הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האגודה לצדק חלוקתי למועצת מקרקעי ישראל: ההחלטה תאפשר מסחור פסול בנחלות


בישיבת מועצת מקרקעי ישראל, עומדת לדיון הצעה אשר נועדה להסיר את השימוש האישי של החוכר החקלאי בקרקע לתעסוקה. האגודה לצדק חלוקתי הגישה אתמול למועצת מקרקעי ישראל נייר עמדה ובו טענה בפני חברי המועצה כי הצעת החלטה 312 מאפשרת מסחור נדל''ני נרחב בקרקע בייעודה החדש

מאת: האגודה לצדק חלוקתי  15-11-2010


על סדר היום של מועצת מקרקעי ישראל מצויה הצעת החלטה מס' 312 שבאה לתקן את החלטה מס' 1163, שעניינה שינוי יעוד של קרקע חקלאית ביישובים חקלאים למטרות תעסוקה שאינה חקלאית.

האגודה לצדק חלוקתי סבורה כי אין המדובר בתיקון טכני של ההחלטה, אלא בחריגה מהותית מעקרונות, אשר נועדו לאפשר מקומות פרנסה חלופיים לשימושים האישי של החוכרים ביישובים החקלאיים.

בהמשך לכך האגודה לצדק חלוקתי הגישה אתמול למועצת מקרקעי ישראל נייר עמדה ובו טענה בפני חברי המועצה כי הצעת החלטה 312 מאפשרת מסחור נדל"ני נרחב בקרקע בייעודה החדש.

האגודה טוענת בנייר העמדה כי הצעת ההחלטה מאפשרת להעביר את השימוש לתעסוקה לאחר, לרבות על דרך השכרה. בכך מוסרת כל מגבלה על שימוש אישי של חברי האגודה בקרקע בייעודה החדש ונפתח פתח למסחור פסול. כעת, טוענים באגודה, לא תהיה כל מניעה להקמת מבנה מסחר והשכרתו לאחר באופן שפרנסת "החקלאי" תהא מהשכרת המבנים.

החלטה הקודמת (החלטה 1163), נועדה בעיקרה לאפשר פתרונות תעסוקתיים חלופיים לחברי האגודות החקלאיות בישובים החקלאיים. אולם, האפשרות לשינוי ייעוד של קרקע חקלאית במטרה ליצור מקורות פרנסה ביישובים החקלאים (וזאת ללא מכרז), ''אינה מצדיקה מסחור נדל"ני של הקרקע בייעודה החדש כפי שמציעה הצעת ההחלטה 312.''

לדברי האגודה לצדק חלוקתי, הצעת ההחלטה אינה עולה בקנה אחד גם עם פסיקתו של בית המשפט העליון בבג"צ 244/00 וחורגת מהמלצות דו"ח קדמון ודו"ח מילגרום.

לדברי עו"ד נדיה מוגילבסקי מהאגודה לצדק חלוקתי: "הצעת ההחלטה מעניקה הטבה בלתי סבירה בקרקעות החקלאיות ומפרה את הרציונאל בגינו אפשרו שינוי ייעוד של הקרקע החקלאית, אשר נועד לענות על צרכי התעסוקה של החקלאים.

''מסחור שכזה יוביל לפרבור ולהשלכות תכנוניות בלתי רצויות. יצירת התחרות הבלתי הוגנת עם שטחי התעסוקה והמסחר בערים, עלולה להוביל לכך שבעלי העסקים ינטשו את הערים ויעדיפו לשכור שטחים לתעסוקה במושבים. לכך יהיו השלכות קשות גם מבחינה חברתית וסביבתית. ''