הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התאחדות החקלאים: יש להכריז על השריפה כעל אסון טבע


הכרזה שכזו תחייב את הממשלה לכסות על כל הנזקים לחקלאות, כפי שנעשה במלחמת לבנון השנייה ובפעולות טרור, אומר מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל. ''אם לא יעשה כן, ישנו ספק רב אם בסופו של דבר הפיצויים לחקלאים וליישובים שנהרסו אכן יגיעו לייעדם''

מערכת פורטל החקלאות  5-12-2010


אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אומר היום, כי על הממשלה להכריז על השריפה כעל אסון טבע. "אנו שמחים על החלטת הממשלה להקצות 60 מיליון שקל לטובת הסיוע לנפגעים. אך עם זאת אנו חוששים שהממשלה לא תכריז על השריפה כאסון טבע", אמר.

לדבריו וילן, הכרזה שכזו תחייב את הממשלה לכסות על כל הנזקים לחקלאות, כפי שנעשה במלחמת לבנון השנייה ובפעולות טרור. אם לא יעשה כן, אומר וילן, ישנו ספק רב אם בסופו של דבר הפיצויים לחקלאים וליישובים שנהרסו אכן יגיעו לייעדם.

לדברי דודי גינזבורג, מנכ"ל קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עיקר גידולי החקלאות בכרמל הינם במורדות ההר, ולכן הפגיעה בגידולים הללו הינה קטנה יחסית להיקף הנזקים האחרים. שמאי החברה לא הצליחו עדיין להגיע לכל המקומות שנפגעו בשל הדליקות, ולכן עדיין מוקדם לקבל מידע מדויק על היקף הנזק. עד כה דווח למוקד החברה על נזק של כ 150 דונם במטעי הבננות, נזק של כמה עשרות דונם של חממות ירקות באזור עוספייה, וכן גידולי פרחים ומספר מטעי זיתים שנפגעו. שמאי החברה יבצעו את הערכות הנזק ברגע שיתאפשר.

אילן אשל, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, מוסר כי בנוסף ל-150 דונם של מטעי הבננות שנפגעו, התכלו בשריפה גם 30 דונם של מטע פאולינה. נזקים נוספים נגרמו גם לגידולי האבוקדו המרוכזים באזור וייתכן שמדובר בנזק גדול לענף. היקף הנזקים יתגלה בתום הסיור שקיימו היום ראשי הארגונים החקלאיים באזור הכרמל.

עניין נוסף שמטריד את החקלאים הוא התוצאה של חומרי כיבוי השריפות שהותזו בשטחי החקלאות. בקיבוץ ניר עציון אומרים כי בזמן הכיבוי, רוססו חומרים גם על כ-600 הפרות בקיבוץ. כעת נבדקת תוצאת הריסוס על העדר ועל הנזקים העתידיים שעלולים להגרם כתוצאה מכך.