הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


באיחור של 8 חודשים: חסכמים יותקנו במבני ציבור


ועדת הכלכלה אישרה את התקנות המחייבות התקנת חסכמים במבני ציבור. היו''ר אקוניס: ''אנחנו נמצאים במשבר המים החמור בתולדות המדינה וצריכים לסייע למאמץ הלאומי לחיסכון במים''

מערכת פורטל החקלאות  1-12-2010


ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את התקנות של רשות המים שיחייבו התקנת חסכמים במבני ציבור. יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס, אמר בפתח הדיון כי ישראל נמצאת במשבר המים החמור ביותר בתולדותיה, והכנסת צריכה לעשות הכל כדי לסייע למאמץ הלאומי לחיסכון במים.

טיוטת הכללים שהועברו לוועדה הוכנה בהסתמך על תיקון מספר 26 לחוק המים שהתקבל בכנסת ב-16 בפברואר השנה והטיל על גופים ציבוריים שפורטו בחוק חובה להתקין אביזרים חוסכי מים (חסכמים) בתחומיהן.

לפי החוק, רשות המים הייתה אמורה לקבוע כללים ראשונים להתקנת אביזרים חוסכי מים (חסכמים) בכל מוסדות הציבור במדינת ישראל לא יאוחר מה-30 באפריל 2010 ומוסדות הציבור היו אמורים להתקין את החסכמים בתוך 4 חודשים. כלומר, התקנת החסכמים הייתה צריכה להתבצע עד תחילת חודש ספטמבר השנה.

לפני כשלושה שבועות קיימה הוועדה דיון דחוף בעיכוב ביישום החוק, ונציגי רשות המים מסרו לוועדה כי העיכובים נבעו, בין היתר, משביתה של עובדי הרשות. כעת, משהונחו התקנות על שולחן וועדת הכלכלה התכנסה הוועדה לאשרן.

היו"ר אקוניס אמר על כך במהלך הדיון היום כי אחת המטרות הברורות של החוק היא ההתמודדות עם משבר המים. לדבריו, "כל בר דעת רואה שהבירוקרטיה והסחבת מחבלות במאמץ".

הגופים הציבוריים שיחויבו להתקין חסכמים הם:
- משרדי הממשלה ויחידות הסמך שלהם.
- הכנסת.
- צה"ל.
- משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר, למעט מבנה או חלק ממבנה המשמש למעצר או לכליאה בלבד.
- הרשויות המקומיות.
- תאגיד עירוני ותאגיד שבו יש למועצה מקומית לפחות מחצית ההון או מחצית כוח ההצבעה.
- חברה כמשמעותה בחוק תאגידי מים וביוב, התשס"א- 2001.
- תאגיד שהוקם בחוק.
- חברות ממשלתית‏, למעט חברה ממשלתית שקבע שר התשתיות הלאומיות, בהסכמת השרים כהגדרתם בחוק האמור.
- קופות החולים.
- מוסדות להשכלה גבוהה .
- בתי ספר ומוסדות חינוך רשמיים.
- ההסתדרות הציונית העולמית.
- הסוכנות היהודית לארץ ישראל

עם אישור התקנות חויבו הגופים הציבוריים בהתקנת חסכמים בעלי "תו כחול" בלבד. התו הכחול ניתן על ידי ועדת מומחים ברשות המים, לאחר שזו בדקה את התאמת השימוש בו כאביזר חוסך מים. החוק ייכנס לתוקפו בראשון לחודש שלאחר פרסום הכללים.