הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עשרות עצי אקליפטוס הורעלו בשפלה ובצפון


כ-40 עצי אקליפטוס הורעלו ומתו בשפלה, ומספר עצים נוספים באזור הגליל המערבי. בשני המוקדים נמצאו עדויות דומות לפעולת חבלה בזדון. ראש מחלקת אכיפה בקק''ל: ''העברנו את הממצאים לבדיקת טביעת אצבעות''

מערכת פורטל החקלאות  28-11-2010


עשרות עצי איקליפטוס הורעלו בימים האחרונים באזור ירושלים והצפון. בקרן קימת לישראל חוששים כי מאחורי המעשה עומדים אנשים פרטיים ולא מדובר בחבלה על רקע לאומני. יו"ר קק"ל, אפי שטנצלר: "מממצאים ראשוניים עולה כי לא מדובר בחבלה על רקע לאומני. אך מוזר שבשני מקומות הרחוקים זה מזה מבוצעת חבלה דומה".

באזור השפלה בכביש 44 בין צומת נחשון לרמלה, סמוך לכרמי יוסף, הורעלו כ- 40 עצי אקליפטוס. החבלה בוצעה לפני מספר ימים. אנשי הקק"ל שהגיעו למקום וגילו את הדבר, מיהרו להעביר לבדיקת מעבדה ממצאים שאותרו בשטח, סמוך לעצים. תוצאות המעבדה שהתקבלו היום אישרו את החשדות כי מדובר בהרעלה מכוונת.

לדברי ראש מחלקת האכיפה בקק"ל, עמיקם ריקלין: "בדיקות שערכנו מצביעות על כך שזו חבלה בזדון. העברנו את הממצאים לבדיקת טביעת אצבעות. בשטח נמצאו כל מיני כלים באמצעותם הוחדרו החומרים הרעילים לעצים. מצאנו בעצים חורים שנקדחו, לשם נשפך החומר הרעיל. הדגימות שנלקחו למעבדה קבעו כי מדובר ברעל מסוג 'גרלון', זהו חומר שמשתמשים בו לכל מיני ריסוסים".

בערך באותו פרק זמן שבו הרעילו האלמונים את העצים באזור השפלה, נרשמה הרעלה דומה גם באזור הגליל המערבי. אמנם לא מדובר באותה כמות, אלא בכמה עצי אקליפטוס בודדים, אבל שיטת ההרעלה הייתה זהה, מה שהעלה בקק"ל חשדות שהמעשה הוא לא מקרי ובודד.

יצויין כי לאחרונה עבר בכנסת תיקון לחוק המקשה מאוד על הוצאת רישיונות לכריתת עצים. החוק החדש מחייב בסכומי כסף לא מבוטלים בגין כריתת עצים, מה שמקשה מאוד על הליך קבלת הרישיון לכריתה. בקק"ל חוששים כי בגין החוק החדש תופעת המתת העצים רק תתרחב וקק"ל אף התריעה על כך טרם העברת התיקון בוועדת הכלכלה של הכנסת.