הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פסולת מ-12 משאיות רמסה את גבעת הכלניות


קבלן של החברה הלאומית לדרכים שפך 12 משאיות פסולת זפת בגבעה שביער עמק יזרעאל, אותה פוקדים המוני מטיילים עם פריחת הכלניות בחורף. אפי שטנצלר יו''ר קק''ל: ''יש לעשות סוף לכך שאנשים שונים פוגעים בכוונה תחילה בטבע תוך גרימת נזקים חסרי תקדים''. בקק''ל שוקלים להגיש תלונה במשטרה ותביעת נזיקין

 7-11-2010


יערן קק"ל, שלי בן ישי, גילה היום (א') אחר הצהריים כי קבלן שביצע עבודות עבור החברה הלאומית לדרכים שפך פסולת בגבעת הכלניות שביער עמק יזרעאל. הפסולת, זפת שככל הנראה קורצפה מאחד הכבישים בסביבה, מוערכת ב-200 קוב ונשפכה מ-12 משאיות. בקק"ל מגדירים את הפגיעה במקום כאנושה.

גבעת הכלניות, שנפגעה היום, ממוקמת ביער עמק יזרעאל של קק"ל בכניסה למנחת מגידו. המקום הוא אחד המקומות המוכרים בישראל בפריחת הכלניות, אליו גם מגיעים המוני מטיילים. אנשי קק"ל מסבירים כי כדי לנסות לצמצם את הנזק יהיה צורך בפינוי ידני של פסולת הכביש באופן עדין.

"זו השחתה קשה וחמורה של הטבע ושל אחד מאתרי פריחת הכלניות היותר פופולאריים בארץ", אמר אפי שטנצלר יו"ר קק"ל. "נחמיר הענישה כנגד משחיתי העצים, הפרחים והטבע". לדבריו, פגיעה בטבע היא עבירה חמורה על החוק. "יש לעשות סוף לכך שגורמים שונים אנשים פוגעים בכוונה תחילה בטבע תוך גרימת נזקים חסרי תקדים, הן כספית והן מבחינת הזמן שלוקח לשקם את הפגיעה". עוד נמסר מקק"ל כי הם שוקלים להגיש תלונה במשטרה ותביעה נזקין, בגין הנזק הכבד שנגרם לטבע.

"פעל ללא תאום"

מהחברה הלאומית לדרכים נמסר בתגובה כי "מבדיקה ראשונית שביצעה החברה עולה כי הקבלן פינה אספלט ישן ושפך אותו במקום אסור, ללא תאום או אישור הגורמים המוסמכים. בשלב הראשון, יפנה הקבלן את הפסולת תחת השגחתם של נציגי קק"ל והחברה הלאומית לדרכים. החברה הלאומית לדרכים משקיעה משאבים רבים במחקר ופיתוח והיא מובילה בתחומה בנושא מיחזור חומרי בניה ופסולת. החברה רואה בחומרה את המעשה ותנקוט את הצעדים הדרושים".

עוד נמסר מהחברה הלאומית לדרכים כי "קבלנים העובדים מטעם החברה לאומית לדרכים מחויבים בהסכם לפנות פסולת וחומרי בנין לאתרים מורשים בלבד. לכל חריגה מתנאי זה השלכות כבדות וחמורות".