הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחנך בניין המעבדות החדש של מו''פ ערבה


בניין המעבדות החדש, המשתרע על שטח של 700 מ''ר, ישמש את החוקרים בערבה ויאפשר את קידום המחקר החדשני ביותר בתחומי הירקות, הפרחים, דגי נוי, החקלאות האורגנית, שיטות השקיה חכמות ועוד. מו''פ ערבה תיכונה וצפונית-תמר הנחשב כיום למוביל עולמי בתחום החקלאות המדברית המודרנית

שלומית קידר, פורטל החקלאות  28-11-2010


רב המועצה האזורית ערבה תיכונה משה בלוי, נצר למשפחת הרבנים, קבע מזוזה בכניסה לבניין המעבדות החדש של מו"פ ערבה תיכונה וצפונית בתחנת "יאיר" בחצבה. בניין המעבדות החדש המשתרע על שטח של 700 מ"ר והוקם על ידי הקרן הקיימת לישראל, ישמש את החוקרים בערבה ויאפשר את קידום המחקר בתחומים השונים.

בתחנת 'יאיר' ע"ש יאיר גוראון ז"ל, במו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית-תמר שהוקם בשנת 1986, מתבצעים ניסויים, מפותחים זנים חדשים, נבחנות אלטרנטיבות ונרשמות פריצות דרך עולמיות.

המטרה העיקרית של המו"פ היא להרחיב את מגוון הגידולים, שיטות הגידול והפתרונות הטכנולוגיים הניצבים בפני העוסקים בחקלאות בערבה מקרב דור המייסדים והדורות הבאים.

במו"פ נחקרים 7 ענפים: ירקות, פרחים, מטעים, חקלאות אורגנית, דגי נוי, הדברת מזיקים (הגנת הצומח), תבלינים ובקרת איכות.

כיווני הפיתוח המרכזיים של המו"פ הם:
•פיתוח ושיפור שיטות לגידולים חקלאיים מוגנים.
•פיתוח ידע לחסכון וייעול השימוש במים.
•פיתוח תשתית לחלקות גידול וחיפוש פתרונות חלופיים לציפוי הקרקע.
•פיתוח טכנולוגיות שיביאו להתייעלות, הקטנת ההוצאות והעלאת התרומה ליחידת משק.
•העלאת ערך התוצרת באמצעות שיפור האיכות.
•מציאת אלטרנטיבות נוספות לגידולים הקיימים.
•הפחתת השימוש בחומרי הדברה.

הפעילות מתבצעת בתחנות הניסויים יאיר וזוהר ובמשקי חקלאים, בשיתוף פעולה מלא בין חוקרים, מדריכי שה"מ של משרד החקלאות, חברות מסחריות, חברות שיווק וחקלאי האזור.

המידע הנצבר מועבר לחקלאים בהדרכה שוטפת, בכנסי סיכום עונה, דרך לוח מודעות האינטרנט ובפרסומים המופצים למגדלים.

פעילות המו"פ מתקיימת בתחומי המועצות האזוריות ערבה תיכונה ותמר. במועצה האזורית ערבה תיכונה 5 מושבים - עידן, חצבה, עין-יהב, צופר ופארן ושני ישובים קהילתיים - מרכז ספיר וצוקים. במועצה האזורית תמר 3 ישובים - נאות-הכיכר, עין-תמר וחווה חקלאית- עין חצבה.

המו"פ מופעל ע"י הנהלה המורכבת מנציגי קק"ל, המועצות האזוריות ערבה תיכונה ותמר, מינהל המחקר החקלאי, שה"מ, מועצת הצמחים, ראשי ועדות חקלאיות ורכזי ענפים. הפעילות ממומנת ע"י קרן קיימת לישראל, משרד החקלאות וגופים נוספים כמו מועצת הצמחים,קרן יק"א ותורמים שונים.

במהלך שני ימי התערוכה החקלאית הגדולה שתתקיים בערבה ב-19-20 בינואר, תפתחנה חממות הניסויים, וחוקרי המו"פ ילוו את המבקרים, אנשי מקצוע וחובבים, אל מאחורי הקלעים של העשייה המדעית. המבקרים בחממות המחקר יזכו לחשיפה מרתקת של עבודות המחקר החדשניות ביותר בתחומי הירקות, הפרחים, דגי נוי, החקלאות האורגנית, שיטות השקיה חכמות וצינון חממות מתקדם. אלה הם רק חלק מהחידושים והפיתוחים הנוצרים במו"פ ערבה תיכונה וצפונית-תמר הנחשב כיום למוביל עולמי בתחום החקלאות המדברית המודרנית.


ט"ו בשבט י''ד-ט''ו בשבט 19-20 בינואר 2011
יום ד' 10:00-18:00 יום ה' 10:00-18:00
מו''פ ערבה תיכונה - תחנת יאיר ליד מושב חצבה
הכניסה לכל האירועים ללא תשלום.


בואו להיפגש עם האנשים שעושים חקלאות בישראל !
פרטים והרשמה במו"פ ערבה תיכונה- 08-6581083
לפרטים נוספים באתר התערוכה החקלאית בערבה - הקישו כאן