הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


18 טון בשר שאינו ראוי למאכל הושמד באשקלון


הכמות הגדולה ביותר שנתפסה באשקלון ב-10 השנים האחרונות - 18 טון מוצרי בשר שאינם ראויים למאכל אדם נתפסו והושמדו, לאחר מידע שהתקבל במשרד הבריאות בעיר על חשד לפעילות לא חוקית באחד ממחסני הקירור באזור התעשייה הדרומי

 17-11-2010


במבצע משולב שארך כשלושה ימים, בו השתתפו השירות הווטרינרי העירוני באשקלון, נציגי שירות המזון בלשכת הבריאות המחוזית ויחידת הפיצו''ח הארצית של משרד החקלאות, נתפסו והושמדו כ-18 טון מוצרי בשר פגי תוקף ומוצרי בשר שנמצאו לא ראויים למאכל אדם באשקלון.

המבצע החל בעקבות מידע אנונימי למשרד הבריאות על חשד לפעילות לא חוקית באחד ממחסני הקירור באזור התעשייה הדרומי באשקלון. נציגי משרד הבריאות עדכנו את השירות הווטרינרי העירוני על חשדם. בעקבות המידע ערכו מפקחי השירות הווטרינרי מעקב על המקום במטרה לאשר את המידע.

הוחלט לבצע ביקורת פתע משולבת במתקן על ידי נציגי השירות הווטרינרי העירוני ונציגי שירות המזון המחוזי. בעקבות אי שיתוף הפעולה מצד העובדים במקום, גבר חששם של המבקרים שיתכן ומוחזקים מוצרי בשר במקום, שלא באופן חוקי
.
לאחר שעות רבות של דין ודברים עם בעלי המקום, במטרה לבצע בקורת במתקני הקירור, פתחו בעלי מחסני הקירור את המתקן שהיה חשוך לחלוטין. תחת אור פנסים, התגלתה במתקן הקירור הענק כמות גדולה של מוצרי בשר המוחזקים כחוק ואולם עמוק בתוך מתקן הקירור לאחר חיפוש דקדקני, התגלו לתדהמת כולם כ-18 משטחי בשר חבויים שהוסתרו ע''י המוצרים שמלאו את המחסן.

בבדיקה מקיפה התגלו משטחי הבשר כפגי תוקף ושאינם ראויים למאכל אדם. עם הגילוי הוודאי ולאחר שמצב העניינים החל להסתבך, הוזנקה למקום יחידת הפיצו"ח הארצית של משרד החקלאות (שתפקידה במניעת הברחות של מוצרי מזון מן החי והעברת המוצרים ברחבי הארץ באופן שאינו חוקי) על מנת לתת גיבוי, לאבטח את הנציגים השונים ולהתחיל בהליך חקירה מקיף והשמדת מוצרי הבשר.

''מפאת הכמויות הגדולות והצורך בלוגיסטיקה מקיפה תוך התראה קצרה מאוד, הושמדו עד לצהרי יום שישי כל 18 טון מוצרי הבשר שנמצאו לא ראויים למאכל - הכמות הגדולה ביותר שנתפסה באשקלון ב-10 השנים האחרונות" אומר מנהל איכות סביבה בעיריית אשקלון, יוסף עמרם. כנגד בעלי המקום ננקטו אמצעים משפטיים.

"השירות הווטרינרי העירוני האמון על שמירת בריאות הציבור באשקלון, פועל יום יום, שעה שעה, למגר תופעות כאלה", אומר הווטרינר העירוני ד"ר גד שרביט, שקורא לציבור להיות עירני. "יש להתריע למוקד 106 על כל חשד לפעילות לא חוקית של מכירה או החזקה של מוצרי בשר ודגים שלא בתנאים הנדרשים".

עוד ממליץ השירות הווטרינרי לציבור הרחב לרכוש את מוצרי הבשר והדגים ממקום מוכר ובעל רישיון בתוקף לממכר מוצרי בשר/דגים. יש לבדוק את תוקפו של מוצר הבשר הנרכש, התנאים בהם הוא מוחזק וסימונו החוקי כולל שם המפעל המייצר וכתובתו.

עוד מדגישים בשירות הווטרינרי שמומלץ מאוד לדרוש מהרשת/החנות ממנה קונים את מוצרי הבשר והדגים, לראות את חתימת התחנה לבדיקות משנה (הבודקת את מוצרי הבשר ורכבי ההובלה טרם שיווקם ברחבי העיר) "נבדק והותר" ע"ג תעודת המשלוח/החשבונית של המוצר – בכך תמנע הברחת מוצרי בשר שאינם ראויים למאכל אדם ומכירתם בעיר .