הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אחד מתוך שבעה בני אדם על פני הגלובוס חולב פרות


כך עולה ממחקר בינלאומי של ארגון ה- IDF שהוצג בכנס תעשיית החלב בניו זילנד. יעקב בכר, מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר: ''הכנס ציין את תנובתה הגבוהה של פרת החלב הישראלית ביחס לפרות בעולם בשל תנאי הטיפוח ברפתות הישראליות ואישר קיומו של כנס החלב העולמי בישראל בשנת 2014''

מערכת פורטל החקלאות  30-11-2010


אחד מתוך שבעה בני אדם בעולם חולב פרות, כך עולה ממחקר שהוצג על ידי ד"ר טורסטן, כלכלן ראשי של הפדרציה הבינלאומית לחלב IDF בכנס תעשיית החלב הנחשב בעולם, שהתקיים החודש באוקלנד, ניו-זילנד.

על פי נתוני המחקר, כמיליארד בני אדם בעולם חולבים פרות - החל משלוש פרות בחצר פרטית של משפחה בהודו ועד רפתות של למעלה
מ-1500 פרות.

נשיא ה- IDF ריצ'ארד דויל ציין, כי נבחנו 2008 יוזמות שונות בכנס, על מנת ליצור תכנית גלובלית ושיטות עבודה חדשות, שיתבססו על הסטנדרטים המדעיים הגבוהים ביותר, לפתרונות ענף החלב בעולם המשתנה ובגידול האוכלוסייה. בכנס הוצגו המחקרים החדשים ביותר בנושאים שונים כמו שינויי אקלים, מחזור ועוד. הבעיות הגלובליות, המשותפות הביאו לכנס שיא של 2200 משתתפים מ- 66 מדינות בעולם, המייצגות כ-90% מתפוקת החלב העולמי. מייצגי המדינות הינם בדרך כלל מועצות החלב, מחלבות, אנשי משרדי החקלאות וארגוני הרפתנים מהעולם כולו. מישראל השתתפו נציגי מועצת החלב והתאחדות מגדלי הבקר (יצרני החלב).

יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות הבקר בישראל שהשתתף בכנס, אומר כי ההשתתפות בכנס הבינלאומי מאפשרת לנציגי יצרני החלב בישראל להיחשף לסדר יומו של ענף החלב במישור הגלובלי, בראי של אתגרים והזדמנויות העומדים לענף החלב, הן בהיבט של החקלאי והן בהיבט התעשייתי והשיווקי. עוד מוסיף בכר כי הפדרציה הבינלאומית לחלב (IDF), יוזמת הכנס, אחראית כיום על 86% מייצור החלב העולמי וכי הדיון המרכזי בכנס נסב סביב האתגר הגדול ביותר של המאה ה-21, הזנת אוכלוסיית העולם שצפויה על פי הערכותיו של האו"ם לגידול ב- 30% עד ל- 9 ביליון בני אדם בארבעים השנים הקרובות. בכר אומר, כי בעקבות זאת צפוי הביקוש העולמי למוצרי חלב לגדול ב- 50% בתוך עשר שנים, וקיימת חשיבות רבה בהגדלת הייצור עם פגיעה מינימאלית באיכות הסביבה.

בכר מציין, כי נתונים נוספים שהוצגו בכנס העולמי חושפים, כי תפוקת משק החלב העולמי צמחה במהלך העשור האחרון מ-580 מיליארד ליטר ל-700 מיליארד ליטר. בדומה אלינו המכסות משנת 2000 עד היום עלו במעל 20%. בכר אומר כי ''על פי נתוני הכנס עומד ממוצע צריכת חלב בעולם על 103 ליטר לנפש. מובן שהטווח בין המדינות הוא עצום והעניין קשור לזמינות ולאיכות. בישראל עומד ממוצע צריכה החלב על 180 ליטר לנפש. בהתייחס לאסייאתים אנחנו צרכנים טובים, אך בהתייחס לאמריקאים והאירופאים יש עוד לאן להתקדם. במישור תנובת חלב לחולבת אין שום הפתעות: אין פרה חלבנית יותר מהפרה הישראלית. בניו-זילנד, למשל, הפרה הממוצעת מייצרת על 4,000 ליטר בשנה, האירופאית כ 8,000- ליטר והאמריקאית כ10,000- ליטר".

בכנס נדונה בעיית העלייה המתמשכת במחירי החמאה בעולם, והתשובות עליה היו מגוונות. ככל הנראה נובעת העלייה משינויי האקלים וירידה ביבולים בכל שוק הסחורות בעולם, ולכן גם ירידה ומחסור בשומן מן הצומח, העלה את הצורך לשומן מן החי, נתון שחייב אותנו בישראל לפעול לשינוי היחס לשומן. כידוע, לעת עתה הסירה מועצת החלב באופן מעשי את המגבלה על ייצור שומן".

מספר מחקרים חדשים בתחום מוצרי החלב הוצגו בכנס הבינלאומי הקשורים לתזונה בתחום הספורט, המהווה נושא מרכזי למחקר בשלושת העשורים האחרונים. החלב מקושר כאופציה חיונית לאתלטים ולאנשים אקטיביים בכלל, שצריכתו עשויה לסייע באימון ובהחלמה מפציעות ספורט. חלב יכול להועיל ממש משקאות אנרגיה.

מחקר נוסף שהוצג התייחס לחיידקים פרוביוטיים הנמצאים במוצרי חלב כמו יוגורט וגבינות מסוימות ופוטנציאל הריפוי הקיים בהם למניעה וריפוי של אלרגיה עורית. במחקר שהוצג הוכחה הורדה של 50% בתוך שנתיים בתסמיני האלרגיות בילדים.

בכר מוסיף, כי במסגרת הכנס התקיימה התמודדות של מועצת החלב הישראלית, מול מועצות חלב ממדינות אחרות, על הזכות לארח את הכנס של ארגון החלב העולמי שיתקיים בשנת 2014. "אל הגמר הגענו עם לא אחרים מאשר התורכים. זכינו לאמון האסיפה הכללית של הארגון באופן גורף, עד כדי כך שאפילו הנציגים האיראניים מחאו לנו כף, את זאת ראינו במו עינינו ולא האמנו. אני מברך את מועצת החלב והמנכ"ל שייקה דרורי על הזכייה המהווה ביטוי של הערכה וכבוד גדול שעולם החלב רוחש להישגי ענף החלב במדינת ישראל, זוהי אינה משימה פשוטה לאחד את קברניטי תעשיית החלב מכל העולם, אך אני משוכנע שבכוחנו לעמוד באתגר בגאווה לאומית" אומר בכר.