הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חברת הביטוח קנט שילמה לחקלאים כ-23 מיליון שקל ברבעון השלישי


חברת הביטוח קנט מסכמת את הרבעון השלישי: כ-23 מיליון ₪ שולמו לחקלאים עקב נזקי החום - פי 15 מהיקף נזקי החום בכל השנה שעברה. דודי גינזבורג: התופעות האקלימיות בעולם, שהשפיעו על החקלאים בעיקר בחודשי החורף, משפיעות כעת גם על גידולי הקיץ

מערכת פורטל החקלאות  21-11-2010


אם רצינו לקבל הוכחה לכך שהקיץ האחרון היה חם בצורה יוצאת דופן, חברת הביטוח קנט, המבטחת נזקי טבע בחקלאות מספקת זאת בדו"ח הרבעוני שהוציאה היום. על פי נתוני החברה, ברבעון השלישי של השנה (חודשים יולי-ספטמבר) בלבד נרשמו לחקלאים נזקי חום בהיקף של פי 15 מהנזקים הדומים שנגרמו בכל שנת 2009. על פי ריכוז נתוני קנט, ברבעון השלישי של השנה קיבלה החברה כ-1,700 הודעות על נזקי חום. בסה"כ שילמה החברה למגדלים השונים כ – 23 מליון ₪, לעומת כ – 1.5 מליון ₪ בלבד ששולמו על נזקי החום בכל שנת 2009.

בענף הפירות בנוסף לנזקי החורף החם שגרם למחסור גדול במטעי הפירות הנשירים, היינו עדים לגלי חום, בעיקר בחודשים יולי ואוגוסט, שגרמו לנזקים בפרי. 10,000 דונם של תפוחים ניזוקו באופן קשה מהחום שגרם לכוויות וצריבות על גבי הפרי, מרביתם בגליל העליון וברמת הגולן. בסה"כ שילמה קנט למגדלי התפוחים כ-6.5 מליון ₪ על נזקי החום בחודשי הקיץ. גם פירות נוספים ניזוקו כתוצאה מגלי החום. רימונים בדרום הארץ ובצפונה, וענבים בעיקר באזור המרכז והדרום.

פרי ההדר ניזוק בהיקפים גדולים שבאים לידי ביטוי בחוסר בפרי ובצריבות קשות על הפרי בחלק מהפרדסים. החברה קיבלה כ-200 הודעות על מחסור בפרי ופגיעה באיכותו, כאשר כ-50 מתוכם של מגדלים בדרום הארץ, 110 במרכז וכ-40 בצפון. בקנט אומרים כי רק לאחר הקטיף, ניתן יהיה להעריך את היקף המחסור בפרי ואת היקף הפיצויים.

בתחום גידולי הירקות שילמה החברה כ – 10 מליון ₪ עבור נזקי החום ברבעון האחרון. מרבית הנזקים נגרמו לעגבניות, פלפלים, מלפפונים ואבטיחים וגידולי ירקות נוספים.

לגידולי האבטיחים נגרם נזק לשטחים בהיקף של אלפי דונם כתוצאה ממכות שמש, בעיקר בדרום הארץ ובעמק יזרעאל. בסה"כ שילמה החברה למגדלי האבטיחים כ-4 מליון ₪. למגדלי המלונים שילמה החברה כ-1.5 מליון ₪. למגדלי העגבניות שילמה החברה, עד היום כ-1.2 מליון ₪ בגין נזקי חום שפגעו בפריחת העגבנייה בשטחים רבים וגרמו למחסור גדול בשווקים. מרבית הפגיעות היו בדרום באזור שבין גדרה לגוש מבטחים. סכום דומה שילמה החברה למגדלי המלפפונים, בעיקר עבור נזקים למגדלים באזור אחיטוב שליד חדרה. גם בגידולים אלה עיקר הנזק היה לפריחה.

לדברי דודי גינזבורג, מנכ"ל קנט, למרות שתקופת הקיץ נחשבת לתקופה נוחה יחסית למגדלים, השנה חל גידול בהיקף הנזקים שנגרמו כתוצאה ממכות חום שהיו חריגות במספרן ביחס לשנים עברו. נזקים אלו באו לידי ביטוי הן במחסור ביבול והן בפגיעה באיכות היבול. לדבריו, שוב הוכח כי השינויים האקלימיים המתרחשים בכל העולם גורמים לתופעות טבע המשפיעות ישירות על החקלאים, אותן לא ניתן לחזות מראש ונגדן כמעט ולא ניתן להתגונן. "אם בעבר היינו עדים לתופעות של מזג אוויר קיצוני ולא יציב בחודשי החורף, הרי שבשנה האחרונה הדבר בא לידי ביטוי גם בתקופת הקיץ" אומר גינזבורג. לדבריו חוסר היציבות וחוסר היכולת של החקלאי לחזות את הצפוי בא לידי ביטוי בהיקף נזקי החום כאשר רק בשלושת החודשים האחרונים החברה שילמה למגדלים כ- 23 מליון ₪ בעוד שבשנת 2009 כולה החברה שילמה רק 1.5 מליון עבור נזקי חום".

חברת הביטוח קנט - קרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, פועלת משנת 1967 כחברת ביטוח ממשלתית עסקית בשותפות עם 14 ארגונים חקלאיים נוספים, ביניהם: התאחדות האיכרים, האיחוד החקלאי, מועצת הייצור החקלאית וארגוני מגדלים. לחברה למעלה מ – 17,000 מבוטחים והיא נחשבת לבין המובילות בעולם המערבי במתן פתרונות ביטוחיים לענפי החקלאות השונים.