הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בגלל טרמיטים: בתי עץ של עולים בסכנת קריסה


ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה בצורך לספק פתרון מהיר לרבבות עולים ששוכנו בתחילת שנות ה-90 בבתי עץ בדרום הארץ. אחד מהם הוא ח"כ טיבייב מקדימה, שהזהיר כי כרסום המזיקים עלול לגרום לאסון

מערכת פורטל החקלאות  30-11-2010


ועדת הפנים והגנת הסביבה קיימה אתמול (ב') דיון מהיר במתקפת הטרמיטים החמורה המפוררת בתי מגורים מעץ בדרום הארץ בכלל ובעיר אופקים בפרט. הדיון התקיים ביוזמת ח"כ רוברט טיבייב מקדימה, שהוא עצמו דייר באחד מתוך 11 אלף בתי העץ שהוצבו ברחבי הדרום.. בדיון נכחו נציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד הבינוי והשיכון, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, עיריית אופקים, מרכז השלטון המקומי ונציגי התושבים.

בדברי ההסבר לבקשתו הסביר ח"כ טיבייב כי "בתחילת שנות 1990, בעת גלי העלייה הגדולה ממדינות ברית המועצות, אלפי עולים הופנו להתגורר בישובי דרום הארץ וכעבור זמן רכשו במיטב כספם מידי המדינה (משרד השיכון), מבנים קלים מעץ. כעת, אותם אלפי משפחות העולים בדרום הארץ ובמיוחד בעיר אופקים, סובלים ממגפת טרמיטים, נמלים לבנות ודוחות, שמכרסמות ואוכלות את בתי העץ. הטרמיטים עמידים מפני חומרי הדברה, מפני שהם חיים בקינים בעומק של 15 מטר מתחת לאדמה ובדרך כלל יוצאים בלילה "לאכול". הטרמיטים חופרים מחילות עמוקות בתוך קירות המבנה, הארונות, הרהיטים ומשמידים כל דבר העשוי עץ. כך, המשפחות חיות בתוך בית שנאכל לאט לאט.המדינה מכרה את מבני העץ הללו לתושביה והעלאת נושא בהול מסוג זה במסגרת הוועדה נועדה לנסות ולפתור את הבעיה אם בשיפוצים כלליים של הבתים ואם בהחלפת דיור לאותם התושבים הסובלים מהמגפה".

הטרמיטאים, הינה סדרה במחלקת החרקים שניזונים מכרסום עץ. הם מסוגלים לעכל תאית במהירות וביעילות באמצעות חיידקים סימביונטים החיים במעי שלהם.

בדיון התברר כי קיימת בעיה אמיתית בניסיון להדביר את הטרמיטים שכן הם בעלי חיים חברתיים ששוכנים בעומק הקרקע (2-3 מ'). כמו כן התברר כי בתי העץ והקרקע עליה הונחו לא הוכנו כיאות לסכנת הטרמיטים.

מאיה קרבטרי, נציגת חיים וסביבה - ארגון הגג של ארגוני הסביבה אמרה כי "זוהי דוגמא למצב בו מפגעים סביבתיים פוגעים בצורה חזקה יותר באוכלוסיות חלשות. חלק גדול מהבתים בדרום הסובלים ממפגע זה הם בתים שנמכרו לעולים חדשים במהלך שנות ה90 על-ידי המדינה. מדובר באוכלוסייה חלשה שלא ידעה את השפה, לא הכירה את האקלים הישראלי ולא הכירה את זכויותיה ואת האפשרויות שבידיה, ולא ידעה מה ניתן בידה. כעת נוצר מצב שבו במקרה הקשה המשפחות נותרות חסרות בית ובמקרה הקל, הן סובלות ממגורים לא נאותים. בכל מקרה, המשפחות נפגעות שוב מאחר שכבר שילמו על הבית (אמנם במחירים מוזלים) ועכשיו אינן יכולות למכור אותו ולרכוש דיור חלופי. הנושא נכלל בדו"ח אי הצדק הסביבתי של ארגון חיים וסביבה - ארגון הגג של ארגוני הסביבה, בשנת 2007, ודיונים בנושא התקיימו בועדות הכנסת כבר מאז 2005".

ליאורה לבקוביץ' - זיידמן, מנהלת מינהל תכנון והנדסה במשרד הבינוי והשיכון, אמרה כי המשרד בנה את בתי העץ מראש לטווח ארוך, כבניית בת-קיימא. מאז שנתגלתה בעיית הטרמיטים המשרד הזמין את פרופ' דני סימון, מומחה לטרמיטים מאוניברסיטת ת"א על מנת לקיים סקר של הבעיה ולהציע פתרונות. כרגע, מכינים לכל בית חגורת הכנה כימית שמונעת כניסת טרמיטים. כמו כן בכל בדק בית מתבצעת הדברה.

שרה צימרמן, מנהלת אגף נכסים ודיור של משרד השיכון, אמרה כי הושקעו כבר כספים רבים בניסיונות לטיפול בבעיה וכי האוצר הקציב עוד 54 מיליון ₪ על מנת לטפל בבתים. מר ויקטור אביב, נציב החברה המשכנת אמר כי כ- 1800 בתים נגועים. עד כה טופלו 1000 בתים בשיעור ממוצע של 45,000 ₪ לבית.

רמי שניידר, מומחה להדברת טרמיטים מחברת מכתשים אגן, אמר כי החומר היחיד שיעיל בהדברת טרמיטים הוא כלורפיריפוס והזכיר שהמשרד להגנת הסביבה מתכנן להוציא חומר זה מכלל שימוש במרץ 2011. ד"ר אורי שלום, ראש אגף לוחמה במזיקים במשרד להגנת הסביבה אישר כי אכן החומר יוצא משימוש שכן הוא מסוכן לנשים הרות ולעוברים ומדינות מערביות רבות הוציאו אותו מכלל שימוש. נציג התושבים, אפרים מלמד, מהנדס במקצועו אמר כי בתים דומים שהוא בנה בצפון בצורה נכונה מחזיקים מעמד כבר 20 שנה. הוא האשים כי היסודות היו לקויים גם חומרי הבנייה. לדבריו כל ניסיון נוסף להשקיע כסף בטיפולים בבתים ירד לטמיון ויש לעקור את הבתים מן היסוד ולבנות אותם מחדש.

מהנדס העיר אופקים, מר יחזקאל בלשטיין, אמר כי העירייה מוכנה להוביל פרויקט לשיקום הבתים שניזוקו.

לקראת סיכום, סיפר ח"כ רוברט טיבייב כי גם ביתו נפגע מהטרמיטים. הוא הבטיח כי הנושא יועבר לטיפול מבקר המדינה. עוד אמר כי היעדרות ראש העיר אופקים מהדיון הינה מבישה. הוא הדגיש כי התושבים שילמו על הבתים במשכנתאות שלקחו בבנקים וכעת לחלק מהתושבים לא נותר דבר.

בסיכום הדיון אמר ח"כ דוד אזולאי, יו"ר הועדה, כי מדובר בבעיה כואבת שצריכה להדיר שינה מהיזמים המקוריים של פרויקט בתי העץ. מכיוון שמדובר במלמעלה מ- 1000 יחידות דיור היה ראוי שראש העיר אופקים יוביל בעצמו את הפרויקט. הבעיה הינה בעיה של מדינת ישראל שיזמה את הבניה. ח"כ אזולאי אמר לסיכום כי הועדה צפתה בזעזוע בתוצאות מתקפת הטרמיטים על בתי תושבים בדרום וכי על המדינה לקבל אחריות לנושא ולהציע פתרונות יעילים לבעיה.''

סוכם כי הועדה תפנה לראש העיר על מנת שיוביל את המאבק עד לפתרון הבעיה, ולשר השיכון על מנת שידווח לוועדה על פתרונות מוצעים. הועדה פונה ומבקשת לקבל פירוט של כל המבנים שנבנו מעץ בכל הארץ בשיטה זו.