הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החברה להגנת הטבע: ''הכרמל יודע לבד''


בחברה להגנת הטבע סבורים כי שיקום הכרמל חייב להתבסס על יכולת ההתחדשות הטבעית של השטח, המתבססת על בנק הזרעים המצוי בקרקע, ולא על ידי נטיעות יזומות וקוראים לתת אפשרות לשטח להשתקם באופן טבעי, וכך ליצור שטח מגוון מבחינה אקולוגית ונופית

מערכת פורטל החקלאות  6-12-2010


עכשיו, לאחר שכבו הלהבות, אפשר לגשת ולהעריך את נזקי השריפה הגדולה שכילתה כחמישים אלף דונמים של יער וחורש טבעי. זה הזמן שבו יש לגבש תכנית מושכלת, מדעית ומתאימה לשיקום הכרמל שתשאב מניסיון העבר וממחקרי מומחים.

חברה להגנת הטבע מפרסמת נייר עמדה שבו מפורט מתווה ראשוני. הבשורה העיקרית של נייר העמדה, המתבסס על מחקרים ומסקנות של ועדות חקירה של מומחים, היא שעל מנת שלא נחזור על טעויות העבר, שיקום הכרמל חייב להתבסס על יכולת ההתחדשות הטבעית של השטח, המתבססת על בנק הזרעים המצוי בקרקע ולא על נטיעות יזומות.

יש לתת אפשרות לשטח להשתקם באופן טבעי, תוך התערבות מושכלת ולהימנע, ככל הניתן, מנטיעות חדשות. נטיעות, אם בכלל, צריכות להתבצע רק לאחר הערכה אקולוגית שתוכיח את נחיצותם, ובשטחים מצומצמים. כמו כן, יש להימנע באופן מוחלט מנטיעה של אורנים, אשר לרוב הם זרים אקולוגית למערכת הטבעית בכרמל, ובעת שריפה גורמים להתפשטות מוגברת של האש.

מחקר שבוצע על שיקום יער שער הגיא, לאחר השריפה הגדולה בשנת 1995 , הראה כי הטיפול בצמחיה המתחדשת ונטיעת עצים חדשים, לא הביאו לנוף משוקם, כפי שתכננו יוזמי השיקום. עוד הראה המחקר, כי שטחים שניטעו לא התפתחו מהר יותר מאזורים ללא נטיעות, וכי 80% מהעצים בשטח כיום מקורם בהתחדשות טבעית.

"כרגע יש לחץ ציבורי לעשות משהו, התרומות מגיעות ויש רצון לראות עשייה, לנטוע ולהחיות את השטח, אך צריך מאוד להיזהר מפני פעולות לא נכונות", אומר אלון רוטשילד, אחראי שמירת הטבע של מחוז מרכז בחברה להגנת הטבע אשר ניסח את נייר העמדה. "יש לשקם את הכרמל באמצעות תוכנית מקצועית ומסודרת לעשור קדימה, ולא בפעולות חפוזות לחודשים הקרובים".