הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''להצעות ארגון הבריאות השלכות הרסניות על כלכלת אפריקה''


האיגוד הבינ''ל של מגדלי הטבק מציג מחקר שקובע כי ההצעות של ארגון הבריאות העולמי לאסור על שימוש במרכיבים מסוימים במוצרי טבק, עלולות להוביל להרס הכלכלה במדינות אפריקה. מהמחקר עולה כי מחייתם של למעלה מ-3.6 מיליון בני אדם ביבשת, תלויה ישירות בגידול הטבק. 12 מיליון בני אדם נוספים מושפעים, בצורה ישירה או עקיפה, מההתפתחויות במגזר של גידול הטבק בארצם

מערכת פורטל החקלאות  8-11-2010


ליסבון, פורטוגל--(BUSINESS WIRE)-- מחקר בלתי תלוי להערכת ההשפעות על הכלכלה
(Economic Impact Assessment - EIA) קובע כי 3.6 מיליון משרות במגזר של גידול הטבק, בחמש מדינות עניות באפריקה, נמצאות בסכנה עקב ההצעות של ארגון הבריאות העולמי.

מדוח המחקר להערכת ההשפעות על הכלכלה, אשר נושא את הכותרת "התפקיד שממלא טבק Burley בכלכלת אפריקה וההשפעה הצפויה של ירידה בתפוקת הגידולים", עולה כי מחייתם של למעלה מ-3.6 מיליון בני אדם במלאווי, מוזמביק, אוגנדה, זמביה וזימבבואה תלויה ישירות בגידול הטבק. 12 מיליון בני אדם נוספים מושפעים, בצורה ישירה או עקיפה, מההתפתחויות במגזר של גידול הטבק בארצם.

בדוח מודגשת העובדה כי בתרחיש הגרוע ביותר, אם הביקוש העולמי לטבק Burley יקרוס, עלולה כלכלת מלאווי להתכווץ תוך שנה בשיעור של 20 אחוזים. עוד מצוין בדוח כי ההתאוששות מהמשבר הכלכלי במלאווי עלולה להימשך עשרות שנים, והפגיעה באזור כולו תהיה קשה.

ההצעות של ארגון הבריאות העולמי, קוראות לאסור על שימוש במרכיבים מסוימים במוצרי טבק. האיסור ישים קץ לתערובות טבק שמייצגות כמחצית מהצריכה העולמית, ויפחית בשיעור דרסטי את הביקוש לטבק מהסוגים Burley ו- Oriental אשר משמשים לייצור מוצרים אלה.

נציגים של 171 מדינות יחליטו אם לאמץ את ההצעות או לדחות אותן בוועידה הקרובה (Conference of the Parties) של ארגון הבריאות העולמי, אשר תיערך באורוגוואי בין התאריכים 15 עד 20 בנובמבר. יצוין כי ההצעות הוגשו למרות שארגון הבריאות העולמי מכיר בכך שמוצרים שאינם כוללים מרכיבים אלה מזיקים לא פחות מאלו שכוללים אותם.

בתגובה לדוח המחקר להערכת ההשפעות על הכלכלה אמר אנטוניו אברונוזה, מנכ"ל האיגוד הבינלאומי של מגדלי הטבק, כי "הדוח מוכיח את מה שאנו טוענים כבר מזה חודשים רבים. אם ההצעות של ארגון הבריאות העולמי יאומצו, בכמה מהמדינות העניות ביותר באפריקה, שכלכלתן תלויה בגידול טבק, ייאלצו להתמודד עם משברים כלכליים וחברתיים קשים, ועם אובדן מקומות עבודה בהיקף חסר תקדים. שבעים אחוזים מהעובדים במלאווי לבדה מועסקים, ישירות או בעקיפין, במגזר של גידול הטבק. שום תעסוקה חלופית אינה מוצעת להם על ידי ארגון הבריאות העולמי או על ידי גורמים אחרים".

למרות ההתרעות, בקשת האיגוד הבינלאומי של מגדלי הטבק לקחת חלק בדיונים נדחתה על ידי ארגון הבריאות העולמי, שאף הגדיל לעשות והתייחס לחקלאים כאל 'הפרעה'.

עם זאת, ביותר ויותר מדינות מתחילים לפקפק בגישה שמוביל ארגון הבריאות העולמי: בוועידה של השוק המשותף למזרח אפריקה ודרומה (COMESA) שנערכה לא מכבר הורו לנציגי 19 המדינות החברות להתנגד להצעות, וקראו לארגון הבריאות העולמי לכונן מנגנוני ייעוץ הולמים ולהתחשב בדעתם של הגורמים המושפעים.

בחודש ספטמבר קיבלו 15 המדינות החברות בקהילת האיים הקריביים (CARICOM) החלטה דומה ונציגיהן יתנגדו להצעות, ובשבועות האחרונים הביעו שרי החקלאות והמסחר של האיחוד האפריקני (AU) חששות מפני ההשלכות של ההצעות וקראו לדחות אותן.

"הדוח ממחיש היטב את ההשלכות ההרסניות על כלכלת אפריקה, ועל ארגון הבריאות העולמי להבין את התוצאות שעלולות להיות להצעותיו. לא נסבול החלטות שמתקבלות מאחורי דלתיים סגורות, דוגמת אלו שאמורות להתקבל באורוגוואי ומסכנות את מקורות המחיה של מיליוני בני אדם. שרי הבריאות ומתנגדי הטבק אינם יכולים להורות לחקלאים מה לגדל והיכן. אנו קוראים לנציגי הממשלות שישתתפו בוועידה באורוגוואי לעצור ולחשוב, לפני שיהיה מאוחר מדי" סיכם אברונוזה.

* האיגוד הבינלאומי של מגדלי הטבק (ITGA) פועל שלא למטרות רווח והוקם בשנת 1984 כדי לייצג את ענייניהם של מיליוני מגדלי הטבק ברחבי העולם. האיגוד משמיע את קולם של המגדלים בזירה הבינלאומית והארצית כדי להבטיח את שוקי הטבק לאורך זמן. על חברי האיגוד נמנים מגדלי טבק מ-26 מדינות, אשר מייצגים 85 אחוזים מתפוקת הטבק ברחבי העולם.

** המחקר נערך והדוח נכתב על ידי NKC, סוכנות בינלאומית מובילה לייעוץ כלכלי.

*** הנתון של 3.6 מיליון מקומות עבודה כולל את מגדלי הטבק, המשמרים, המעבדים, המוכרים, ספקי הדשן וקוצרי היבול.