משרד התמ"ת מבהיר: הפיקוח על מחירי החלב הינו באחריות משרד החקלאות ולא משרד התמ''ת. ההחלטות בנושאים אלה נקבעות יחד עם משרד האוצר במסגרת וועדת המחירים הבין משרדית, ומשרד התמ''ת אינו שותף לתהליך זה

הודעה מטעם משרד התמ''ת  2-11-2010


להלן התייחסות המפקחת על המחירים במשרד התמ"ת:

בניגוד לפרסומים הבוקר בחלק מכלי התקשורת, ועל אף שהעניין הוסבר בעבר, ההחלטה על הוצאת מוצרי חלב מפיקוח היא אינה באחריות של משרד התמ"ת.

מוצרי החלב הינם באחריות משרד החקלאות, והוא מטפל בהיקף המוצרים המפוקחים ומחירם. ההחלטות בנושאים אלה נקבעות יחד עם משרד האוצר במסגרת וועדת המחירים הבין משרדית. משרד התמ"ת אינו שותף לתהליך זה

לכל משרד ממשלתי יש מפקח על המחירים אשר מפקח על מחירי המצרכים והשרותים עליהם אחראי אותו משרד, וכי משרד התמ"ת מפקח על מחירי מוצרים המיוצרים בתעשייה. מוצרי הצריכה היחידים עליהם מפקח כיום משרד התמ"ת הם: לחם ומלח.

חוק הפיקוח על המחירים קובע כי יש 2 עילות להכנסה לפיקוח:
· שוק לא תחרותי.
· המוצר מקבל סובסידיה ממשלתית.

ניסיון רב שנים מראה כי פיקוח מחירים הוא כלי לא יעיל ויש להשתמש בו רק כמוצא אחרון. מדיניות הממשלה בשני העשורים האחרונים הינה ליצור תנאי תחרות הן על ידי פתיחת השוק ליבוא והן על ידי הסרת חסמים לתחרות – פעילות רשות ההגבלים העסקיים וכן הקמת הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, ובמקביל, להסיר את הפיקוח בכל מוצר בו נוצרו תנאי תחרות.

המוצרים כמו בשר, שמן, פסטה, הינם מוצרים בהם מרכיב חומר הגלם משמעותי ביותר. חומרי גלם שבמוצרים אלה הם קומודיטיס שבהם יש תנודות חריפות במחירים בהתאם לתנאי הביקוש וההיצע המשתנים. בדיקת שינויי המחירים החודשיים במוצרים אלה בעשר השנים האחרונות, מראה כי מאפיינים אותם עליות וירידות, זאת בהתאם לשינויי מחירי חומרי הגלם.

לאור העובדה כי התייקרויות מחירי חמרי הגלם גבוהים מעליית מדד המחירים לצרכן, ברור לכן כי גם מחירי המוצרים שהיו מפוקחים ושמרכיב חמרי הגלם בהם גבוה, עלו יותר מהמדד.

יצוין כי בחודשים האחרונים יש עליות משמעותיות במחירי המוצרים הבסיסיים כתוצאה מעליית מחירי חמרי הגלם בעולם.

משרד התמ"ת אינו שוקל הכנסתם של מוצרים אלה לפיקוח שכן הפיקוח לא יביא להורדת מחירים.

מנגנון הפיקוח על מחירים קובע כי לכל מוצר יש לבנות סל עלויות בו נמצאים מרכיבי העלויות העיקריים בייצור המוצר. במצב בו חומרי הגלם לייצור המוצר עולים, כמו המצב כיום, יש לפי חוק הפיקוח על המחירים, לאשר את התייקרות המוצרים.