הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קרן מלגות לחוקרים צעירים בערבה ע''ש יאיר גוראון ז''ל


יאיר גוראון ז''ל, איש רב פעלים ומהאושיות הבולטות בתחום המחקר והפיתוח החקלאי בארץ ובערבה, כיהן כמנהלה הראשון של קרן בארד (BARD), פעל לפיתוח וקידום המחקר החקלאי, יזם וקידם נושאי מחקר חדשניים והקים את מו"פ ערבה ואת ''תחנת זהר'' בכיכר סדום. הקרן החדשה על שמו תעניק מלגות לחוקרים צעירים בערבה

מערכת פורטל החקלאות  16-11-2010


קרן מלגות לחוקרים צעירים ע''ש יאיר גוראון ז"ל, שהקים וניהל את מו"פ ערבה תיכונה וצפונית בערבה, תחנך במלאות עשרים שנים למותו. הקרן הוקמה בשיתוף משפחת גוראון, מו"פ ערבה תיכונה וצפונית ומועצה אזורית ערבה תיכונה. 

יאיר גוראון ז"ל, איש רב פעלים ומהאושיות הבולטות בתחום המחקר והפיתוח החקלאי בארץ ובערבה, כיהן כמנהלה הראשון של קרן בארד (BARD) קמ"ח, קרן דו-לאומית ארה"ב-ישראל למחקר ולפיתוח חקלאיים, וניהל את מו"פ דרום ומו"פ ערבה תיכונה וצפונית.

לצד תפקידו כמנהל הקרן ניהל יאיר את מו"פ דרום בשנים 1982-1990. במקביל הקים וניהל את מו"פ ערבה תיכונה וצפונית בשנים 1985-1990. יאיר פעל לפיתוח וקידום המחקר החקלאי בערבה, יזם וקידם נושאי מחקר חדשניים, בעלי סיכון גבוה, שהאמין כי פיתוחם יביא להגברת אמצעי הייצור של תושבי הערבה (אצות, דגים). במהלך 5 שנות ניהולו הקים את המו"פ ואת תחנת הניסויים בכיכר סדום הנקראת היום תחנת "זהר", חזה את פיתוח הערבה בכיוון של בתי צמיחה, ראה את חשיבות המחקר והפיתוח, ולכן קידם את הקמת תחנת הניסויים המרכזית בערבה התיכונה הנקראת על שמו, תחנת "יאיר".

יאיר נפטר ממחלת הסרטן ב- 1990. בן 47 היה במותו. איש רב-פעלים אשר בחייו הקצרים הספיק להשאיר חותם עז על סביבתו.

האירוע לזכרו, אשר במהלכו יוכרז על קרן המלגות, יערך על ידי בני המשפחה, חברים ואנשי מו"פ ערבה בתחנת "יאיר" בערבה.

אילון גדיאל, מנכ"ל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית: ''יאיר אהב את האדמה ואת הארץ ופעל בכל מאודו בתחומים שונים לקידום הפעילות המחקרית בישראל.  את הקמת קרן המלגות נציין השנה גם בטכס הפתיחה של
היום הפתוח במו"פ ערבה תיכונה וצפונית במעמד נשיא המדינה, שר החקלאות ואורחים נוספים. בתערוכה החקלאית שתתקיים בתחנת "יאיר" במו"פ ערבה תיכונה ליד מושב חצבה יוצגו גם השנה חידושים מתחום החקלאות המתקדמת המהווה תעודת כבוד לחקלאות הישראלית והאיכותית ''אני מצר על כך שיאיר לא זכה לקחת בה חלק. יחד עם זאת, הקמת קרן המלגות על שמו על ידי משפחתו תאפשר לחוקרים צעירים להמשיך בדרך שהתווה ולקדם את החקלאות הישראלית" הוסיף גדיאל.

יום פתוח 2011 בערבה, התערוכה החקלאית הגדולה בישראל אשר מניפה את דגל הפיתוח החקלאי המתקדם בישראל, תתקיים השנה במשך יומיים, בלב החממות החקלאיות בערבה התיכונה. הכניסה לכל האירועים ללא תשלום.