הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר החקלאות שמחון הנחה את משרדו לנתק מגע עם רשות המים


עימות בין שר החקלאות לרשות המים: לאחר שהתפוצצה פגישת השר עם מנהל הרשות, הודיע שמחון כי לא יבצע את הקיצוץ במכסת המים לחקלאות "איננו רוצים פיצוי כספי אלא מים שיאפשרו לחקלאות ישראל להמשיך ולייצר את אספקת המזון הדרושה לאוכלוסיה'' רשות המים: ''אנחנו מנהלים את המים שיש ולא את המים שאין''

שלומית קידר, מערכת פורטל החקלאות  21-11-2010


התפוצצה פגישת שר החקלאות ומנהל רשות המים. שר החקלאות שלום שמחון אמר למנהל רשות המים, פרופ' אורי שני, כי אינו מתכוון לבצע הקיצוץ במים לחקלאות וכי אם יבוצע הקיצוץ המתכונן לא יוכלו החקלאים לספק בשנה הבאה פירות וירקות, המחירים יעלו והשכבות החלשות יפגעו. בנוסף, יאלצו חקלאים לעקור עשרות אלפי דונם של מטעים, להפסיק לגדל ירקות בשטחים פתוחים ולהפסיק באופן מוחלט גידול גזר ותפוחי אדמה.

שמחון הוסיף כי עקב המחסור במזון בעולם יתקשו היבואנים למצוא תחליפי ייבוא אפילו במחיר גבוה. מציאות זו תחזיר את הצרכנים בישראל לאכול ירקות ופירות משומרים.

השר הנחה את אנשי משרדו לנתק מגע עם רשות המים ולא להודיע לחקלאים על מכסות המים המקוצצות. "איננו רוצים פיצוי כספי אלא מים שיאפשרו לחקלאות ישראל להמשיך ולייצר את אספקת המזון הדרושה לאוכלוסיה" אמר שמחון.

בכוונת רשות המים להקצות לחקלאות בשנת 2011 370 מיליון קוב מים שפירים. "מכסת 1989" (המכסה ההסטורית) עמדה על 1 מיליארד קוב שפירים. בשנת 2002 הממשלה קבעה מנת ברזל של 530 מליון קוב. החל משנת 2000 ועד היום הושתו על החקלאים קיצוצים בשיעור של 35-50%. שנת השפל היתה 2009 אז הוקצו 350 מיליון קוב, דבר שהביא לעקירת מטעים כדי לא לחרוג מההקצאה.

בשנה זו הובטח לחקלאים כי כתוצאה מההתפלה תהיה ההקצאה בשנה לאחר מכן גבוהה יותר. בהתאם להבטחה זו ניטעו מחדש מטעים ואכן בשנת 2010 מכסת המים השפירים גדלה ל- 430. בניגוד למצופה נדרשים כעת החקלאים לחזור למכסה של 370 מיליון קוב. בשל העובדה שנטעו מטעים בהתאם לתחזית, הנזק לחקלאים יהיה חמור במיוחד. הקיצוץ שמבקשים להשית עתה על החקלאים עומד על 63% ביחס למכסה ההסטורית מ- 89

רשות המים: אנחנו מנהלים את המים שיש ולא את המים שאין

"כל מי שיוצא מהמשרד, רואה מיד את הבעיה. אין גשם. לא צפוי גשם עד לסוף חודש נובמבר וכנראה שגם בתחילת דצמבר. זוהי שנת הבצורת השביעית ברציפות'' כך אומר דובר רשות המים אורי שור בתגובה לדברי שר החקלאות.

שור מוסר כי החודש נרשם שיא השלילי של נפחי המים הזמינים לשאיבה מהכנרת - 12 מיליון קוב פחות מהמכסה, לעומת השיא השלילי הקודם שנרשם ב-2001 - פחות 9 מיליון קוב מהמכסה
''אנו מנהלים את המים שיש ולא מים שאין, ובעיקר אנו קוראים לכולם להמשיך לייעל את השימוש במים ולחסוך.''