הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות בוחן: הפסקת הדיג בים התיכון בעונת הרביה


עומס הדיג והתחממות המים גרמו ל-80% מהדגים בים התיכון להיות בסכנת הכחדה. במשרד החקלאות מתכננים לעצור את הדיג בעונת הרביה למשך כשלושה חודשים, במטרה לאפשר לים להתאושש

שלומית קידר, פורטל החקלאות  29-11-2010


ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום דיון דחוף במצוקת הדייגים בים התיכון לנוכח הצטמצמות הדגה. בעקבות פרסומים לפיהם עומס הדיג והתחממות המים פגעו בדגה מול חופי ישראל, והשלל של הדייגים פחת ב-50%, יזם ח"כ חנין דיון מהיר בוועדה, לבחינת הדרכים לסייע לדייגים ולהסדיר את הדיג במצב החדש שנוצר.

חה"כ חנין אמר כי תמונת הדיג בים התיכון מדאיגה מאוד. "קיימת מגמה של הצטמצמות בכמות הדגים שמגיעה עד ל-50% ב-30 השנים האחרונות. התופעות שגרמו לכך הן רחבות, בהן התחממות המים ונדידת הדגה לים סוף. מדינת ישראל לא יכולה לתת את התשובה לכך, אך עליה להתייחס לשמירה על ענף הדיג הימי בישראל כמו למשל לייצר מנגנון שיביא את הדגים מהדייג לצרכן".

לדברי מנהל אגף הדיג במשרד החקלאות חיים אנג'וני, ההכנסות של כ-430 בעלי רישיונות דיג ימי (מלבד הכנרת) מסתכמות בכ-100 מיליון שקל בשנה והן במגמת ירידה, מה שמעיד שהמצב הוא אכן חמור. 80% מהדגים בים התיכון נמצאים בסכנה, בגלל התחממות המים, דיג יתר, זיהום וגורמים נוספים. דג הלוקוס למשל הולך ונעלם מהים התיכון. קיים פרויקט טכנולוגי לייצור דגי לוקוס שניתן להעבירם לים ומשרד החקלאות בוחן גם את האפשרות הזאת כסיוע לדייגים.

מנהל אגף הדיג הוסיף כי מדינת ישראל צריכה לאמץ את המלצות ה-OECD, לפיהן חייבים לצמצם את הדיג בהתאם למצב הים ובמקביל לעזור לים להתאושש. לדבריו, למשרד ישנה תוכנית להביא להתאוששות הים וצמצום מושכל של הענף, תוך השבתה של חודשיים עד שלושה חודשים בעונת הרבייה. במשרד מקווים להתחיל ליישם את התוכנית כבר ב-2011, תוך תמיכה בדייגים. משרד האוצר הקציב מיליון שקל בשנה לסקרים שיאפשרו ללמוד טוב יותר את מצב הדגה בים.

נציגי ועד הדייגים ביפו, סעדו זיינב ואורי שרון, שנכחו בדיון בכנסת, טענו כי משרד החקלאות לא עושה די לסייע להם. לעומת זאת,  משרד החקלאות אומר כי הוא פועל ויפעל למען הדייגים.

נציג המשרד להגנת הסביבה, רונן אלקלעי, אמר כי אינו משוכנע שהשבתה לתקופה של עד שלושה חודשים היא זמן מספיק לחידוש הדגה. לדבריו, המשרד מנטר את מי הים כבר 8 שנים ברציפות, באמצעות המכון לחקר ימים ואגמים, ומהניטור עולה כי רמת הזיהום בים דווקא יורדת בצורה משמעותית.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר התבקש לבחון דרכים לסייע לדייגים הכוללות:
תוכנית מקיפה בשיתוף הרשויות המקומיות להקמת שווקים למכירת דגים מהדייג לצרכן.
אימוץ המלצות ה-OECD והתאמת מאמץ הדיג לפי יכולת הים.
גיבוש תוכנית כוללת לתמיכה בדייגים והבאתה לפני הוועדה.
הוועדה רשמה בפניה את הודעת משרד החקלאות בדבר השבתת הדגה המתוכננת.
הוועדה תובעת ממשרד החקלאות להבטיח תמיכה לדייגים פעילים שייפגעו מאותה תוכנית השבתה.