הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צה"ל הקפיא את מכסת היוצאים לשנת שירות


עקב הירידה בהיקף המתגייסים לשרות הצבאי, דחה צה''ל מאות פניות של נערים לפני גיוס, המבקשים לדחות מועד גיוסם לצה''ל לטובת שנת שירות ולמידה. בתנועת השומר זועמים: ''תנועת השומר הצעיר מצהירה כי היא מוכנה לעזור לצבא בכל דרך על מנת לצמצם את אחוזי ההשתמטות, אך מאמינה כי פגיעה בנוער שרוצה לתרום עוד שנה מזמנו - אינה הדרך הראוייה''

מערכת פורטל החקלאות  18-11-2010


מדי שנה מגדיל צה"ל את מספר המכסות לצעירים המבקשים דחיית שירות לטובת שנת התנדבות או לימודים במכינה קדם-צבאית חילונית. בין השנים 2004 ל-2009 זינק שיעור המבקשים לדחות את גיוסם פי שניים, והגדלת המכסות נועדה לענות על הביקוש.

השנה, לאור הירידה המתמשכת בהיקף המתגייסים מדי שנתון, עקב העלייה במספר תלמידי הישיבות שאינם מתגייסים ובמספר הצעירים המשתמטים, דחה צה"ל מאות בקשות לדחיית גיוס לטובת שנת שירות ולמידה. לדברי גורמים במכינות הקדם-צבאיות, ובתנועות הנוער, מספר הצעירים שיציאתם לשנת שירות או מכינה נמנעה השנה, גבוה אף יותר ומסתכם בכמה אלפים.

"אני מרגיש את זה בתור מכשול שמנסים להערים בפני אנשים שרוצים לתרום למדינה מעבר לשירות החובה בצבא. אסור לנו לשכוח שמי שיוצא לשנת שירות בתנועה, במרבית המקרים מתגייס לצבא ותורם בשירות המשמעותי ביותר שהוא יכול" כתב שי, חניך שכבה י''א בתנועת הנוער השומר הצעיר, לשר הביטחון ולרמטכ"ל.

"החלטת צה"ל, למנוע מצעירים את האפשרות לתרום לחברה, עוררה זעם בקרב בוגרי השומר הצעיר ובעיקר בקרב חניכי התנועה, בוגרי שכבה י"ב, המיועדים לצאת לשנת שירות." מציין תומר אילן, דובר תנועת השומר הצעיר. "יש לציין כי תנועת השומר הצעיר מעודדת גיוס איכותי לצה"ל. שנת השירות עונה על ערך זה ומעודדת את תחושת השליחות בקרב הצעירים ובכך, מחזקת את צה"ל באמצעות נוער איכותי, בעל ערכים." עוד הוסיף אילן כי "אי אפשר להתעלם מבעיית ההשתמטות. תנועת השומר הצעיר מצהירה כי היא מוכנה לעזור לצבא בכל דרך על מנת לצמצם את אחוזי ההשתמטות, אך מאמינה כי פגיעה בנוער שרוצה לתרום עוד שנה מזמנו- אינה הדרך הראוייה. בתנועה רואים בהחלטה מעין זו פגיעה ממשית בתנועות הנוער ובכוחן." דברי אילן.